Avatar billede h_h Nybegynder
29. november 2007 - 11:42 Der er 13 kommentarer

Få scrollbar til at starte i midten af panelet

Kære eksperter
Jeg er i gang med at lave en hjemmeside, hvor jeg på én af undersiderne har et vindue, hvor jeg gerne vil have både den horisontale og vertikale scrollbar til at starte i midterposition (i stedet for hhv. længst til venstre og øverst). Er der en kode for dette?
Jeg kører med CSS, så jeg ville foretrække en HTML- eller CSS-kode, hvis den findes. Ellers er et script af en art også en mulighed.
På forhånd tak!
Avatar billede madshammer Nybegynder
29. november 2007 - 11:51 #1
Kan du ikke ordne det med en slags bookmark? ... I don't know, jeg improviserer bare. :)

mvh.
madshammer
Avatar billede h_h Nybegynder
29. november 2007 - 14:08 #2
Det kan man da muligvis godt... hvordan skulle man i så fald gøre?
Avatar billede madshammer Nybegynder
29. november 2007 - 14:24 #3
Nu presser du mig, jo. Jeg er altså ikke SÅ skarp til det... jeg er ikke programør, men her er en halvfærdig løsning:

http://www.pisse-ulovlig.dk/mads/bookmark.html

Der hvor jeg så ikke kan følge med mere, det er der hvor man får den til at springe derned, onload, istedet for ved et klik på musen... det MÅ kunne lade sig gøre!

mvh.
madshammer
Avatar billede h_h Nybegynder
29. november 2007 - 15:57 #4
Tak for svaret - hvis man kunne lave det som onload, kunne det godt være at siden faktisk var kørende!

Kan dette også bruges for den horisontale scrollbar?

Og ville det kunne gøres på side med mange vinduer?

På forhånd tak!
Avatar billede madshammer Nybegynder
29. november 2007 - 16:05 #5
Jeg tror ikke den kan finde ud af det hvis du kører med frames... altså, så skal du jo så gøre det for hvert dokument, men den kan sagtens finde ud af det på den horisontale scrollbar.

mvh.
madshammer
Avatar billede roenving Novice
29. november 2007 - 16:18 #6
<script type="text/jaascript">
window.onload = function(){
  window.scrollTo(100,500);
}
</script>
Avatar billede madshammer Nybegynder
29. november 2007 - 16:27 #7
Nåja, naturligvis..! Så må du jo bare lige sidde og pille dig frem til hvor du vil have den hen.

<script type="text/javascript">
window.onload = function(){
  window.scrollTo(100,500);
}
</script>

Der manglede lige et v, tror jeg. :)

mvh.
madshammer
Avatar billede roenving Novice
29. november 2007 - 16:35 #8
Jepz, og det er vandret offset, lodret offset, så i de fleste tilfælde sal den første parameter være 0:

  window.scrollTo(0,500);
Avatar billede madshammer Nybegynder
06. december 2007 - 15:41 #9
roenving, smider du ikke et svar så h_h kan lukke spørgsmålet?
Avatar billede roenving Novice
07. december 2007 - 00:14 #10
Skal vi ikke lige se, om der er supplerende spørgsmål ?-)
Avatar billede h_h Nybegynder
14. februar 2008 - 11:30 #11
Undskyld, at jeg faldt helt ud af denne tråd. Jeg blev ramt af eksamenstravlhed og sygdom i familien.

Nå, men back to business - jeg takker meget for scriptet, dog kan jeg ikke helt gennemskue, hvordan det skal sættes ind i koden.

Jeg har lavet et eksempel på kode her:

http://www.itu.dk/people/mygind/test/

...og vil høre om én af jer ville give et hint om, hvor scriptet skal sættes ind?

Jeg skal nok give point - jeg skal bare lige finde ud af, hvordan man gør dét... - er f...... newbie! ;-)
Avatar billede h_h Nybegynder
18. september 2008 - 11:39 #12
anyone...?
Avatar billede roenving Novice
19. september 2008 - 11:14 #13
Det er da lgegyldigt hvor og hvordan, du sætter det ind, det sværeste er at finde ud af, hvilken værdi, der skal være i scrollTo ...