Avatar billede stinejh1980 Nybegynder
07. december 2007 - 09:12 Der er 1 løsning

Ligge filemaker ud på internettet

Kan man uploade filer til en FTP server lige som når man har kodet i ASP.NEt, html, etc? Så brugerne kan se det som en "almindelig hjemmeside".

Hvis ja er der så nogen der kan forklare mig hvordan.

IWP er jo kun lokalt.
Avatar billede zordesign Nybegynder
02. januar 2008 - 13:47 #1
Der findes webhoteller, der tilbyder FileMaker hosting - prøv at google på filemaker hosting. Men en normal ftp-server kan du desværre ikke bruge. Eneste undtagelse er, hvis du har lavet en database, som andre brugere skal kunne hente ned og bruge lokalt på deres maskine, for så skal du blot bruge ftp-serveren til at dele en flad fil.

FileMaker er et proprietært system - lige som ASP.net osv. Blot er den ikke så udbredt som fx ASP.net og mySQL, og derfor finder du heller ikke så mange udbydere, der tilbyder FileMaker hosting.

Hvis du har meget lidt trafik eller skal servicere meget få brugere, kan du sætte dine FileMaker Pro/Advanced til at dele via IWP. Det kræver så blot, at den kan ses "udefra" dvs. har offentlig IP-adresse og åbning i firewall.

FileMaker findes i en serverversion, der passer fint til dine behov, men som også koster en anseelig sum: FileMaker Server Advanced. Hvis du bruger en  FileMaker Server Advanced kan du give op til 100 samtidige brugere adgang til din(e) database(r) via IWP.

Alternativt kan du enten sætte din egen server op lokalt eller leje en virtuel server hos en af de større udbydere og så installere din egen FileMaker Server på den - det giver stabil drift og god båndbredde, men også en anseelig fast udgift.

Du er velkommen til at kontakte mig, hvis du har brug for flere oplysninger.