Avatar billede skildpadden Nybegynder
05. december 2007 - 11:17 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

MS SQL eller Access

Jeg er ved at lave et webbaseret system som gemmer og henter en masse data i en database.

I den forbindelse er jeg kommet i tvivl om hvilken database jeg skal anvende. Jeg har adgang til både MS SQL og Access.

Jeg ved godt, at MS SQL er en langt bedre løsning end Access, men i rigtig mange tilfælde, har jeg været ude for, at Access er - meget - hurtigere til at udskrive data MS SQL.

Er det generelt, at Access er hurtigere eller hvordan?
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
05. december 2007 - 11:24 #1
jeg ville uden tvivl vælge MS SQL eller en hvilken som helst anden database, fremfor Access som trodsalt bare er en avanceret fil-struktur.

Du vil (normalt) opleve at rigtige databaser er hurtigere, mere stabile, og kan udvides til at håndtere flere transaktioner end Access og lign.

At Access i "rigtig mange tilfælde" er hurtigere til at "udskrive data" end MS SQL, må bero på en dårlig konfigureret server, eller at databasen har været optimeret til skrivninger ...
Avatar billede skildpadden Nybegynder
05. december 2007 - 11:29 #2
så du tror altså, at jeg uden tvivl vil få bedre stabilitet og hastighed ved at vælge en MS SQL database?
Avatar billede arne_v Ekspert
05. december 2007 - 15:33 #3
Jet databaser (Access databaser) kan ikke gemme store datamaengder.

Jet performer ganske glimrende saa laenge at det er en eneklt bruger der tilgaar
databasen og databasen ligger lokalt.

Men flere brugere der skal opdatere databasen eller databasen skal ligge paa en
anden server end client app og du vil se performance gaa i bund.

Det er en naturlig konsekvens af at Access er en fil database / embedded database og ikke
en database server.

En web baseret loesning er normalt fler bruger orienteret. Saa medmindre du regner
med kun et par opdateringer i timen, saa er Access yt.

Hvis masser af data er lad os sige > 100 MB vil du nok gaa efter en database
server alene p.g.a. stoerrelse.

MS anbefaler idag ogsaa at man bruger SQLServer fremfor Jet som backend selvom
man bruger Access som frontend.
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
05. december 2007 - 20:05 #4
Vær obs på:
Hvis du skal bruge MS SQL til noget der skal kunne nås ude fra den store verden, så vil jeg nok lige checke prisen på den licens du så skal bruge.
Hvis du kun tilgår data fra et webinterface, så er jeg ikke i tvivl om at du vil vælge mySQL når du har fundet den pris :-)

PS: der går i øvrigt rygter om at M$ vil fjerne ADP funktionaliteten fra næste version af Access.
Avatar billede skildpadden Nybegynder
05. december 2007 - 20:07 #5
hugopedersen: Jeg har allerede adgang til MS SQL databasen, så det er ikke noget problem.

fsconsult.dk og arne_v: Tusind tak for hjælpen... vil I lave et svar?
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
05. december 2007 - 20:12 #6
OK - så er der nogen der har haft den store pung fremme :-)
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
05. december 2007 - 22:52 #7
so be it ;)
Avatar billede arne_v Ekspert
06. december 2007 - 02:15 #8
svar