Avatar billede quakesanta Nybegynder
06. december 2007 - 14:24 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Summere text

Jeg er igang med at oprette en database, hvor jeg har en kolonne: Kommunenavn, her har jeg lavet en lookup, så der kun kan vælges de eksisterende komuner.
Så har jeg en kolonne(opgavetype) med opgavetype, igen med en lookup.
Begge er defineret som text 50.

Hvordan kan jeg så få en database ud, hvor den har kolonner med komunenavn(text), opgavetype(text), number(number), hvor number er antallet af den enkelte opgavetype til den enkelte kommune.

Jeg har lavet en tabel indeholdene alle komunenavnene, og en til alle opgavetyperne som jeg slår op i.

mvh Jens
Avatar billede mugs Novice
06. december 2007 - 16:37 #1
Lav en forespørgsel med kommunenavn, opgavetype.

Vis > Totaler og grupper efter kommunenavn og opgavetype. Træk nu feltet opgavetype ned i forespørgslen een gang til og vælg Antal. Det vil give dig en opsummering af kommunenavne med de forsdkellige opgavetyper og antallet af de forskellige opgavetyper indenfor hver kommune.
Avatar billede quakesanta Nybegynder
06. december 2007 - 17:42 #2
Dit svar ledte til den korrekte løsning, men man kan ikke summere op over en tekst, det kræver en talværdi, derfor giver din løsning en datatype mismatch.

Den endelige løsning var at oprette en kolonne med default_value=1, og hvor den ikke kan ses af brugeren, så kan denne summeres op til sidst.

Tak for hjælpen, du får det fulde pointantal selv om det ikke var 100% korrekt.
Avatar billede mugs Novice
06. december 2007 - 18:23 #3
Ja - Det ved jeg godt, tanketorsk. Men blot du fik det til at fungere - Så tak for point.
Avatar billede mugs Novice
06. december 2007 - 18:26 #4
Ps.: Hvis du har behov for det, kan du ved at følge guiden rapport og gruppere rapporten få en rapport, der viser subtotaler for hver kommune og % af det samlede antal opgaver. Det er en fremragende rapport til en statistik, der dokumenterer hvilke opgaver vi bruger tiden på.
Avatar billede quakesanta Nybegynder
06. december 2007 - 18:29 #5
Det lyder godt. I første omgang skal jeg dog bruge det til at koble sammen med et kort, hvor jeg kan få et tematisk kort over hvordan opgavetyperne er fordelt over landet.