Avatar billede mckim Nybegynder
28. november 2007 - 18:49 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Inputbokse i Excel

Hvordan "tvinger" man en bruger til at udfylde inputboksene i Excel? Jeg har lavet et lille program der beregner den fremdiskonterede værdi af en given indbetaling, rente og løbetid. Jeg har brugt funktionen Loop Until [Variabel] <> "", men det gør så, at man heller ikke har mulighed for at trykke "cancel". Min kode ser således ud:

Option Explicit
Public Sub Fremdiskontering()
Dim Beløb
Dim Rente
Dim Løbetid

Do
    Beløb = InputBox("Indtast beløb", "Beløb")
    Debug.Print "Værdien i Beløb er: " & Beløb
Loop Until Beløb <> ""

Do
    Rente = InputBox("Indtast renten", "Rente")
    Debug.Print "Værdien i Rente er: " & Rente
Loop Until Rente <> ""

Do
    Løbetid = InputBox("Indtast løbetiden", "Løbetid")
    Debug.Print "Værdien i Løbetid er: " & Løbetid
Loop Until Løbetid <> ""

End Sub

Hvad kan jeg ændre?
Avatar billede word-hajen Nybegynder
28. november 2007 - 20:08 #1
Hvad med at lave en dialogboks i stedet? Så kan du for det første have alle 3 "inputbokse" (i form af tekstbokse) på én gang, så brugeren ikke får 3 inputbokse i træk, for det andet kan du tjekke, at de er udfyldt (og med værdier), når brugeren klikker ok.
Avatar billede mckim Nybegynder
28. november 2007 - 20:40 #2
Kunne du evt. give et eksempel? Min erfaring indenfor VBA begrænser sig desværre til inputbox, msgbox, variabler, løkker osv. Jeg har aldrig hørt om en dialogboks
Avatar billede word-hajen Nybegynder
28. november 2007 - 20:49 #3
Du kan - når du er i kodevinduet - indsætte en userform (= dialogboks). Her kan du placere forskellige kontroller, f.eks. labels og tekstbokse (lidt i stil med at indsætte kontrolelementer i et Excel-ark).
Avatar billede mckim Nybegynder
28. november 2007 - 21:18 #4
Tak! Det vil jeg kigge på... Hvis du lige vil svare, ville det være fint
Avatar billede word-hajen Nybegynder
29. november 2007 - 08:23 #5
Du siger bare til, hvis du skal have hjælp med dialogboksen.
Avatar billede mckim Nybegynder
29. november 2007 - 14:33 #6
Tak for tilbuddet, men jeg har bogen Excel 2003 - Programmering med VBA, og der er der to kapitler omkring brugen af brugerformularer, så det vil jeg kigge på.