Avatar billede binemaya Nybegynder
27. november 2007 - 09:44 Der er 9 kommentarer

Kan ikke få aktivt menulink til at have bestemt farve

Hej

Jeg vil gerne have aktive links i en "Collapsible Panel menu" til at have farve FF0000. Menuen ligger i en template. (Det eneste, jeg dog kan få den til, er at vise mouseover effekt).

Jeg har forsøgt mig med at tilføje koden i css-dokumentet, men det giver ingen effekt:

}
a:hover {
    filter: Light;
    color: #63a39f;
}
a:active {
    color: #FF0000;
}

Måske det skal skrives direkte ind i html-dokumentet?

<div id="CollapsiblePanel3" class="CollapsiblePanel"><div class="CollapsiblePanelTab" tabindex="0" onfocus="MM_goToURL('parent','../Losninger.html');return document.MM_returnValue">Løsninger</div><div class="CollapsiblePanelContent">
<p><a onmouseover="this.style.color='#64514a'" onmouseout="this.style.color='#63a39f'" href="../Losninger_kunder.html">Kunder</a></p>
</div>

Tak for hjælpen!
Avatar billede w13 Novice
27. november 2007 - 14:20 #1
Kan du få hover til at virke, selvom du fjerner onmouseover og onmouseout?
Og hvis linket ikke åbner i et nyt vindue, når du vel ikke at se active?
Avatar billede binemaya Nybegynder
27. november 2007 - 15:45 #2
nej, hover virker kun, hvis det står i selve koden til html-siden - som onmouseover og onmouseout. Jeg har på fornemmelsen, at hover i css-dokumentet kun dækker den overordnede menu "collapsiblePanelTab", og altså ikke undermenuerne.

Min side er bygget op med ud fra templates, hvor side- og topmenu forbliver det samme, men hvor midten af siden altså er nye html-sider, der åbner, når man klikker på linksene i sidemenuen. - Mon det kan give problemer for at vise de aktive links?
Avatar billede roenving Novice
27. november 2007 - 17:22 #3
Hvad er filter for en ting, jeg kan ikke genkende den, og ved at remme den ud, begyndte hover at virke:

<style type="text/css">
a{color:green;}
a:link{color:orange;}
a:visited{color:blue;}
a:hover {
    /*filter: Light;*/
    color: #63a39f;
}
a:active {
    color: #FF0000;
}
</style>

<div id="CollapsiblePanel3" class="CollapsiblePanel"><div class="CollapsiblePanelTab" tabindex="0" onfocus="MM_goToURL('parent','../Losninger.html');return document.MM_returnValue">Løsninger</div><div class="CollapsiblePanelContent">
<p><a href="../Losninger_kunder.html" onclick="return false;">Kunder</a></p>
</div>

<a>Anchor uden link</a>
Avatar billede binemaya Nybegynder
27. november 2007 - 18:03 #4
Det er meget mærkeligt, men det virker stadig kun på det øverste link "løsninger".

Jeg har følgende css-tekst i min kode:

<style type="text/css">
<!--
a:hover {
    color: #63a39f;
}
a:active {
    color: #FF0000;
}
a:link {
    color: #63a39f;
    font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
    font-size: 10px;
    font-style: normal;
    font-weight: normal;
    text-decoration: none;
}
a:visited {
    color: #63a39f;
    font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
    font-size: 10px;
    font-style: normal;
    font-weight: normal;
    text-decoration: none;

Derudover henvises der også til et script "SpryAssets/SpryCollapsiblePanel.js - måske det har betydning?:

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8" />
<link href="../SpryAssets/SpryCollapsiblePanel.js" rel="stylesheet" type="text/css" />
Avatar billede roenving Novice
27. november 2007 - 18:15 #5
Der findes kun een rækkefølge for pseudo-selektorerne:

a
a:link
a:visited
a:hover
a:active

-- forklaringen er at css indlæses sekventielt, så en senere matchende overskriver en tidligere, i din kode betyder det, at hover og active aldrig bliver aktiveret, da link/visited jo står nedenunder og derfor bruges de !-)
Avatar billede binemaya Nybegynder
27. november 2007 - 19:31 #6
Det hjælper i den forstand, at man nu kan se en rød farve, når jeg klikker ned på linket. Men så snart jeg gir slip på musen og linkets indhold oploades midt på siden, så forsvinder den røde farve, og menuen er tilbage til start.

Kan det tænkes, at det slet ikke er muligt at fastholde den røde farve, der viser, at linket er aktivt, i det jeg oploader nye sider i en template?
Avatar billede w13 Novice
27. november 2007 - 19:56 #7
Det er nemlig rigtigt. Det er sådan, active fungerer.
Avatar billede roenving Novice
28. november 2007 - 16:26 #8
Ifølge rekommendationerne skal active forstås fuldstændigt bogstaveligt, nemlig mens der trykkes på linket, men en enkelt browser, som er lidt udbredt (IE !-), vælger at fortolke active som indtil andre elementer får fokus, og det er selvfølgelig lidt forvirrende ...

-- men som w13 anfører, så vil det give samme resultat i det scenarie, du angiver !o]
Avatar billede w13 Novice
19. januar 2008 - 15:28 #9
Lukketid?