Avatar billede x-pander Nybegynder
17. december 2007 - 11:09 Der er 10 kommentarer

simpel asp.net-fejl?

God dag.

Jeg har et problem med en hjemmeside som skal uploades til hosten. Jeg får en hel elementær fejl der fortæller at en klasse ikke kunne findes selvom den ligger korrekt i App_Code-mappen. Dette er fejl:
Compiler Error Message: BC30002: Type 'Factory' is not defined.

Men Factory er defineret som en klasse i filen Factory.vb

ALT ved siden virker lokalt, selv AJAX efter serveren blev opgraderet til .NET 3.5.

Så hvorfor kommer en fejl som denne?

På forhånd tak.
Avatar billede x-pander Nybegynder
17. december 2007 - 16:11 #1
Er der virkelig ikke én af jer .NET eksperter der nogensinde er stødt på et mærkeligt problem som dette?
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
17. december 2007 - 18:57 #2
Trækker 'Factory' på noget specielt? (komponent etc.)
:-) karsten_larsen
Avatar billede arne_v Ekspert
18. december 2007 - 02:14 #3
namespace ?
Avatar billede x-pander Nybegynder
18. december 2007 - 13:53 #4
Hej Karsten. Nej Factory kører bare nogle functions og subs til udtræk fra databasen.

Arne V, hvad mener du med namespace?
Avatar billede karsten_larsen Praktikant
18. december 2007 - 14:36 #5
namespace og imports
Avatar billede x-pander Nybegynder
18. december 2007 - 14:47 #6
Jamen altså har hørt navnene før, men hvad jeg lige skal svare til det, aner jeg ikke.

Imports Microsoft.VisualBasic
Imports System.Data

Det er mine imports men kun på Factory-siden. De andre normale sider såsom Default.aspx kører kun med System.Data.

Jeg har en property-klasse der kører med Microsoft.VisualBasic; hvorfor aner jeg ikke men sådan har jeg lært det.
Avatar billede arne_v Ekspert
18. december 2007 - 14:59 #7
Hvis din Factory klasse ligger i namespace XPander, saa skal koden der bruger
Factory enten import namespace XPander eller prefixe klassenavn med namespace.
Avatar billede x-pander Nybegynder
18. december 2007 - 15:04 #8
Jeg er stadig ikke med på hvad namespace betyder.
Avatar billede arne_v Ekspert
18. december 2007 - 15:18 #9
Hvis din Factory.vb ser ud som:

NameSpace XPander
    Public Class Factory
      ...
    End Class
End NameSpace
Avatar billede x-pander Nybegynder
18. december 2007 - 15:40 #10
Arh ja okay.

Men jeg har ikke et sted der hedder NameSpace. Der er kun Imports og så starter filen ellers med:

Public Class Factory
    Inherits System.Web.UI.Page

osv.

Jeg har gennemsøgt mit projekt og det eneste sted jeg har fundet 'namespace', det er i min web.config. Inde i System.web står der:

<pages>
    <controls>
        <add tagPrefix="asp" namespace="System.Web.UI" assembly="System.Web.Extensions, Version=3.5.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=31BF3856AD364E35"/>
        <add namespace="AjaxControlToolkit" assembly="AjaxControlToolkit" tagPrefix="ajaxToolkit"/>
        <add tagPrefix="asp" namespace="System.Web.UI.WebControls" assembly="System.Web.Extensions, Version=3.5.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=31BF3856AD364E35"/>
    </controls>
</pages>