Avatar billede superraider Nybegynder
13. december 2007 - 10:48 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Dato formatering.

http://www.s-web.dk/tt13/

Hvordan formatere jeg en dato i asp.net C#, pt henter jeg bare værdien ind fra databasen(datetime) <%#Eval("DateCreated") %>
og den vises da some 13-12-2007 12:00:00 som jeg skrev den ind i databasen. Hvis jeg gerne vil udskriver det på en anden måde, måske 13-12-2007 12:00 ? eller måske 13Dec 2007.

Derudover har jeg et andet spørgsmål med hensyn til databaser.
Jeg har en news table, og en user table. I min news tabel, står auther som et ID der gerne skulle svare til en ID på en user i user tabellen. Bør jeg oprette de der relationships mellem tabellerne? eller er det nok at jeg selv ved det oppe i hoveded at UserID linker til UserID i den anden tabel? Hvordan gør jeg det hvis der er en fordel ved at lave dem? (MS SQL 2005) Og hva er idden med at lave relationships mellem tabellerne? (ja ved godt det med at man ikke vil have samme data til at stå 2 steder, men tænker bare på om jeg vinder noget ved at lave selve relationen i databasen)
Avatar billede jokkejensen Novice
13. december 2007 - 11:11 #1
Forudsætter at DateCreated er en datetime.

<%#Eval("DateCreated").ToString("\d. dd MMM yyyy") %>

/JJ
Avatar billede jokkejensen Novice
13. december 2007 - 11:12 #2
Avatar billede jokkejensen Novice
13. december 2007 - 11:13 #3
den her var vist bedre:
http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/8kb3ddd4(VS.71).aspx

/JJ
Avatar billede superraider Nybegynder
13. december 2007 - 11:56 #4
Jeg har lidt flere spørgsmål, mange af dem er nybegynder spørgsmål så smider lige en her istedet for at lave en ny tråd igen, smid bare et svar for points.

                        <asp:NextPreviousPagerField PreviousPageText="«" ShowNextPageButton="false" />
                        <asp:NumericPagerField ButtonCount="2"/>
                        <asp:NextPreviousPagerField NextPageText="»" ShowPreviousPageButton="false" />

Er det ikke mulig at få fjerned de 2 knapper/links der laves til NumericPagerField? Eller er jeg nød til at skrive min egen usercontrol så?

Kunne godt tænke mig en der generede noget ligende.
Side 5 of 32 [574 Posts]  « Første ... « 3 4 [5] 6 7 » ... Sidste »
Hvor "« Første" og "Sidste »" er henholdsvist first og sidst page links.
3 4 [5] 6 7  linker selvfølgelig til siderne.

et par eksempler mere på hvordan den skulle se ud
Side 2 of 32 [574 Posts]  ... « 1 [2] 3 4 5 » ... Sidste »
Side 32 of 32 [574 Posts]  « Første ... « 28 29 30 31 [32]
Avatar billede superraider Nybegynder
13. december 2007 - 20:22 #5
<%#Eval("DateCreated").ToString("dddd - d - MMMM")%>
jeg får
Error    3    No overload for method 'ToString' takes '1' arguments    E:\totaltips13\wwwroot\Default.aspx    25    66    E:\totaltips13\wwwroot\
Avatar billede superraider Nybegynder
13. december 2007 - 20:38 #6
<%#((DateTime)Eval("DateCreated")).ToString("dd MMM yyyy")%>
Lidt typecasting hjalp dog, kan man få det oversat til dansk, eller skal man selv lave koden for det?
Avatar billede mikalj Nybegynder
18. december 2007 - 10:59 #7
Jeg -mener- du kan sætte "UICulture" is sidens page direktiv til dansk, og på den måde tvinge dato formateringer til at bruge danske navne på dage/måneder.
Avatar billede superraider Nybegynder
21. december 2007 - 15:30 #8
Ville være nice hvis du kunne give et mere directe eksemple, er lidt ny i asp.net
Avatar billede mikalj Nybegynder
21. december 2007 - 23:07 #9
Page direktivet er den linie der står øverst på alle dine aspx sider og ser ud nogenlunde som det her.

<%@ Page Language="C#" MasterPageFile="~/master.master" AutoEventWireup="true" CodeFile="Default.aspx.cs" Inherits="Default" UICulture="da-DK" %>

Den sidste attribut "UICulture" skulle gerne få siden til at blive vist i det angivne sprog og ikke det som serveren kører med.
Avatar billede mikalj Nybegynder
21. december 2007 - 23:32 #10
Angående dit database spørgsmål, så bør du altid lave foreign key contraints imellem dine tabeller hvor det er muligt. Ikke så meget fordi det er nødvendigt, men fordi det er god stil. Og fordi du får en fejl hvis du prøver at indsætte en forkert id et sted, og fanger derfor problemet med det samme.
Jeg tror ikke der er en eneste programmør i verden der ikke har prøvet at lave den fejl, og den er ikke sjov at finde og rette hvis man ingen ide har om hvor problemet ligger.

For at lige få termerne på plads
ID feltet i en tabel, hedder en "primary key" eller "primær nøgle", den skal være unik, og derfor sætter man normal databasen op til at generere den istedet for at indsætte den manuelt.

Et felt i en tabel som refererer til et felt i en anden tabel hedder "foreign key" eller "fremmed nøgle". Den refererer -som regel- til en primær nøgle, med det er ikke et krav.

En relation imellem to tabeller hedder en "foreign key constraint" (fremmed nøgle begræsning) og det er den der sørger for at du kun kan indsætter værdier i et foreign key felt som findes som en primary key i den referede tabel. Du får simpelhen en exception, som fortæller hvilket felt fejlen opstod i.

Så nej, det er ikke et krav at lave relationer imellem tabellerne i din database. Men du kan spare dig selv for en masse hovedpine og ekstra arbejde i det lange løb. Og når du først har lært at oprette relationerne, tager det kun nogle få minutter ekstra.
Avatar billede superraider Nybegynder
22. december 2007 - 00:42 #11
Ja, havde sådan set styr på det. Men tak for det, jeg har tidligere kun arbejde med access med nogle simple ting, så havde bare ikke rigtig brugt det. Men bruger foreign keys en del pt i min sql database.

Smid bare et svar hvis du vil have nogle points :)
Avatar billede mikalj Nybegynder
22. december 2007 - 01:37 #12
ok