Avatar billede spottie Nybegynder
02. december 2007 - 15:27 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Vedr. hjælp til LOOKUP function

Goddag Eksperter

Jeg skal høre om der er nogen derude der kan hjælpe med en loopup funktion eller fortælle hvilken formel jeg kan bruge for at få det til at virke.

Jeg har en værdi i kolonne "C" i et regneark, som der kan laves lookup på, men jeg skal bruge den værdi der står i kolonne "A" i rækken, og dermed lave en slags baglæns lookup.

Nogen der kan hjælpe med dette eller give en anden formel, således jeg kan lave det lookup uden at rykke rundt på kolonnerne?

Vh spottie
Avatar billede jkrons Professor
02. december 2007 - 15:31 #1
Ret selv nedenståpende til de rigtige referencer:

=INDEKS(A1:C50;SAMMENLIGN(D1;C1:C5;0);1)
Avatar billede jkrons Professor
02. december 2007 - 15:32 #2
Lige nu leder den efter det, du indtaster i D1 i C-kolonnen, og returner så den værdi, der står ud for dette i A-kolonnen.
Avatar billede jkrons Professor
02. december 2007 - 15:32 #3
Og så skulle der selfølgelig stå C50 i begge parenteser.
Avatar billede spottie Nybegynder
02. december 2007 - 15:57 #4
takker, kan du sådan lidt mere detaljeret beskrive hvordan hver enkelt ting fungere og hvad den gør, det ville være dejligt.

Jeg er lidt grøn til funktioner i Excel og derfor vil jeg gerne vide hvad denne funktion gør når nu den virker.

vh spottie

PS Post ovenstående i et svar format så du kan få point.
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
02. december 2007 - 23:10 #5
Måske et alternativ:
Hvis du er tryg ved og kender en vlookup, så kunne du jo lave en hjælpekolonne længere ude til højre som refererede til col.A - så behøvede du ikke at rykke rundt på noget.
Der findes også en lookup der kan kigge "baglæns" - det kræver "blot" at din lookup kolonne (col.C) er sorteret i stigende orden og at den har samme størrelse som din resultat kolonne (col.A). Hvis du har din lookup værdi i D2, kunne den se således ud:
=LOOKUP(D2;C2:C4;A2:A4)
Hilsen Luffe
Avatar billede jkrons Professor
02. december 2007 - 23:15 #6
SAMMENLIGN() sammenligner det, du indtaster i D1 med det, der står i C-kolonnen. Når den har fundet det, registrerer den i hvilken række det står. INDEKS() finder indeholdet af en celle i et område på grundlag et rækkenummer og et kolonnenummer.

Området er her A1:C50. Rækkenummeret findes ved hjælp af SAMMENLIGN(), og og 1 tallet til sidst, fortæller, at det er den første kolonne, værdien skal findes i.