Avatar billede flinke Nybegynder
18. december 2007 - 09:55 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Validering af udtryk i access

Jeg er igang med at lave en database som skal flg.
Udskrive en rapport over x antal ubehandlede enheder i en afdeling.  Mit spørgsmål går på om det er muligt at man ved printningen kan få de ubehandlede til at skifte status til behandlet.  Det er en Ja/nej box jeg bruger til behandlet - Ikke behandlet.
Avatar billede mugs Novice
18. december 2007 - 10:31 #1
Din udskrifskommando
DoCmd.RunSQL "UPDATE Tabel1 SET Tabel1.felt = True WHERE (((Tabel1.felt)=False))"
Avatar billede flinke Nybegynder
18. december 2007 - 10:59 #2
Det ser ud til at virke - dog opdaterer den alle "ikke behandlede" - min forespørgelse udvælger en afdeling og printer en rapport for "ikke behandlede" i den enkelte afdeling. De andre afdelinger skal først opdateres når man vælger at printe deres "ikke behandlede" ud. - har du en løsning til det også, jeg skal nok give dig point for dit svar.
Avatar billede mugs Novice
18. december 2007 - 11:06 #3
Du kan lade SQL sætningen referere tilæ din formular således:

UPDATE Tabel1 SET Tabel1.felt = True
WHERE (((Tabel1.felt)=False) AND ((Tabel1.afdeling)=[Forms]![frm1]![afdeling]));
Avatar billede flinke Nybegynder
18. december 2007 - 11:30 #4
Jeg har forsøgt mig med dette:
DoCmd.RunSQL "UPDATE Tabel1 SET Tabel1.behandlet = True"
WHERE (((Tabel1.behandlet)=False)AND ((Tabel2.Stelansvarlig ved fragtmand)=[Forms]![frm1]![Esbjerg]));"
men den fejler - har du en idé
Avatar billede mugs Novice
18. december 2007 - 11:51 #5
Min fejl - Undskyld:

DoCmd.RunSQL "UPDATE Tabel1 SET Tabel1.felt = True WHERE (((Tabel1.felt)=False) And ((Tabel1.afdeling)=Forms!frm1!afdeling))"
Avatar billede flinke Nybegynder
18. december 2007 - 12:12 #6
Jeg kan stadig ikke få den til det.  Min adeling kommer fra tabel 2 hvor den afhængig af et postnummer sætter afdelingen ind.  Hvis jeg ændrer Tabel1.afdeling til Tabel2.afdeling kommer der en pop up og beder mig udfylde afdeling.  Udfylder jeg opdaterer den alle udfylder jeg ikke opdaterer den ingen ????
Avatar billede mugs Novice
18. december 2007 - 12:39 #7
Koden er afprøvet og den fungerer. Når den beder om en streng i popup vinduet er det fordi din formular / forespørgsel ikke genkender feltnavnet. Sørg for, at feltet med afdeling ligger i begge objekter.
Avatar billede flinke Nybegynder
18. december 2007 - 13:11 #8
Jeg tror dig - jeg kan bare ikke få det til at fungerer. Som tak for hjælpen accepterer jeg selvfølgelig dit svar og så kigger jeg videre.  Hvis du har flere kommentarer er jeg selvfølgelig interesseret.
Avatar billede mugs Novice
18. december 2007 - 13:27 #9
Kan du sende din db som en .ZIP fil:

mugs snabelting mail.dk

Jeg kan også sende dig min testdb.
Avatar billede flinke Nybegynder
18. december 2007 - 13:39 #10
Den er sendt nu
Avatar billede mugs Novice
18. december 2007 - 13:55 #11
Modtaget og returneret.
Avatar billede flinke Nybegynder
18. december 2007 - 14:31 #12
Jeg har stadig ikke modtaget den :-)
Avatar billede petersen7913 Forsker
18. december 2007 - 14:40 #13
Vil du VIRKELIG  sætte 'jeg printer' = 'jeg behandler'???? Hvad så hvis rapporten forsvinder el.lign. Min personlige holdning til at printe rapporter er, at man allerhøjest kan opdatere til 'er printet', men jeg læser 'behandlet' som noget jelt andet end 'jeg har printet denne rapport'
Avatar billede flinke Nybegynder
18. december 2007 - 14:42 #14
Ja det er meningen at man behandler når man printer.  Rapporten er bare et stykke papir man tager med sig - og går ud fra at så har man behandlet alt hvad der ikke er klaret.