Avatar billede cutehobbes Nybegynder
20. december 2007 - 18:12 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Opslag i flere tabeller fra samme database

Hej - jeg er mega ny på SQL området :-)

Jeg hat en db med mange mange tabeller i... jeg vil nu gerne lave et opslag.

fra tabel1 skal jeg bruge usertext1 og userid
fra tabel2 skal jeg bruge userid og username

Det har jeg klaret med:
select usertext1, userid from tabel1

select username, userid from tabel2

Så får jeg 2 vinduer op med hver deres resultat.
Altså et vindue med usertext1 og userid
og et vindue med userid og username

Userid er det samme i begge tabeller, og skal kobles til et username og usertext1.

Det jeg så er ude efter er at få et vindue frem med følgende resultat

usertext1 = userid = username
Altså hvilket usertext1 svarer til hvilket userid oh hvilket userid svarer til hvilket username

Men hvordan skal koden så være..

Håber dette er forståeligt :-D

God jul og godt nytår

/Bente
Avatar billede korup Nybegynder
20. december 2007 - 20:17 #1
Skulle det ikke være noget ligende.

SELECT tabel1.userid, tabel1.username, tabel2.usertext1 FROM tabel1 INNER JOIN tabel2 ON tabel1.userid = tabel2.userid;

/Korup
Avatar billede cutehobbes Nybegynder
20. december 2007 - 21:25 #2
Hmm, den var avanceret :-D Det vil jeg prøve - du hører fra mig. Måske det først bliver i morgen
Avatar billede cutehobbes Nybegynder
21. december 2007 - 10:34 #3
Det var lige den jeg søgte :-D Takker.. Læg et svar og måske hvis du gider du kan svare på hvordan jeg kan søge efter en kolonne? Eller jeg har en brugerprofil, i denne er der en box der hedder usertype, hvor man kan se om det er en netværks eller remote bruger... kan jeg på nogen måde søge på i hvilken tabel denne oplysning findes?
Avatar billede korup Nybegynder
21. december 2007 - 12:37 #4
Jeg er ikke helt med på hvad du mener, med dit andet spørgsmål, kan du uddybe din forklaring.

/korup

PS. her er et svar.
Avatar billede lorentsnv Nybegynder
21. december 2007 - 13:05 #5
Hvis du usikker på hvilke tabeller feltet 'usertype' findes i, kan du søge i systemviewet INFORMATION_SCHEMA.COLUMNS. Det vil give dig en oversigt over hvilke tabeller/views som har en kolonne med dette navn.

SELECT *
FROM INFORMATION_SCHEMA.COLUMNS
WHERE column_Name = 'usertype'
Avatar billede cutehobbes Nybegynder
21. december 2007 - 14:13 #6
Hej Korup - lorentsnv har svaret på det...
Nu ved jeg så ikke lige hvordan man gør :-D 2 brugbare svar - men det er jo ikke hoved spørgsmål begge to :-/ Nummer 2 var et tillægs spørgsmål...

Skal jeg lægge et nyt og lorentsnv svarer eller skal I dele??
Avatar billede lorentsnv Nybegynder
21. december 2007 - 16:05 #7
Du giver bare dine points til korup :-)
Avatar billede korup Nybegynder
21. december 2007 - 16:17 #8
Takker, har ellers ikke noget imod at dele :D

/korup
Avatar billede cutehobbes Nybegynder
21. december 2007 - 16:51 #9
Ok - tusind tak for hjælpen.... :-D God jul og godt nytår...

vh
Bente