Avatar billede tommysteg Nybegynder
05. december 2007 - 12:23 Der er 9 kommentarer

Gemme sheet som tekstfil med mellemrumsseparering?

Hej,

Jeg står og skal formatere min exceldata til en tekstfil (txt) hvor der er mellemrumsseparering mellem cellerne. Således har jeg prøvet at benytte en makro som jeg har fundet her på siden, men denne synes ikke at virke. Er der nogle som ved hvorledes jeg kan gemme min fil på ovenstående måde - muligvis hjælpe med at lave en makro som fungerer? Desuden skal kommaerne helst gerne ændres til punktumer, hvorfor dette gerne må indgå i makroen, hvis en sådan kan laves!
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
05. december 2007 - 13:04 #1
Måske en idé:
Jeg har benyttet følgende formel for data upload sheet til andre programmer:
=+$A$54&","&$A56&","&G56&","&H56&","&I56
eventuelt kopieret eller lagt op i seperat sheet, og så save't dette som .txt fil.
En workaround - og formlen er træls at sætte op første gang, men når det er gjort er arbejdet jo blot at kopiere og save.
Hilsen Luffe
Avatar billede tommysteg Nybegynder
05. december 2007 - 13:58 #2
Dette er ikke helt hvad jeg leder efter, idet den genererede fil skal genindlæses i et andet program som indlæser på baggrund af mellemrum. Således ønsker at gemme udfra nuværende placering i regnearket og ikke ændre disse til "bogstaver", som ovenstående metode gør. Ergo er det nok lettest at danne en makro, men har ikke selv helt løst gåden.
Avatar billede kabbak Professor
05. december 2007 - 15:11 #3
mellemrumsseparering bruges i Gem Som .PRN
Det er en printerfil, prøv at se om det dur
Avatar billede jkrons Professor
05. december 2007 - 17:34 #4
prn filer har desværre ikke et enkelt mellemrum som separator, men et varierende antal, som kan stå både før og efter celleindholdet.

En mulighed kunen være at gemme som semiklonsepareret fil, åbne filen i notesblok og erstatte semikolon med mellemrum.
Avatar billede tommysteg Nybegynder
06. december 2007 - 09:22 #5
Det er selvfølgelig noget som jeg har overvejet, men på nuværende tidspunkt flyttes filen til Concorde som omformaterer filen. Så grundet til jeg gerne vil finde en løsning i excel er at jeg gerne vil springe dette trin over. Desuden kan programmet som filen indlæses i ikkie læse prn - desværre.
Avatar billede jkrons Professor
06. december 2007 - 14:46 #6
Jeg tror ikek der er så meget at gøre i Excel. Excel kan ikke gemme i "rendyrket" mellemrumssepareret format.
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
06. december 2007 - 14:47 #7
Hvis du f.eks. kan bruge en .prn fil - har du så forsøgt simpelt at ændre navnet til det ønskede?
Ovenstående (=+$A$54&","&$A56&","&G56&","&H56&","&I56) hvor jeg skulle bruge en kommasepereret fil, savede jeg denne ene kolonne som .txt fil som programmet (Hyperion Enterprise) ikke kunne læse, men omdøbte den simpelt til .dat, hvilket programmet ingen problemer havde med.
I formlen kan du vel bare bruge mellemrum eller punktumer eller hvad der nu er brug for.
/ Luffe
Avatar billede tommysteg Nybegynder
07. december 2007 - 10:10 #8
Det er ikke muligt at lave en makro som eksporter som tekstfil med mellemrumsseparering?
Avatar billede jkrons Professor
07. december 2007 - 13:37 #9
Ikke så vidt keg kan gennemskue. Problemer ligger jo i, at Excel ikke kan eksportere til det format, kun importere fra det.