Avatar billede limes_planum Praktikant
28. november 2007 - 10:56 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Kommunikation Flash og asp.net imellem.

Er det bare mig eller er der noget omkring arne_v's udtalelse i http://www.eksperten.dk/spm/713466 der ikke helt stemmer overens med hvad flash kan..(NB. Dette er ikke et ditch mod arne_v)

Jeg selv ved ikke så meget om server side kontra client side begreber i forvejen men ifølge http://en.wikipedia.org/wiki/Server-side_scripting så henviser arne_v vel til at flash design-mæssigt kontrolleres af javascript. Derfor må dette stå for fald, hvis flash-filen/swf'en internt har loadvars-funktioner, der kan kommunikere med f.eks. databaser gennem f.eks. php.doks.

Hvad er det så hele misæren her går ud på? Jo - såfremt flash også har server-side-egenskaber indbygget internt i sig, kan flash så ikke hente data fra asp.net-sider alligevel? - eller er flash hæmmet til kun at kunne fungere med php (og hvad der ellers findes af sprog, der kan kommunikere med flash)?
Avatar billede saudoo Nybegynder
28. november 2007 - 21:13 #1
Jeg er ikke helt inde i hvordan Flash kan kommunikere med servere. Måske kan det faktisk gøre mere end den traditionelle client-side normalt står for.

Men om ikke andet er der jo altid muligheden for at benytte et lag imellem de to. Og her tænker jeg på XML-services. Jeg ved man med flash sagtens kan læse fra xml-filer, og man kan i hvert fald sagtens generere dem med ASP.Net.. både manuelt og ved hjælp af, som tidligere nævnt, XML-services.
Avatar billede limes_planum Praktikant
28. november 2007 - 21:37 #2
Nå ja ok - det kan man jo prøve - jeg selv er dog ikke så øvet i XML - ved kun hvordan man læser fra XML, ikke hvordan man dynamisk ændrer i XML-doks.

Hvis du har nogle eks eller måske tuts i  netop det ville det være lækkert - så kan jeg arbejde lidt videre "det ekstra lag" :-)

NB.: Har også været lidt for forudindtaget stolende på eksp.dk som værende det bedste sted at lede - har f.eks. fundet det her lige efter jeg oprettede sp'et:
http://www.sqljunkies.com/HowTo/4CAFD4E5-7CA2-4E1C-A580-C9C78A5531F1.scuk
- og
http://www.codeproject.com/aspnet/FlashRemoting.asp

- gør mig dog bestemt ikke noget at gå videre af XML-vejen da jeg mangler evner indenfor det.
Avatar billede arne_v Ekspert
29. november 2007 - 01:06 #3
Hm - jeg mener ikke at jeg har skrevet i 713466 at Flash kontrolleres af JavaScript - faktisk optræder ordet JavaScript slet ikke på siden.

Flash kører client side. Det gør JavaScript også. Og Java applets. Men det gør ikke
Flad til hverken JavaScript eller Java.

Så data der befinder sig på server skal hentes fra server af Flash.

En web service er en mulighed at serve de data på.

Der er sikker også mange andre måder at hente på.

Flash (og andre client side teknologier for den skyld) får data leveret fra server
i XML eller HTML eller komma separeret eller et fjerde format. Det er kun data formatet
som betyder noget. Hvilket server side sprog der genererer data er ligegyldigt.

Client side Flash som henter data via HTTP er helt ligeglad med om det er PHP eller ASP
eller ASP.NET eller JSP eller et CGI script i Perl som genererer data.
Avatar billede limes_planum Praktikant
29. november 2007 - 09:54 #4
ok
Avatar billede limes_planum Praktikant
29. november 2007 - 09:58 #5
føler at sp'et har ramt et underligt tomrum, hvor flere kan have mere eller mindre ret - er i hvert fald blevet lidt klogere - hvis I vil dele pointene skal I være velkomne - ellers lukker jeg sp'et om en uge :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
30. november 2007 - 02:17 #6
ok
Avatar billede saudoo Nybegynder
30. november 2007 - 23:59 #7
Hehe.. hvis jeg ikke lige skrev det samme som arne_v så var hvad han skrev, i hvert fald hvad jeg mente.. Dog glemte jeg at skrive at det ikke nødvendigvis er asp.net som skal generere ens xml-fil... Men det eksempel jeg gad var jo specifikt XML-services, eller Web-services som egentligt hedder..

Nåeh.. men du er blevet klogere, hvilket er hovedsagen. Jeg siger dog nej tak til points. De få jeg tjener ved at være tilmeldt er mere end nok for mig. :)