Avatar billede ceacer Praktikant
17. december 2007 - 16:11 Der er 8 kommentarer

Gemme format til grafer

Jeg skal have ændret ca 100 grafer. Layoutmæssigt er de ens og skal også være det fremover, men selvfølgelig med forskellige data. De skal ændres i størrelse, tekststørrelse og meget mere. Jeg tænkte derfor på, om det er muligt at gøre det på en nemmere måde end at ændre det manuelt ved samtlige grafer.

Når man har lavet ændringerne for én graf, er det så muligt at gemme dette "format" og så bare vælge den ved de andre grafer?

Jeg kan selvfølgelig copy-paste, men så skal jeg også ændre kildedata, overskrift osv.
Avatar billede supertekst Ekspert
17. december 2007 - 17:29 #1
Via VBA kan det lade sig gøre - dels at finde graferne og ændre indstillingerne - d.v.s. at man kunne en ændre graf manuelt til det ønskede - aflæse dette og overføre til de øvrige.
Avatar billede ceacer Praktikant
17. december 2007 - 17:40 #2
Det lyder spændende og noget som jeg godt kunne bruge. Der er dog det problem, at hver graf er i sit eget ark. Kan det skabe nogle problemer? Jeg har dog også nogle grafer, som skal rettes til, men som er i samme ark.
Hvis du er i stand til at lave en VBA løsning, der kan klare det begge dele, så smider jeg lige 150 point oveni.
Avatar billede supertekst Ekspert
17. december 2007 - 20:53 #3
Hvis muligt måtte du godt sende en prøve - ikke nødvendigvis på alle 100 - men på et antal, der er repræsentativt - og samtidigt det ønskede layout på et enkel.
Jeg tror nok, at begge dele kan klares - det er et forsøg værd.

pb@supertekst-it.dk
Avatar billede stefanfuglsang Juniormester
18. december 2007 - 11:44 #4
Jeg har lige checket - man kan faktisk paste formatet fra en graf til en anden:
Markér korrekt formatteret graf, tryk Ctrl+C
Marker anden graf, vælg Rediger, Indsæt special, vælg formater.
Voila!
Om det er nemt nok til 100 grafer ved jeg ikke, men ellers kan VBA klare det.
Her er den rå indspillede kode:
Sub Makro1()
    ActiveSheet.ChartObjects("Diagram 2").Activate
    ActiveChart.ChartArea.Select
    ActiveChart.ChartArea.Copy
    ActiveWindow.Visible = False
    Windows("Mappe1").Activate
    ActiveSheet.ChartObjects("Diagram 1").Activate
    ActiveChart.Axes(xlValue).Select
    ActiveChart.ChartArea.Select
    ActiveChart.Paste Type:=xlFormats
    ActiveWindow.Visible = False
End Sub
Avatar billede ceacer Praktikant
18. december 2007 - 14:37 #5
Att: stefanfuglsang

Mine grafer er lidt specielle, så fremgangsmåden virker ikke efter hensigten. Grafen har stadig samme størrelse og overskriften skal ændres. Det er dog til at leve med, men den fjernes også min sekundære akse og laver grafen fuldstændig om. Jeg ved ikke om det skyldes min lidt specielle graf med to y-akser og kombinationen af søjler, grafer osv.
Avatar billede eloh Nybegynder
24. december 2007 - 12:30 #6
Har du prøvet at formatere den føerste graf, og gemme dette format som et brugerdefineret format, for derefter at sætte det ind på de resterende 99 grafer ?
Avatar billede ceacer Praktikant
26. december 2007 - 18:40 #7
att: eloh

Nej jeg kender ikke lige den metode, som du beskriver. Hvordan fungerer den?
supertekst har dog lavet en makro, som er ved at blive finjusteret.
Avatar billede eloh Nybegynder
26. december 2007 - 22:02 #8
Formater dit diagram, Klik på menuen Diagram, vælg Diagramtype, klik på fanebladet Brugerdefinerede typer, klik på brugerdefinerede nederst til venstre under Vælg fra, og afslut med at klikke på tilføj, og giv din type et navn. Nu kan du samme sted tildele dit format til de resterende typer.

Håber, at det bringer dig videre-