Avatar billede jeppe75 Nybegynder
13. juni 2001 - 00:42 Der er 27 kommentarer og
5 løsninger

Win98 opstartproblemer/Dos start

hejsa

Mit problem er at jeg slettede hele min harddisk da jeg skulle gå fra win95 til win98. Har gjort dette før med anden PC med meget besvær, og nu skete det igen. Da jeg sætter win98 opstart diskette i (vil ikke installere direkte fra cd-rom - skriver I/O fejl)spørger den ganske rigtigt om jeg vil installere fra cd-rom eller harddisk vælger cd-rom og den begynder at gøre diverse (stadigt fra A drev) den laver et virtuelt drev vilket medføre at C: og d: drev blir til d: og e: (tror jeg) det rykker sig i hverfald. Den finder/installere og en slags cd-driver af en slags. Nå men når jeg så er klar til at skrive install, er tastaturet helt umedgøreligt. der er ikke noget der virkerog alle bogstaverne ligger andre steder end de plejer etc. det lykkedes på et tidspunkt at skrive install men så gik den kold. Dette må være et kendt problem da det var præcist det samme min gamle pc\'er gjorde der jeg skulle skifte til win98. Jeg går ud fra at problemet ligger i at det er en gammel bios eller processer eller ??? da de begge er fra win95 tiden. Der er dog plads nok til at kunne køre win98. Så jeg gætter mig til at jeg skal ha fat i Dos  og installere den + cd-rom driveren. hvorefter jeg kan installere win98 eller er der en nemmere metode? I så fald det er dos hvordan installere jeg den så på min harddisk og er der nogle der har dos liggende som de vil maile? på fo4rhånd tak

Jeppe
Avatar billede annikadk Nybegynder
13. juni 2001 - 00:48 #1
mit råd er at gå ind på bootdisk.com og hent en win98 bootdisk du smider på en diskette..
Sidder du på win98 nu?? så lav den derfra.

Start op med CDrom support og over på dit cdrom-drev og install som du siger.

er det ALLE bogstaver, eller blot tegnene???
Avatar billede halifax Nybegynder
13. juni 2001 - 00:51 #2
Win98 boot laver er virtuelt drev i RAM. Det virker som en disk er tildeles drevbogstav D, hvorfor dit cd-rom drev får tildelt E. Drevet tilgås som du skriver via en speciel driver. Tastaturforvirringen skyldes, at dette ikke bliver opsat til dansk tastatur. Den kan du ændre på dootdisketten ved at ændre din codepage til 850. Men da du har fundet cd-rom drev E og skrevet install er det ok. Det må være noget andet som stopper installatonen.
Prøv at få lavet en anden win98 bootdisk - til dansk Win98 - hvis det etr det du vil installere, og prøv igen. Du burde ikke have probs, og tanken om at installere dos er unødvendig.
Avatar billede halifax Nybegynder
13. juni 2001 - 00:59 #3
Du skriver du har slettet hele harddisken. Hvordan? Fra bootdsiketten eller hvad?
Nar du har bootet fra diskette, så begynd med at skrive format C: - så din disk er klar til en ny installation.
Har du under Win95 haft installeret diskkomprimering? Doblespace, Drivespace eller lign.? Få det slette med en format C: - Måske skal du først køre en fdisk for at rydde helt op på harddisken.
Avatar billede jeppe75 Nybegynder
13. juni 2001 - 01:05 #4
hej igen
har slettet hele hardisken med format c: + at win98 bootdisketten er fra den windows som jeg installere (har 2 pc\'er) Det lyder meget rigtigt med engelsk/dansk tastatur, hvordan ændrer jeg det der codepage til 850?
Avatar billede jeppe75 Nybegynder
13. juni 2001 - 01:06 #5
er hardiwsken ikke helt slettet når jeg har kørt format c:???
Avatar billede parazite Nybegynder
13. juni 2001 - 01:07 #6
jeppe skal vel også lige huske at FDISKe disken til FAT32? Det vil sikkert forhindre en del fejl fremover, hvis det ikke allerede er gjort.
Avatar billede halifax Nybegynder
13. juni 2001 - 01:13 #7
Du får dansk tegnsæt og tastetur ved at indsætte disse linier - eller ændre dem - i autoexec.bat filen, som er på bootdisketten
mode con codepage prepare=((850) C:\\WINDOWS\\COMMAND\\ega.cpi)
mode con codepage select=850

Nej, du kan ikke være helt sikekr på disken er slettet med format C: - Derfor er det en god ting at lave en fdisk
Avatar billede zhark Nybegynder
13. juni 2001 - 01:14 #8
Ja - Det sidste halifax skriver er væsentligt. Disken skal være formateret og så skal du genstarte.
M.h.t. det med tastaturet, så har du måske ikke skrevet den korekte kommando. Du kan jo rolig sidde og \"rode\" efter de rigtige tegn :/ prøv med shift tast osv. og tasterne æøå og der omkring. Bare du ikke taster ENTER før du har funder og sammensat tegnene korrekt. Så plinger det.
Avatar billede halifax Nybegynder
13. juni 2001 - 01:16 #9
Hov, hov, fejl.
På Bootdisken skal første linie ovenfor til autoexec.bat ændres til ... a:\\ega.cpi som den sidste del.
Avatar billede halifax Nybegynder
13. juni 2001 - 01:19 #10
Husk paranteser til slut også, sådan
mode con codepage prepare=((850) a:\\ega.cpi)
mode con codepage select=850
Avatar billede jimse Nybegynder
13. juni 2001 - 08:20 #11
Jeg tror jeg har haft tilsvarende problemer, hvor tastatur låser når man når op på 6 karakterer.
Jeg løste det med en \"gammel\" win95 IBM bootdiskette.

Læg din mailadresse, så kan jeg evt. maile disketten, hvis det har interesse.

Mvh
Avatar billede jeppe75 Nybegynder
13. juni 2001 - 15:48 #12
hejsa jimse
det vil jeg da gerne prøve. skal jeg så bare køre win95 disken og så bagefter køre win98 cdrom? oder was. er du sikker på at det er sådan du gjorde? min mail: jep.123@get2net.dk

tak
Avatar billede wheeler0310 Nybegynder
13. juni 2001 - 20:29 #13
Du kan ikke boote på en WIN98 bootdisk. MEDMINDRE
WIN98 allerede har været indstalleret på din HD.
DERFOR skal du efter at have formateret HD. indstallere en CD-ROM driver! Når du har gjort det er du parat.: skriv cd-rom drevet`s bogstav +
kommando = f.eks. D:\\install (skal være på Engelsk) Alt dette bøvl er på grund af WIN95. Har
du ikke en cd-rom driver sender jeg dig gerne en
via mail!! Dansk codepage bliver automatisk indstalleret med Dansk WIN98 udgave. Herefter har du fuld opsætning i dos på Dansk. Uanset om du har Dansk codepage indstalleret SKAL KOMMANDOEN INDSTALL VÆRE PÅ ENGELSK ELLERS FÅR DU EN FEJLMEDDELSE.
Avatar billede zhark Nybegynder
13. juni 2001 - 20:36 #14
wheeler0310>
Den var godt nok ny ;-)
Avatar billede wheeler0310 Nybegynder
13. juni 2001 - 20:44 #15
zhark>>Mon ikke det er dig der er ret ny i forhold til det her??? Jeg har ihvertfald beskæftiget mig med dette i årevis og det er ganske ofte brugt når der skal indstalleres en nyere udgave af Windows efter WIN95, der som bekendt ikke blev understøttet i samme grad som WIN98 og nyere. (DET KAN ENDOG VÆRE DEN ENESTE LØSNING FOR AT INDSTALLERE HVIS DER ER PROBLEMER
MED AT STARTE EN NYINDSTALLATION)
Avatar billede zhark Nybegynder
13. juni 2001 - 20:51 #16
Når man booter på en bootdisk kommer man sku ikke ind i \"systemet\"... med mindre man prøver! Man kan formatere osv. men - det du skriver er det rene vrøvl!
Avatar billede parazite Nybegynder
13. juni 2001 - 21:00 #17
wheeler0310 : Har jeg så bare været heldig de gange jeg har bootet på en Win98-disk og installeret Win98 på en tidligere Win95-box? Og hvad så med helt rene HD\'s, kan man heller ikke på dem?
Avatar billede zhark Nybegynder
13. juni 2001 - 21:03 #18
Man kunne i Win 95 lave en \"STARTDISK\" den relaterede sig til systemet og er ikke at forveksle med win98 \"bootdisk\" hentes her:
http://www.bootdisk.com/
Der indeholder div. værktøj som CD, Fdisk m.v. og kan starte op uanset 95/98
Avatar billede double-g Juniormester
13. juni 2001 - 21:06 #19
Wheeler>> tror ikke du kommer ret langt med kommandoen INDSTALL
Avatar billede wheeler0310 Nybegynder
13. juni 2001 - 21:22 #20
zhark>>NEJ min ven det er ikke vrøvl, Men jeg glemte godt nok en ting, han skal selvfølgelig boote på en WIN95 bootdisk. Derefter indst. CD-ROM driveren. Og køre indst. fra DOS. Jeg har trods alt været nødt til at gøre dette hundrede gange mindst! P.G.A. folk der troede de kunne gøre det selv, MEN ikke lavede andet end L... i det. Og endte op med en mask. der var totalt DØD.....

IKKE WIN98 bootdisk. når det ikke har været indst.
IØVRIGT kommer man derind hvor man skal, nemlig dos og ikke andre steder og det er (SKU) fra DOS man får den eneste rigtige og ordentlige indst.
Alt andet indst. oveni WIN95 vil givet ( hvis det kan lade sig gøre ) ikke give andet end problemer
det eneste der måske vil virke er en decideret op-
graderings WIN98CD, og selv det kan give masser af
problemer.
Avatar billede parazite Nybegynder
13. juni 2001 - 21:26 #21
wheeler0310 : De gange jeg har gjort det (har vist rundet de første 10), har det ikke givet nogen problemer at all. Alle maskiner har kørt så upåklageligt som de nu kan med Win98 installeret. Senest er det blevet gjort på 4 maskiner på Silkeborg Museum, og de har kørt de sidste 6 måneder uden reinstall og med ~8 - 10 timers dagligt brug.
Avatar billede wheeler0310 Nybegynder
13. juni 2001 - 21:42 #22
Der er vist for mange der kun kender til det mest nye og ikke kender de mest brugte dos kommandoer.
Det kan da godt være der kan hentes en eller anden
bootdisk. et sted, MEN den har Fan..... ikke noget at gøre med hverken det man kalder WIN95 -
WIN98 BOOTDISK. DE BLIVER JO LAVET AF WINDOWS FOR NU IKKE AT BLANDE DET SAMMEN MED NOGLE LAVET PÅ EN ANDEN MÅDE.
PARAZITE>>Hvis du har brugt en disk. du ikke har lavet under indst. af WIN98 er det ikke hvad flertallet kalder  for en WIN98 BOOTDISK. (BOOT BETYDER START FOR EN ORDENS SKYLD)
En ren HD HAR ikke noget liggende og i det tilfælde er der ikke noget der kan gøre nogen skade, og har du ikke prøvet den slags under indst. har du ikke haft indst. problemer. Den slags har jeg oplevet masser af og også løst det og fået indst. WIN98se på en del mask.
Avatar billede parazite Nybegynder
13. juni 2001 - 21:48 #23
OK - gjorde som følger:
Løb ud og købte en Win98CD til hver maskine. Med den følger der en diskette, som der, sært nok, stod Windows 98 Bootdiskette på.
Formaterer Win95-maskinen, så harddisken er helt ren. Smider bootdisketten i, starter FDISK, FAT32\'er drevet, rebooter, formaterer, booter på disketten og fortsætter med installationen.

Det er måske ikke sådan du installerer Win98?

Hopla! Nu jeg tænker over det, så installerede jeg den ene gang fra en bootdiskette lavet i Win98. Det jeg har gjort er altså umuligt?
Avatar billede zhark Nybegynder
13. juni 2001 - 22:26 #24
Wheeler0310>
Man får en disk med Win98 og 98SE... hvis man køber!? Har \"man\" en hacketWin må man låne eller få en ven til at lave en disk i Win98 og så er den diskussion slut. Enhver \"bootdisk\" er bare pis.. ligeglad med om der er 3,1/95/98 i en maskine. At nogle (evt.) ikke skriver de korrekte kommandoer har vist ikke noget med det her at
Avatar billede zhark Nybegynder
13. juni 2001 - 22:30 #25
Jeg har oplevet nogle gik i \"c:/ format\"  Er det den slags du ævler om?
Avatar billede zhark Nybegynder
14. juni 2001 - 01:33 #26
Wheeler0310>
Lad os bare falde lidt ned igen ikke? :)
Det DU forstår ved en bootdisk er jo \"bare\" en systemdisk med det mest nødvendige, hvis man f. eks. skal køre et program fra disken... som bios flash m.v.
En sådan disk har ikke relation til at få installeret noget for der oprettes ikke CD eller er Fdisk m.v. på, der er 3 små filer og man kan komme i forbindelse med PC\'en... hvis den vel at mærke ER OK!
Avatar billede halifax Nybegynder
14. juni 2001 - 14:11 #27
wheeler0310 -> Du råber jo af folk, der prøver at hjælpe. Det bliver dine argumenter ikke bedre af! Som de fleste andre er jeg af den opfattelse at du skriver noget vrøvl! Ja, Udnskyld, sådan er det. Din bemærkning her \"Du kan ikke boote på en WIN98 bootdisk. MEDMINDRE WIN98 allerede har været indstalleret på din HD\" er da det skinbarlige ævl, som ikke har hold i virkeligheden! Før du RÅBER, burde du prøve dine påstande af i virkeligheden, og hvis du fastholder ovennævnte påstand, er det helt ud i hampem, og stik mod hvad andre oplever, incl. mig selv.
Avatar billede zhark Nybegynder
14. juni 2001 - 15:26 #28
Du har jo åbenbart 2 PC\'er... og har ikke klaret det endnu!?
Gå ind i Kontrolpanel/tilføj/fjern programmer og opret en startdisk  (Altså på den der er OK med Win98) Så vælg med denne disk: Med CD og ved A: prompt skriver du \"fdisk\" - UNDERSØGER dine evt. partitioner? sletter/retter og HUSK genstart! For først da træder det i kraft.
Har du så valgt kun een aktiv dos partion (det skal der være! Så formaterer du denne, evt. med understøttelse af store diske (altså over 2GB!!). Men du får jo også mulighed for at vælge str. og kan så vælge en mindre dospartion 2 til ? Mb. formatere denne. Genstarte og lave en udvidet partion på resten af disken, som naturligvis også skal formateres.., efter genstart! Bre læs og følg forklaringen, så plinger det.
Mvh. zhark
Avatar billede jimse Nybegynder
20. juni 2001 - 07:17 #29
Hvordan går det, er problemet klaret, så du kan lukke spørgsmålet?
Avatar billede jeppe75 Nybegynder
20. juni 2001 - 15:59 #30
jeg prøvede med win95 bootdisk, den lavede et virtuel drev der hed banana på drev r: jeg kunne også godt komme ind i det men når jeg skrev install (win98 cdrom) skriver den at cd101 ikke er klar. Jeg har allerede der installeret cd rom driveren igennem dos og den står der også når jeg tænder Pc\'en???? jeg har dog ikke prøvet med boot98disk med danske tegn, men jeg tror ikke det er problemet da den går helt amok (altså keyboardet dvs tegnene på skærmen) fx når jeg trykker del laver den en masse +++++++++ fremad og altså ikke tilbage som del jo er, dvs jeg ikke engang kan slette nogle bogstaver. det hele går totalt i uorden. nogle bogstaver vil den kun skrive hvis de står foran et andet bestemt bogstav osv. det er super ulogisk. hjjjjjææælllpppp mig. er der ikke nogle der kan sende mig win98 bootdisk med ændringerne så den er dansksproget, da jeg ikke kan finde ud af alt det med
  mode con codepage prepare=((850) a:\\ega.cpi)
mode con codepage select=850 i autoecet.bat

tak jeppe
Avatar billede jeppe75 Nybegynder
20. juni 2001 - 16:00 #31
min mail er jep.123@get2net.dk
Avatar billede jeppe75 Nybegynder
14. juli 2001 - 18:54 #32
jeg kunne ikke få noget til at virke, så jeg prøvede at sætte en nyere cd-rom afspiller i computeren (creativex52) og vupti ingen problemer.... mystisk. Tak for alle jeres ord.
jeppe