Avatar billede mema Nybegynder
07. december 2007 - 19:26 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Stored procedure

Jeg har en søgningsstring i codebehind, der søger efter ord i en sql-2005 database. Jeg vil gerne oprette en stored procedure, der kan bruges i denne sammenhæng.

Del af nuværende kode, hvor en stored procedure skal erstatte denne(txtSoeg er mit søgefelt i webformen):
string containsPart = txtSoeg.Text;
containsPart = containsPart.Replace(" ", " OR ");
......
strCmd = "SELECT ResultatID, Beskrivelse_spg, Oplysning_sendt FROM Resultat WHERE Beskrivelse_spg like '%" + containsPart + "%' ORDER BY ResultatID DESC";
Avatar billede a1a1 Novice
07. december 2007 - 19:30 #1
create proc Search
@containsPart AS VARCHAR(50)
AS
SELECT ResultatID, Beskrivelse_spg, Oplysning_sendt FROM Resultat WHERE Beskrivelse_spg like '%' + @containsPart + '%' ORDER BY ResultatID DESC
Avatar billede a1a1 Novice
07. december 2007 - 19:32 #2
men, den søger vist ikke som du vil have det ;o)

hvis man søger på f.eks: "bil bmw"
vil sql'en komme til at se sådan ud:
SELECT ResultatID, Beskrivelse_spg, Oplysning_sendt FROM Resultat WHERE Beskrivelse_spg like '%bil OR bmw%' ORDER BY ResultatID DESC

du vil vel have den:
SELECT ResultatID, Beskrivelse_spg, Oplysning_sendt FROM Resultat WHERE Beskrivelse_spg like '%bil%' OR '%bmw%' ORDER BY ResultatID DESC
Avatar billede a1a1 Novice
07. december 2007 - 19:33 #3
hov
SELECT ResultatID, Beskrivelse_spg, Oplysning_sendt FROM Resultat WHERE Beskrivelse_spg like '%bil%' OR Beskrivelse_spg like '%bmw%' ORDER BY ResultatID DESC
Avatar billede lifo Nybegynder
07. december 2007 - 22:55 #4
like er en mega tung funktion om der er mange poster i tabellen
så prøv heller at kigge på freetext search
1 million milliard gange hurtigere
Avatar billede mema Nybegynder
07. december 2007 - 23:07 #5
Hvordan så efter 19:30:48 skal jeg skrive i min codebehind? jeg har oprettet din sp og har kaldt den sp_Soeg.

Jeg har skrevet følgende, men det virker ikke:

private DataTable GetData()
{
string containsPart = txtSoeg.Text;
containsPart = containsPart.Replace(" ", " OR ");
string strCmd;
SqlConnection conSoeg = new SqlConnection(WebConfigurationManager.ConnectionStrings["myConnectionString"].ConnectionString);

SqlCommand mySqlCommand = new SqlCommand("sp_Soeg", conSoeg);
mySqlCommand.CommandType = CommandType.StoredProcedure;
mySqlCommand.Parameters.Add("@containsPart");

SqlDataAdapter oCMD = new SqlDataAdapter(mySqlCommand, conSoeg);

DataSet oDS = new DataSet();
oCMD.Fill(oDS, "Resultat");
...
DataTable dt = oDS.Tables["Resultat"];
return dt;
}
Avatar billede a1a1 Novice
08. december 2007 - 21:23 #6
SqlCommand mySqlCommand = new SqlCommand("sp_Soeg", conSoeg);
?
jeg ved ikke om den er "OK" men, jeg bruger normalt noget ala (skriver vb normalt)

SqlCommand mySqlCommand = new SqlCommand("conSoeg);
mySqlCommand.CommandType = CommandType.StoredProcedure;
mySqlCommand.CommmanText = "sp_soeg";
mySqlCommand.Parameters.Add("@containsPart", containsPart);
Avatar billede a1a1 Novice
08. december 2007 - 21:25 #7
mySqlCommand.CommmanText = "sp_soeg";
skal være
mySqlCommand.CommandText = "sp_soeg";

lifo, tja måske i nogle tilfælde, men det har intet med spm. at gøre
Avatar billede mema Nybegynder
08. december 2007 - 23:15 #8
Jeg har 3 radiobuttons, hvor man kan vælge mellem. Jo efter hvilke man vælger, skal der søges i forskellige felter af tabellen med forskellige stored procedures.
Jeg har skrevet koden i hvert for den første radiobutton på følgende måde efter a1 (21:23:12):
private void BindGrid()
{
dg.DataSource = GetData();
dg.DataBind();
}
private DataTable GetData()
{
string containsPart = txtSoeg.Text;
containsPart = containsPart.Replace(" ", " OR ");
SqlConnection conSoeg = new SqlConnection(WebConfigurationManager.ConnectionStrings["myConnectionString"].ConnectionString);
SqlCommand mySqlCommand;
if (radioSoeg.SelectedIndex == 0)
{
mySqlCommand = new SqlCommand("conSoeg");
mySqlCommand.CommandType = CommandType.StoredProcedure;
mySqlCommand.CommandText = "sp_soeg";
mySqlCommand.Parameters.AddWithValue("@containsPart", containsPart);
conSoeg.Open();
SqlDataAdapter oDA = new SqlDataAdapter("sp_soeg", conSoeg);
DataSet oDS = new DataSet();
oDA.Fill(oDS, "Resultat");
conSoeg.Close();
int antal = oDS.Tables["Resultat"].Rows.Count;
lblSoeg.Text = "Der er fundet " + "<b>" + antal.ToString() + "</b>" + " forekomst af " + "<b>" + txtSoeg.Text + "</b>";
DataTable dt = oDS.Tables["Resultat"];
return dt;
}
else if (radioSoeg.SelectedIndex == 1)
{
....
Men jeg får følgende fejl i browseren efter klik på søg-knap:

System.Data.SqlClient.SqlException: Procedure or function sp_soeg' expects parameter '@containsPart', which was not supplied. at System.Data.SqlClient.SqlConnection.OnError(SqlException exception, Boolean breakConnection) at System.Data.SqlClient.SqlInternalConnection.OnError...............
Avatar billede mema Nybegynder
15. april 2008 - 12:28 #9
lukker.