Avatar billede malmskov Nybegynder
05. december 2007 - 17:03 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Sammenkædning af tabel fra SQL til ACCESS

Vi har en SQL database hvor jeg gerne vil have lavet en sammenkædning til ACCESS.
Jeg har brugt funktionen sammenkæd tabeller og da jeg fik valgt at bruge SQL login lykkedes det. Kunne ikke få windows login til at virke.
Når jeg åbner tabel i ACCESS og redigerer data ændres de i SQL databasen så det fungerer.
Næste gang jeg så åbner databasen kan jeg stadig se sammenkædningen til SQL men har ikke nogle data til rådighed. Jeg er nødt til at køre hele proceduren med sammenkædning inkl adgangskode igen, kan det ikke gøres automatisk?? Jeg kan ikke finde nogle afkrydsninger som husker adgangskode.
Avatar billede jesperfjoelner Nybegynder
05. december 2007 - 17:17 #1
Det er rigtigt at man normalt skal køre sammenkædningen hver gang databasen åbnes, hvis jeg forstår dig rigtigt.

Du skulle kunne løse det ved at oprette en tilfældig forespørgsel f.eks.
SELECT feltnavn FROM tblMintabel
og gemme det som "opstart" og det skal være som en "SQL pass-through-query".

Når du har forespørgslen åben, så vælg forespørgslens egenskaber (højreklik på blå bjælke) og vælg egenskaber.

I feltet "ODBCtilslutningsstreng" skriver du

ODBC;DSN=NavnPåDinSystemDSN;UID=BrugernavnTilSQLdatabase;PWD=passwordTilDinSQLdatabase;

Denne forespørgsel skal nu køres hver gang du åbner din Accessdatabase.

Lav en macro og vælg "ÅbnForespørgsel" som handling nr.1 og "Luk" som handling nr. 2.
I kriteriet for handlingen ÅbnForespørgsel vælger du din nye forespørgsel "Opstart".

Når du næste gang åbner databasen skulle den automatisk forbinde til din SQL-server-database og du skulle ikke blive spurgt om at indtaste kodeord.
Avatar billede malmskov Nybegynder
06. december 2007 - 16:53 #2
Tak for dit svar Jesper - jeg arbejder på sagen men-

Forespørgsel - egenskaber
Der er ingen felt der hedder ODBC tilslutning men er felt som hedder kildetilslutningsstreng.
Jeg har skrevet følgende streng men får at vide at tilkobling ikke lykkedes.
ODBC;DSN=I:\Database\vagn1.dns;UID=vagn;PWD=password12345;
DNS filen som anvendes ved tilkobling hedder vagn1.dns og ligger på I drevet (server)i mappen Database.
Avatar billede jesperfjoelner Nybegynder
06. december 2007 - 17:03 #3
Jeg det "kildetilslutningsstreng" er det samme som "ODBCtilslutningsstreng" så det er nok ok.
Hvilken version af Access bruger du?

Jeg ved ellers ikke hvad vi skal findep på. Det ser rigtigt ud, det du gør.
Avatar billede malmskov Nybegynder
07. december 2007 - 10:35 #4
Får følgende fejl
Når forespørgsel åbnes: Der skal være mindst 1 destinationsfelt i forespørgslen.
Når der åbnes i Design visning: ODBC: tilslutning til vagn.dsn lykkedes ikke.

Version: access 2003 SP 2

Har prøves at lave ny sammenkædning hvor jeg lægger DSN fil på c uden at det ændre på tingene.
Avatar billede malmskov Nybegynder
06. januar 2008 - 12:01 #5
Har fundet ud af at det har noget med sikkerheden i SQL databasen at gøre - den vil ikke tillade mig at logge ind via windows logon - men har ikke fundet løsning. Jeg tilslutter via et SQL login og må derfor fjerne flueben i boksen "SQL-server logon".
Så kan jeg indtaste og tilslutte via mit SQL brugernanv og adgangskode.