Avatar billede klapiolsen Nybegynder
04. december 2007 - 23:18 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Langsom for...next macro pga funktion

jeg bruger et tilbuds-regneark med en masse rækker, hvor man i hver række kan intaste dimensioner mm på en vare, og straks få pris mm udregnet i celler længere ude i rækken.
til regnarket har jeg lavet en macro som forkortet ser sådan ud:

Sub insertRows()
    Application.ScreenUpdating = False
    For i = 1 To 15
    Rows("10").Select
    Selection.Insert Shift:=xlDown
    Selection.Copy
    Next i
    Application.CalculateFull
End sub

Den tager en hel række og kopierer den en masse gange, så der bliver plads til flere varer i arket.
Jeg har imidlertid også en lille funktion:

Function formular(Celle As Range) As Boolean
formular = Celle.HasFormula
End Function

Som jeg bruger i flere celler i den række jeg kopierer, og når kører en "Step into" kan jeg se at for hvert loop i løkken bliver functionen kørt i samtlige celler i regnearket.

Findes der en kommando eller måde hvorpå jeg kan deaktivere functionen når makroen bliver sat igang
Avatar billede kabbak Professor
04. december 2007 - 23:23 #1
Application.Calculation = xlCalculationManual

'Kode

Application.Calculation = xlCalculationAutomatic
Avatar billede klapiolsen Nybegynder
04. december 2007 - 23:29 #2
super, tusing tak :) - jeg havde en tilsvarnde macro med 100 rækker, der nu tager under 5 sekunder, hvor den før tog over et minut.
smid et svar hvis du vil have point.
Avatar billede kabbak Professor
04. december 2007 - 23:38 #3
et svar ;-))
Avatar billede kabbak Professor
04. december 2007 - 23:42 #4
tak for point