Avatar billede pendec Nybegynder
12. december 2007 - 23:32 Der er 6 kommentarer

Linksys WAG200G og TDC ADSL opsætning?

Jeg har forsøgt at hente hjælp hos TDC, med min linksys WAG200G og opsætning af modem på deres adsl linier.
Jeg har en 8Mbit/512Kbit adsl, med modem fra TDC (som jeg gerne vil undvære nu)
Har en netgear router kørende pt. som jeg bruger nu.

Vil sætte denne WAG200g op, og problemet er at den ikke vil modtage en IP fra DHCP serveren hos TDC.
Linksys wag200g har ikke mulighed for at skifte MAC, så jeg flyttede MAC fra linksys'n over på min netgear, da TDC jo nogle gange låser MAC til ip'n for nogle timer. Så min netgear og linksys har pt samme MAC på internet gateway.

Min wag200g skriver pt følgende på "status siden"

DSL Status: Connected
DSL Modulation Mode: G.dmt
DSL Path Mode: Interleaved
Downstream Rate: 8064 kbps
Upstream Rate: 512 kbps
Downstream Margin: 7 db
Upstream Margin: 16 db
Downstream Line Attenuation: 33 db
Upstream Line Attenuation: 8.5 db
Downstream Transmit Power: 12 db
Upstream Transmit Power: 19 db

Encapsulation: RFC 1483 Bridged
Multiplexing: LLC
Qos: UBR
Pcr Rate: 0
Scr Rate: 0
Autodetect: Enable
VPI: 0
VCI: 38
Enable: Yes
PVC Status: Up

Firmware Version: 1.01.06

og det viser da, at modem har forbindelse, og protokol skulle være ok ifølge andre som har sat modem op på en linksys.

Kan nogle her bekræfte og fortælle mig om opsætning er forkert, eller om wag200g slet ikke virker med TDC.
Eller at min signal kvalitet måske er for ringe (altså set udfra status at den virkelig er det)

Jeg håber virkelig på at den virker med TDC og ikke kun med PPPoE/oA , da TDC jo ikke kører det mere.
Avatar billede corolla1 Nybegynder
14. december 2007 - 14:18 #1
problemet kan muligvis være at dit private DHCP pool ikke må være i 192.168.1.0/24, men skal være anderledes e.g. 192.168.2.0/24
På nogle modems skal Encapsulation stå til " Mac Encapsulated Routing "
og min TDC moden står til VPI/VCI 0/101, samt use DHCP.
ellers har jeg ikke flere gode forslag , men er meget interesseret i at høre om du får det til at virke, da jeg selv går og pusler med den samme ide som dig
Avatar billede pendec Nybegynder
14. december 2007 - 14:24 #2
Nu kører den 10.1.1.x, og TDC tildeler en public ip, inden for et public subnet, så jeg tror ikke min dhcp range konflikter med modem opsætning eller dhcp på internet gateway'n...

Jeg mistænker personligt selv den her linksys wag200g for ikke at kunne arbejde med signalet i den kvalitet som TDC leverer i, og det måske skal være stærkere.

Jeg ved ikke hvor på denne linksys jeg skal vælge MAC encapsulated routing?
Avatar billede corolla1 Nybegynder
14. december 2007 - 14:50 #3
men jeg er et sikker på du som ATM VCI værdi skal bruge 101,
og reboote modem hver gang man ændrer parametre
Avatar billede pendec Nybegynder
14. december 2007 - 17:27 #4
Din sikkerhed omkring VCI, var 90% korrekt...

Så jeg har fået den op at køre, dog ikke med DHCP...for det vil den ikke, så jeg måtte sætte den til fast ip, og bruge dhcp info som anden router fik tildelt.
Håber TDC accepterer at der ingen dhcp requests er på linien nu.

Det er dog perfekt. det virker, så jeg kan slukke tdc modemet!
Tak! (hmm, point? hvordan giver jeg dem til corolla1)
Avatar billede corolla1 Nybegynder
21. december 2007 - 16:33 #5
Lyder godt, håber det virker tilfredsstillende
jeg har tænkt mig at anskaffe en modem af samme type, så i stedet for point kunne du sende opsætningen, så gør det livet lettere for mig

tak
Avatar billede pendec Nybegynder
21. december 2007 - 17:07 #6
når du vil have indstillinger, skriv til mig på michael.pendec@gmail.com
Så sender jeg dig detajlerne.