Avatar billede jalaba Nybegynder
27. november 2007 - 18:15 Der er 3 kommentarer

OOP klasse skal høre til anden klasse

Jeg har en klasse der styrer et brugersystem, men jeg vil også gerne bygge et internet postsystem.

Dette postsystem vil jeg selvfølgelig også gerne kode med OOP. Hvordan skal jeg så få klassen til at høre under brugersystemet? Jeg har hørt noget om interface, extends osv, men ved ikke rigtigt hvordan det fungerer - jeg har forsøgt at læse om det, men jeg ved ikke rigtigt hvordan det skal bruges i praksis (altså i denne situation).

Og hvordan ville i organisere disse filer med klasserne? Skal jeg have det alt sammen i en mappe der hedder "classes" eller skal klasser om mit brugersystem i min "user"-mappe hvor der blandt andet ligger filerne login.php, opret.php osv. eller hvad? :D
Avatar billede j4k0b Nybegynder
28. november 2007 - 18:50 #1
Systemarkitektur er ikke noget der lige kan forklares kort på 5 linjer. Det samme gælder for objekt orienteret programmering. Hvis du virkelig ønsker at organisere din hjemmeside ordentligt ned til roden, vil jeg foreslå at du sætter dig ind i OOP på et helt basalt niveau, så du dels lærer de typiske modeller at kende, og hvornår det er en fordel at bruge én model frem for en anden.

Mht. dine filer og mapper, så er mit råd: Opret de skide mapper så det giver mening for dig selv, så du selv kan finde rundt i det. Det er en typisk tidsrøver, at man bruger en masse tid på at funderer over sådanne (ligegyldige) ting. Tid man ellers kunne bruge på at skrive programkode!
Avatar billede mcardle Nybegynder
29. november 2007 - 14:13 #2
Du kunne tage et kig her... Der står noget om extends.

http://www.udvikleren.dk/PHP/Article.aspx/197/

//mcardle
Avatar billede jalaba Nybegynder
01. december 2007 - 16:17 #3
Jeg fortæller jo, at jeg har sat mig ind i det. Jeg mangler bare at kunne forstå det i praksis.