Avatar billede gonk Nybegynder
05. december 2007 - 13:30 Der er 31 kommentarer og
1 løsning

Sikring størrelse i et rum

Hej, har et mindre problem.
Sidder her og er ved at være færdig med min matematiske projekt opgave til eksamen . Og ville hører om der var nogle som vidste en måde, hvorpå man kan udregne hvor stor en sikring der skal bruges i et lokale hvis det bruger sammenlagt 21,4 KW på en dag?
Avatar billede comeasyouare Nybegynder
05. december 2007 - 13:48 #1
Hvis det er et forbrug over tid, angives dette vel i KWh (Kilo watt timer), men hvis der er tale om et maksimum effektforbrug er effekten som jo beregnes i wat lig med strøm x spænding. Men så afhænger det jo af hvilke spænding der anvendes i det pågældende lokale
Avatar billede gonk Nybegynder
05. december 2007 - 13:58 #2
Det Watt forbrug som er blevet nævnt, strækker sig over 6 timer.

Spændingen ligger på 230 Volt.
Avatar billede antikat Nybegynder
05. december 2007 - 14:11 #3
P = U * I * cos(fi)

(cos(fi), faseforskydningen, effektaktoren sættes til en med mindre andet er oplyst.)

ved en faset net:
I = P / ( U * cos(fi))
21400 /( 230 * 1) = 93,04 Amp --> en 100 A sikring

ved 3 faset net:
93,04A / 3 = 31,01amp --> 32/35 Amp sikring
Avatar billede gonk Nybegynder
05. december 2007 - 14:18 #4
Okay, hvad er forskellen mellem 1 faset net og et 3 faset net ?
Avatar billede antikat Nybegynder
05. december 2007 - 14:23 #5
i Danmark køre vi 3*230/400 volt. på lys nettet, dvs. vi kan dele det ud over 3 sikringer kort sagt.

har du nogle flere oplysninger om opgaven er det noget lettere at hjælpe...
Avatar billede gonk Nybegynder
05. december 2007 - 14:25 #6
Desværre ikke da det er et fiktivt firma jeg har valgt at lave , jeg skal selv vælge hvilken strøm osv. jeg vil kører med.
Avatar billede gonk Nybegynder
05. december 2007 - 14:28 #7
Opgaven i selv selv hedder : Lav en projekt opgave med ugangspunkt i ellære.
Dvs. at opgave skal have ellære indblandet: f.eks. som Ohm's lov osv.
Avatar billede antikat Nybegynder
05. december 2007 - 14:29 #8
okey.. så tilbage til de 21,4 KW du startede med, som du skriver bliver brugt over 6 timer, vil det sige 21,4 KWh ialt på 6 timer, ?
Avatar billede gonk Nybegynder
05. december 2007 - 14:35 #9
Ja , de 21,4 KW bliver brugt i løbet af 6 timer.
Avatar billede antikat Nybegynder
05. december 2007 - 14:44 #10
21400 KWh på 6 timer = 21400 / 6 = 3566,67W - konstand belastning i 6 timer

vi antagder det er i Danmark - og fordelingen er ligligt fordelt over 3 Faser og nul
3*230/400 volt

P =  U * I * COS(FI)

Ved balndet belastning, motor, lys, elektronik mm sættes cos(fi) = 0,9

I = 3566 W / ( 230 * 0,9)

I = 17,23 A
pr fase= 17,23 / 3  =5,74 --> 3 stk 10 amp. sikring

Men du skal tage højte for at belastning ikke er konstant den samme, i perioder når meget er tænd er der behov for større sikringer, normal sider der en 10/13A sikring til lys og stikkontakter, 16 A til komfur, vaskemaskine.
Avatar billede gonk Nybegynder
05. december 2007 - 14:50 #11
Okay , i firmaet er der kun brug af computere og fladskærme. Ved ikk om det har noget at sige ?
Avatar billede antikat Nybegynder
05. december 2007 - 14:52 #12
http://www1.lk.dk/servlet/pdfDokumentation?LKnummer=169T4014 et. eksp. på en tavle til en alm percelhus på 150m2 - hvor du kan se der er flere sikringsgrupper - 3 stk. til lys de smalde og 2 stk. til komfur, ovn,  vaskemaskine mm. de brede, og så et HPFI relæ til personbeskyttelse.

Sådan en tavle vil typisk være forsikret med 3*25-35 Amp sikring ude ved vejen, hvor hovede sikringerne sider
Avatar billede gonk Nybegynder
05. december 2007 - 14:55 #13
Okay, tror nogenlunde jeg har den nu.

Mange tak fordi du tog din tid til at forklarer det :)
Avatar billede antikat Nybegynder
05. december 2007 - 14:57 #14
jo, normal for at opnå drift sikkerhed, køre man normal højest 4 computer på den samme gruppe i tavlen (10A sikring).
Avatar billede gonk Nybegynder
05. december 2007 - 14:59 #15
Okay ? det ændre lidt på det .. Har nemlig 10 kontorer med 8 arbjedsstationer på hvert kontor . Dvs at jeg skal have 2x 10A sikringer pr. lokale ?
Avatar billede antikat Nybegynder
05. december 2007 - 15:00 #16
Det er bare iorden :-)
Avatar billede antikat Nybegynder
05. december 2007 - 15:09 #17
ja, sådan vil det tit blive lavet, for at opnå drifsikkerhed, det er jo også træls at hvis der er fejl i en computer, at der sider 20 andre som ikke kan få strøm før fejlen er fundet, kan hurtig gå en halv dag med sådan noget pjat..

lad og sige computeren bruger 200 W ved 230 V, vi har 4 på hver gruppe.

4 * 200 / 230 = 3,48 ---> der er et stykke på til de 10 Amp. men sådan bliver det lavet, kan også godt sætte 5 eller 6 computer på med 4 passe jo godt i dit telfælde

hovede sikringen som skal side foran det hele regnes så ved at tage forbruget.
har 80 computere

200 W /230 = 0,87A
Avatar billede antikat Nybegynder
05. december 2007 - 15:11 #18
ups kom til at sende

---

0,78 * 80 = 69.57 A... dette forbrug kan vi dele ud over 3 faser

69,5 / 3 = 23,19 --> her vil der så blive brugt en 25 eller 35 amp. sikring, 35 for driftsikkerhedeen skyld...
Avatar billede gonk Nybegynder
05. december 2007 - 15:13 #19
Pragtfuldt, lige det svar jeg søgt : )
Avatar billede antikat Nybegynder
05. december 2007 - 15:14 #20
Det lyder til at være en rimlig stor virksomhed, areal messigt til belysning mm... så uden at regne mere på det vil jeg skyde på der skal bruges en 3*80 A forsikring uden i vejen til hele bygningen.
Avatar billede antikat Nybegynder
05. december 2007 - 15:15 #21
:-)
Avatar billede gonk Nybegynder
05. december 2007 - 15:16 #22
Okay, jeg vil begynde at bixe en lang forvirrende tekst sammen så lærerene ikk har noget at komme efter.

mange tak for din hjælp endnu en gang :D
Avatar billede antikat Nybegynder
05. december 2007 - 15:19 #23
hehe, hvad er det for noget skolegang du er igang med ?
Avatar billede gonk Nybegynder
05. december 2007 - 15:21 #24
Jeg er igang med uddannelsen som Data tekniker. Er på grundforløbet lige for tiden :)
Avatar billede antikat Nybegynder
05. december 2007 - 15:29 #25
okey, held og lykke med det...
Avatar billede gonk Nybegynder
05. december 2007 - 15:35 #26
Tak :)
Avatar billede renehansen Nybegynder
05. december 2007 - 20:33 #27
Har lige kigget denne tråd og er lidt inttresseret, hvordan forklarer man COS(fi) hvorfor sættes den ind ?
Avatar billede antikat Nybegynder
05. december 2007 - 21:11 #28
Cos(fi) er den faseforskydning, som opstår når vækselsstrøm løber gennem en spole, spoler findes over alt, i lysstofamartur, motorer, transformere mm.. så rigtig mange af de komponenter som tilsluttes har en faseforskydning.

Når der snakkes Effekt, er der 3 udtryk
W - watt, - det er den her som vi afregner til elværkket efter, og her brugbar effekt afsættes
VA - VoltAmper - den total effekt
var - VoltAmperReaktiv
Avatar billede antikat Nybegynder
05. december 2007 - 21:15 #29
w = U * I *cos(fi)
var = U * I *sin(fi)
VA = U * I

dette kan også stilles op som en retvinklet trekant. hvor

Watt ligger lodret op ad
Var ligger vandret
og VA er hypetenusen, hvilken mellen den lodrette og hyptenusen er også faseforskydning
Avatar billede thesheriff Nybegynder
05. december 2007 - 21:21 #30
(Husk den kapacitive modstand)
Avatar billede antikat Nybegynder
05. december 2007 - 21:24 #31
Avatar billede antikat Nybegynder
05. december 2007 - 21:32 #32
ja som thesheriff skriver, findes der også kapacitive modstande, kondensator, disse har en faseforskydning som ligge modsat af spolens, og bruges til at udligne således fasefoskydning bliver så lille som muligt, (elselskaberne vil gerne den ligger mellem 0,9-1 induktiv (spolen retning)