Avatar billede tution Nybegynder
18. december 2007 - 14:01 Der er 7 kommentarer

Asp og databaseproblemer

Hejsa. Jeg har i et skoleprojekt fået til opgave at lave et kort, med links inden for kordinater (Se http://www.ihk-edu.dk/web/070063/Eksamensopgave/Opgaver/Uge47/index.html )

Når man klikker på linksene, skulle den gerne spytte informationer omkring de enkelte landsdele, men det er den ikke meget for.

Jeg tror problemet er at finde enten i databasen eller i siden "oplysning.asp", da jeg kan se at både min "opretforbindelse.asp" og "index.html" virker efter hensigten.

Nedenfor er kopieret siden "oplysning.asp":
------------------- Oplysning.asp ----------------------------

<!--#include file ="opretforbindelse.asp" -->

<%
Dim amt
amt = Request.Querystring("amt")

Response.Write amt

StrSQL= "select vaerdier.antal from vaerdier where vaerdier.år=1983 and vaerdier.nummer=(select nummer from amter where amter.amt='"&amt&"');"

Set rs = Conn.Execute(strSQL)

Response.Write "Resultater for " & amt &" amt:<BR>"

Response.Write "For året 1983 : "
dim tal1
tal1=rs.fields("1983")
Response.Write " " & tal1 & " Total for alle amter : "

strSQL= "select sum (vaerdier.antal) from vaerdier where veardier.år=1983"
Set rs = Conn.Execute(strSQL)
dim talx
talx=rs.fields("Expr1000") ' resultat af en forespørgsel
Response.Write " " & talx

Response.Write "For året 2001 : "
dim tal2
tal1=rs.fields("antal")
Response.Write " " & tal2 & " Total for alle amter : "

%>

--------------------------------------------------------

Ønsker i at se databasen, som et skærmskud er den at finde her:
http://www.ihk-edu.dk/web/070063/Eksamensopgave/Opgaver/Uge47/Billeder/database.jpg

---------------------------------------------------------

Jeg håber der er nogle af jer eksperten, der kan gennemskue den. Hvis i har brug for yderligere oplysninger, så er i meget velkomne til at spørge.

vh Kåre
Avatar billede softspot Forsker
18. december 2007 - 14:08 #1
Jeg fik ikke helt fat i hvad det er du oplever når du forsøger at køre dit script, men jeg gætter på det har noget med danske tegn i dine felter at gøre. Derfor vil jeg først og fremmest foreslå at du sætter [] omkring felter der indeholder æ, ø og å.

StrSQL= "select vaerdier.antal from vaerdier where vaerdier.[år]=1983 and vaerdier.nummer=(select nummer from amter where amter.amt='"&amt&"');"

og

strSQL= "select sum (vaerdier.antal) from vaerdier where veardier.[år]=1983"

hvis der skulle være flere, kan du nok se idéen med det jeg skriver... :)
Avatar billede tution Nybegynder
18. december 2007 - 14:25 #2
Det hjælp desværre ikke så meget, men du kan selv se, hvad der sker, når jeg kører scriptet på http://www.ihk-edu.dk/web/070063/Eksamensopgave/Opgaver/Uge47/oplysning.asp?amt=nordjylland

---------------------------------------------------
Den skriver følgene når man trykker på nordjylland:

nordjyllandResultater for nordjylland amt:
For året 1983 :
ADODB.Recordset error '800a0cc1'

Item cannot be found in the collection corresponding to the requested name or ordinal.

/web/070063/Eksamensopgave/Opgaver/Uge47/oplysning.asp, line 24
Avatar billede softspot Forsker
18. december 2007 - 14:32 #3
Der er måske lige en anden lille detalje der skal rettes (stavemåden af vaerdier i where-delen):

strSQL= "select sum (vaerdier.antal) from vaerdier where vaerdier.[år]=1983"

alternativt undlad at præfikse felter med tabelnavnet:

strSQL= "select sum(antal) from vaerdier where [år]=1983"
Avatar billede softspot Forsker
18. december 2007 - 14:36 #4
OK, jeg ser lige at du spørger på et felt der hedder 1983 - hvorfor??

tal1=rs.fields("1983")

ligeledes spørger du senere på et felt der hedder Expr1000:

talx=rs.fields("Expr1000") ' resultat af en forespørgsel

Den kan jeg bedre forstå, men jeg vil foreslå at du giver feltet et alias i din SQL i stedet og så benytter dette:

strSQL= "select sum(antal) as antal from vaerdier where [år] = 1983"

og så aflæser det på denne måde:

talx=rs.fields("antal") ' resultat af en forespørgsel
Avatar billede softspot Forsker
18. december 2007 - 14:39 #5
OK, antal er måske ikke det bedste alias, da du tilsyneladende har et felt ved det navn i tabellen, men så kan du f.eks. kalde det sumAntal i stedet.

Hvad angår linien

tal1=rs.fields("1983")

så er det måske nok feltet antal du skal aflæse (da det er det felt du udlæser):

tal1=rs.fields("antal")
Avatar billede softspot Forsker
18. december 2007 - 14:44 #6
hele koden kunne så se således ud:

------------------- Oplysning.asp ----------------------------

<!--#include file ="opretforbindelse.asp" -->

<%
Dim amt
amt = Request.Querystring("amt")

Response.Write amt

StrSQL= "select antal from vaerdier where [år]=1983 and nummer = (select nummer from amter where amt='"&amt&"');"

Set rs = Conn.Execute(strSQL)

Response.Write "Resultater for " & amt &" amt:<BR>"

Response.Write "For året 1983 : "
dim tal1
tal1=rs.fields("antal")
Response.Write " " & tal1 & " Total for alle amter : "
rs.close

strSQL= "select sum(antal) as sumAntal from vaerdier where [år] = 1983"
Set rs = Conn.Execute(strSQL)
dim talx
talx=rs.fields("sumAntal") ' resultat af en forespørgsel
Response.Write " " & talx

' **** nedenstående giver ikke rigtig nogen mening, da du summerer feltet antal
' **** og derefter aflæser antal (uden at udvælge feletet i øvrigt).
' **** der må ligge en anden tanke bag dette forsøg... :-)
Response.Write "For året 2001 : "
dim tal2
tal2=rs.fields("antal")
Response.Write " " & tal2 & " Total for alle amter : "
rs.close

%>

--------------------------------------------------------

Jeg tror bare der mangler en forklaring på hvad du vil med det der antal til sidst...
Avatar billede tution Nybegynder
18. december 2007 - 15:23 #7
Jeg vil gerne have et resultat, der viser noget lignende dette:
http://www.ihk-edu.dk/web/070063/Eksamensopgave/Opgaver/Uge47/billeder/resultat.jpg

Altså at den viser antal ingeniører for året 1983 og 2001 i det givne amt. Og det totale antal ingeniører for alle amter
Til sidst skulle den så meget gerne vise forskellen for de to år målt i procent.

Håber det hjælper lidt til at forklare hvorledes, det meget gerne skulle ende.