Avatar billede pegazuz Mester
14. december 2007 - 14:19 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Er det svært at skifte motherboard i min laptop IBM T40

Jeg har to gamle T40, hvor jeg skal have taget motherboardet fra den ene sætte over i den anden, hvor motherboardet er brækket ned.

Jeg er ikke særlig computerkyndig, men ellers god med fingere.

Er det svært?
Noget særligt, man skal være opmærksom på?
Andre gode råd?
Skal jeg overhovedet gå i gang med det selv?

Alle råd modtages med tak.
Avatar billede haverslev Novice
14. december 2007 - 15:10 #1
Svært og svært, alt er jo realtivt.
Der er en vidor her, hvor man adslilder sådan en laptop.
PS, der er bare en åndsvag melodi isdet for snak, så luk ned for lyden:
http://www.youtube.com/watch?v=9zZgx4o0Kdk&feature=related

Der findes en del af disse videoer, for div. rep og udskiftninger på IBM
Check blot div. video i h-side
http://www.youtube.com/watch?v=vR8L3B3eDr0&feature=related
Avatar billede pegazuz Mester
14. december 2007 - 15:43 #2
cool - det skal jeg hjem og prøve. vender tilbage med resultat. Har iøvrigt et andet spm før jeg går i gang. USB portene i den pc, hvor motherboardet virker, er tilsyneladende i stykker.

Er USB portene fast forbundet til motherboardet eller kan de også skiftes?
14. december 2007 - 15:52 #3
Du ka' sansynligvis ikke selv skifte chippen som styrer USB udgangene...
... hvordan i stykker ?
Avatar billede haverslev Novice
14. december 2007 - 15:56 #4
USB stikkene er faktisk fast forbundet, men hvis du har nogle magen til fra det andet MB, så kan man godt skifte dem, hvis du kan bruge en loddekolbe.
MEN du må kun lodde på de steder hvor de "ben" sidder og du skal være meget opmærksom på at du IKKE lodder over i andre baner og derved giver kortslutning.
Du skal også passe på med at tage fat i banerne med dine bare fingre, det "fedtstof" der sidder/er på dine fingre "ætser" banerne
Tillige skal du ikke spise æbler under et sådan arbejde, det syre der er i æblerne er det rene "gift" og vil betyde døden for disse baner over en periode.
Avatar billede pegazuz Mester
14. december 2007 - 16:01 #5
Jeg har kun fået det fortalt, da jeg har har arvet pcen fra mit arbejde og har fået den i dag. Tilsyneladende bliver filer nogle gange automatisk slettet fra flashdrives der bliver sat i stikket.

Jeg ved ikke, om det kan håndtere andre ting, (keyboard og mus)
Jeg prøver lige .
Avatar billede pegazuz Mester
14. december 2007 - 21:07 #6
nu endte det faktisk med at jeg ikke skiftede motherboard, men blot forsøgte at skifte det interne trådløse netværkskort fra maskinen der ikke virker til den der virker. Det syntes at være en lettere løsning end skifte motherboardet.

Vi har forsøgt at starte maskinen med det nye netværkskort, men får at vide ved opstart "please remove unauthorized network drive / unrecognized".

Jeg har prøvet at gå ind i F12 opstarts menuen for at se om der er et sted hvor jeg ville kunne aktivere el. lign. - uden success.

Hvad skal man gøre for at få kortet aktiveret?
Avatar billede bmww Nybegynder
04. januar 2008 - 13:10 #7
Jeg har en T40 hvor jeg har opgraderet det trådløse mini pci netkort. Kortene er bios låst på en måde, derfor får du denne fejl, men jeg fandt et fix der klarede det lille problem.
Søg på "no-1802.com" på google.

Hvis du ikke kan finde filen så har jeg den liggende.

Iøvrigt at mit MB dødt, tror det er grafikkortet, det er vist et kendt problem at grafikchipen slipper i lodningen eller sådan noget, men summa summarum så er jeg meget interesseret i et nyt motherboard?
Avatar billede haverslev Novice
05. januar 2008 - 14:15 #8
smider lige et svar også :-)
Avatar billede haverslev Novice
05. januar 2008 - 14:16 #9
:)