Avatar billede casper_skovgaard Nybegynder
06. december 2007 - 15:34 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Er det muligt at hente data fra outlook fra en baggrundsagent?

Jeg har brug for at kunne hente mails fra en bestemt brugers outlook inbox. Dette kan gøres ved at oprette et object, CreateObject("Outlook.Application"), og der efter bruge VBA til at hente data, denne løsning kræver dog at outlook er installeret på serveren/klienten.

Er det muligt at lave en tilsvarende løsning, men uden at outlook er installeret?
Avatar billede jogii Nybegynder
06. december 2007 - 20:31 #1
Hvordan vil du hente mail fra Exchange ind i f.eks. MS Access uden at have Outlook installeret.
Den samme løsning kan du anvende i Notes/Domino.
Avatar billede casper_skovgaard Nybegynder
06. december 2007 - 20:56 #2
Nu bruger jeg jo ikke Access men domino og ved derfor heller ikke hvordan man gør det der, så det er jo ikke lige frem en kommentar jeg kan bruge til noget jogii....
Avatar billede jogii Nybegynder
06. december 2007 - 21:23 #3
Jeg kiggede lidt på din profil og så at du ikke havde stillet eller besvaret Domino spørgsmål før, så jeg troede du var vant til Outlook/Exchange.
Så hvis man kender til Outlook/Exchange/IIS og ikke Notes/Domino, så vil løsningen, som man finder frem til i sådanne tilfælde, også være løsningen når det er Dominos AgentManager der skal hente data.

Essensen er at Domino skal have en "klient" til at hente data ud af en Exchange-server. Mulige interfaces er enten POP3 eller IMAP4. Så istedetfor en Outlook-klient skal man have adgang til en POP3 eller IMAP-klient (eller nogle DLL'er) eller nogle Outlook-DLL'er.

Hvordan gør du det i ASP eller .NET, hvis du ikke på bruge Outlook DLL'er?
Avatar billede casper_skovgaard Nybegynder
07. december 2007 - 09:07 #4
Jeg har kun arbejdet meget lidt med ASP.NET, så jeg ved heller ikke hvordan man gør det der. Jeg er primært notes udvikler, men du har nok ret i at dll'er vil kunne bruges. Hvis du har flere ideer til hvordan man gør det, hvilke dll'er man skal bruger eller lotusscript eksempler, må du endelig sige til. Men ellers søger jeg lidt videre på dll'er.
Tak for hjælpen og smid et svar :)
Avatar billede jogii Nybegynder
07. december 2007 - 09:16 #5
Den bedste måde kan være POP3 eller IMAP kombineret med Java. Hvis Exchange serveren får åbnet for disse protokoller, så kan man sikkert finde nogle IMAP-Java-libs som kan bruges.

Men hvorfor ikke installerer en Outlook på serveren?
Det er jo ikke fordi jeg ville gøre det på mine egne (går heller ikke rigtig godt, de kører Linux :-), men der er nok mange timer udvikling at spare.

Det er jo på samme måde man ville gøre det hvis man skulle hente data fra Domino over i Exchange eller et andet system. Selv hvis man installerede NotesSQL, så krævede det en installation af Notes.
Avatar billede casper_skovgaard Nybegynder
07. december 2007 - 09:42 #6
Outlook på severen kunne også være en mulighed, men det er en stor virksomhed jeg laver det for, så det er ikke helt nemt at få lov til det.

Jeg starter lige med at kigge lidt videre på dll og måske også pop3/imap løsningen.

Tak for input