Avatar billede karas Nybegynder
07. december 2007 - 10:17 Der er 4 kommentarer

cast og ambiguity

Hej kvikke hoveder, jeg har et spørgsmål jeg håber i kan hjælpe med. Jeg arbejder på et projekt der compiles med både MSVC 8 og gcc 3.0.4, og gcc angiver ambiguity for noget code som MSVC ikke gør.

Mit spørgsmål er om det er en fejl i gcc eller om det er en fejl at MSVC ikke rapporterer den.
Burde "static_cast<T>(X)" ikke favorisere "X::operator T()" i stedet for "T( X::operator int() )" ? Det er hvad MSVC 8 gør.

Følgende er koden
{
    SubSystemEntityId s( 12345 );
    static_cast<ComponentId>(s); // <- Vil ikke compile med gcc
    ComponentId(s); // <- Vil ikke compile med gcc
    s.operator ComponentId(); // Virker
}

Følgende er definitionen på de to klasser:

class SubSystemEntityId
{
public:
    SubSystemEntityId(int id = 0);

    SubSystemEntityId operator=(ComponentId componentId);

    operator ComponentId() const;
    operator int() const;

private:
    int m_id;
};

class ComponentId
{
public:
    explicit ComponentId(int id = 0) { set(id); }

    ComponentId operator=(int id);

    ComponentId operator++();
    ComponentId operator++(int);
    ComponentId operator--();
    ComponentId operator--(int);

    operator int() const;

private:
    int set(int id);

private:
    int m_id;
};

Følgende er fejlbeskeden fra gcc:

[cpptasks:cc] /home/xkika/src/iqprobe/VoIPTracker/src/test/common/TestSubSystemEntityId.cpp: In
[cpptasks:cc]    member function `void TestSubSystemEntityId::testConstructor()':
[cpptasks:cc] /home/xkika/src/iqprobe/VoIPTracker/src/test/common/TestSubSystemEntityId.cpp:47: call
[cpptasks:cc]    of overloaded `ComponentId(SubSystemEntityId&)' is ambiguous
[cpptasks:cc] /home/xkika/src/iqprobe/VoIPTracker/src/common/component/ComponentId.h:25: candidates
[cpptasks:cc]    are: ComponentId::ComponentId(const ComponentId&)
[cpptasks:cc] /home/xkika/src/iqprobe/VoIPTracker/src/common/component/ComponentId.h:27:
[cpptasks:cc]              ComponentId::ComponentId(int = 0)
Avatar billede stormy Nybegynder
07. december 2007 - 11:19 #1
Jeg ved ikke om det er en fejl, ud fra mit kendskab til C++ kræver dit cast, at et temporært objekt bliver oprettet. Og du angiver at du ønsker et objekt af typen ComponentId - så jeg er ikke sikker på at "explicit" hjælper (i denne kontekst!).

Men en mulighed for at sikre en utvetydig konversion kunne være at definere følgende konstruktor:

ComponentId::ComponentId( const SystemEntityId& )
Avatar billede karas Nybegynder
07. december 2007 - 13:04 #2
Jeg ville tro at brugen af static_cast<T> auotamtisk ville prioritere operator T() øverst.

Jeg kan ikke gøre ComponentId afhængig af SubSystemEntityId og SubSystemEntityId::operator int() må ikke blive kaldt da SubSystemEntityId repræsenterer en 32 bit integer og ComponentId en 8 bit integer (SubSystemEntityId er sammensat af et ComponentId og et andet id på 24 bit).
Avatar billede lars314 Nybegynder
11. december 2007 - 22:45 #3
Du bruger jo ikke den cast'ede værdi til noget (hvorfor egentligt ikke)

Hvad med:
ComponentId ci = static_cast<ComponentId>(s);
Avatar billede lars314 Nybegynder
11. december 2007 - 22:48 #4
ComponentId(s);

er jo klar nok, mener du
ComponentId(s::operator ComponentId() const);
eller
ComponentId(s::operator int() const);