Avatar billede radiv Nybegynder
05. december 2007 - 09:20 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Gradient baggrund, problemer med IE og Safari

Jeg prøver at lave en baggrund til min side hvor den går fra lys til mørkere blå (#CBCBCB), for så at fortsætte med denne farve hvis siden bliver længere.

Jeg har et .png billede på 1x768 px som baggrund med den rigtige baggrundsfarve. I CSS:

body{
background: #CBCBCB url(../images/site_bg.png) repeat-x;
}

og det hele fungerer i Firefox og Opera, men ikke i IE7 på windows og Safari på Mac. Nogle bud på hvad der er galt?
Avatar billede soerenlyn Nybegynder
05. december 2007 - 12:58 #1
Jeg ved ikke om det hjælper, men prøv at tilføj disse linjer:

body{
background: #CBCBCB url("../images/site_bg.png") top left repeat-x;
}

Ellers kunne jeg forestille mig de ikke understøtter png? For umiddelbart er der ikke noget galt ..
Avatar billede radiv Nybegynder
05. december 2007 - 13:35 #2
Det gjorde ingen forskel. Det merkelige er at den graduerer fra #FFFFFF til #C5C5C5 i IE, mens i Firefox og Opera graduerer den korrekt fra #FFFFFF til #CBCBCB.
Avatar billede tjacob Juniormester
06. december 2007 - 16:54 #3
Jeg har haft samme problem. Jeg kender ikke årsagen, men problemet forsvandt ved at gemme billedet som jpg i stedet for png.
Avatar billede tjacob Juniormester
06. december 2007 - 17:01 #4
Jeg skulle måske lige præcisere: i IE7. Jeg har ikke testet i andre browsere....
Avatar billede radiv Nybegynder
06. december 2007 - 20:34 #5
Det fungerer med jpg i IE7 - tester andre browsere i morgen.
Avatar billede roenving Novice
07. december 2007 - 01:35 #6
Jeg ville til en sådan gradient bruge .gif !-)
Avatar billede hresben Nybegynder
07. december 2007 - 12:34 #7
Jeg havde selv samme problem på en gradient i min topbar, men det virkede i alle browsere efter jeg havde angivet højde.
Prøv med:
body{
background: #CBCBCB url(../images/site_bg.png) repeat-x height 768px;
}

Default værdien for højde er auto, men nogle browsere læser det tilsyneladende som nul.
Avatar billede radiv Nybegynder
07. december 2007 - 13:19 #8
Det fungerer med såvel jpg (3.4KB) som med gif (1.4KB) i de browsere jeg har testet (IE, Firefox og Opera for windows, Safari og Firefox for Mac), så jeg valgte den sidste. At angive højde fungerede ikke.

Tak for alle forslag.
Avatar billede tjacob Juniormester
07. december 2007 - 14:38 #9
Det er åbenbart png'ernes gamma-korrektion (lysstyrke) der bliver tolket forkert. Se her: http://hsivonen.iki.fi/png-gamma/

Der findes et program der kan strippe en png for dens gamma-korrektion, der findes en beskrivelse (og link) af det her:
http://dhromed.pliv.com/?p=145

-Så vil det samme png blive tolket ens (korrekt ifht CSS) i alle browsere.
Avatar billede tjacob Juniormester
07. december 2007 - 14:47 #10
Well, efter at have nærlæst det øverste link, så kan pngcrush ikke løse problemet for ALLE browsere; der er nogle ældre versioner der stadig ikke tolker korrekt.
Avatar billede radiv Nybegynder
02. januar 2008 - 15:19 #11
tjacob - kom med et svar så jeg kan få lukket
Avatar billede tjacob Juniormester
03. januar 2008 - 09:43 #12
OK -svar