Avatar billede ms-o Nybegynder
19. december 2007 - 19:10 Der er 9 kommentarer

Sort skærm ved opstart (efter bios)

Min skærm går i sort ved opstart efter Windows XP Home logoet har været fremme. Skærmen er sort i 5 minutter hvor imens min computer er helt stille (den arbejder ikke). Efter den tid starter windows op som normalt.

I enhedsorientering er der et udråbstegn ud fra RAID-controller. Kan det have noget med det at gøre?

Hvis jeg starter i fejlsikret tilstand er der ingen problemer, så jeg tror ikke det er et hardware-problem.
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. december 2007 - 19:21 #1
Ja ny driver til raid kontroleren
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. december 2007 - 19:21 #2
Hvis du ikke anvender raid, kan du disable det i bios, og kontrolleren vil så fungere som en ikke raid kontroller.
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. december 2007 - 19:24 #3
Under bios boot registreres blandt andett hardware, og når XP logo kommer frem err du over i OS boot. Den registrerer også hardware, og er der forskel mellem bios og XP boot findings får du et udråbstegn ud for synderen når/hvis XP starter.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
19. december 2007 - 19:53 #4
..når du har checket det, og det måske stadig ikke vil starte..
Så prøv at trykke F8 under opstart, og se om den vil starte i fejlsikret.?
Starter den op, så check også ide/atapi i enhedshåndtering, og se om de står rigtigt.(umda 5-6,disk-drev lidt lavere) hvis du altså bruger ide-diske..
Hvis ikke så slet hele controlleren, og genstart.
Har du lavet ændringer i hardware software, efter fejlen opstod.?
Hvis hardware, så fjern det.
Software, så brug systemgendannelse.
-
Du kan også pøve at reset bios, og sætte den til default.
Avatar billede ms-o Nybegynder
20. december 2007 - 08:33 #5
Okay, jeg vil prøve jeres tips af i weekenden. Tusind tak.
Men i mener det er bios der er problemet..?
Så vidt jeg kan gennemskue opstod problemet, da jeg opdagede udråbstegnet ud for RAID. Jeg slettede den i enhedshåndtering for at genstarte og så lade windows installere den selv, hvilket ikke lykkedes. Det er efter det, at jeg så har fået sort skærm midt i opstarten.
Avatar billede dragonknight Juniormester
20. december 2007 - 18:16 #6
Jo men det er ret væsentligt, at du ikke anvender RAID, for gør du dett, skal du ikke deaktivere den i BIOS.
Avatar billede ms-o Nybegynder
21. december 2007 - 08:38 #7
Hvordan ved jeg om jeg anvender raid?
Den har som sagt et udråbstegn ud for sig i enhedshåndtering.
Avatar billede dragonknight Juniormester
21. december 2007 - 09:15 #8
Det vil den skrive på skærmen under BIOS boot. Der fortæller den om der er oprettet en RAID volume. I og med du ikke ved om du har en RAID volume, så er der nok ingen, og den starter jo også. Hvis du i XP kan se alle dine drev, så har du ikke RAID, og kan disable det i BIOS.
De skal huske på, at du ikke skal disable kontrolleren, men blot RAID mode for kontrolleren.

Hvis du er lidt usikker på fremgangsmåden, kan du se det i manualen til bundkortet, alternativt kan du fortælle hvilket bundkort har du, for så kan jeg finde en ny RAID driver til dig. det vil jo løse problemet med udråbstegnet.
Avatar billede ms-o Nybegynder
21. januar 2013 - 06:26 #9
Jeg kan se jeg aldrig fik lukket denne... Dragonknight laver du ikke et svar? :)