Avatar billede jalaba Nybegynder
25. november 2007 - 16:07 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Simpel upload

Jeg har læst i manualen, og fundet funktionerne copy, move_uploaded_file osv.

Men jeg kan ikke rigtigt gennemskue hvilke funktioner man bør bruge. Jeg skal blot tjekke om når der er 'submitted', så er valgt en fil i min <input type="file" ..>, og derefter lægge den i en mappe.

Hvordan gøres det så simpelt som muligt?

Er det noget alá:

if(count($_FILES) >= 1) {
    if(copy($_FILES['tmp_name'], $_SERVER['DOCUMENT_ROOT'] . "/uploaded_filer/" . $_FILES['name']))
    {
        return true;
    }

Jeg vil vide hvordan det er mest korrekt og hvordan jeg tjekker filtypen.
Avatar billede jalaba Nybegynder
25. november 2007 - 16:12 #1
Kan man forresten ikke uploade filerne direkte i mysql-databasen istedet for både, at have informationer i databasen OG filerne på serveren? Tror jeg har hørt noget om BINARY UPLOAD
Avatar billede whatever Nybegynder
25. november 2007 - 16:51 #2
Brug altid move_uploaded_file() og ikke copy(), til flytningen af uploadede filer. Move_uploaded_file() tillader kun at flytte filer der reelt er uploadet via PHPs HTTP_POST, desuden sletter den jo tmp-filen efterfølgende, hvilket copy() ikke går.
Avatar billede whatever Nybegynder
25. november 2007 - 16:54 #3
Desuden kan copy() også give nogle problemer i forhold til open_basedir og safe_mode, hvilket ikke burde ske med move_uploaded_file().

Og jo, du kan godt gemme filerne direkte i databasen, du skal dog bare være opmærksom på at databasens størrelse hurtigt vil vokse meget. Du kan se en guide til dette på http://www.php-mysql-tutorial.com/php-mysql-upload.php.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
25. november 2007 - 17:11 #4
Dette er et godt eksempel: http://www.eksperten.dk/artikler/1098
Avatar billede jalaba Nybegynder
25. november 2007 - 18:31 #5
tak for det whatever og erikjakobsen! læg et svar whatever.

hvad med validering af filnavnene. hvad kan man gøre dér? jeg har jo i sinde at uploade filer med blandt andet æ, ø, å og mellemrum.
Avatar billede whatever Nybegynder
25. november 2007 - 18:49 #6
Umiddelbart ville jeg nok strippe alle ugyldige karakterer i stedet.

F.eks.:

$new_filename = preg_replace("/[^a-zA-Z0-9\.\-\_]/","",$old_filename);
Avatar billede whatever Nybegynder
25. november 2007 - 18:50 #7
Så du undgår evt. problemer med øæå, mellemrum etc.. Måske burde du konsekvent lave filnavnene lowercase.

$new_filename = preg_replace("/[^a-z0-9\.\-\_]/","",strtolower($old_filename));
Avatar billede jalaba Nybegynder
25. november 2007 - 19:31 #8
findes der ikke en indbygget funktion til at replace mellemrum med + og lave Ø om til OE, Å til AE osv?
Avatar billede jalaba Nybegynder
25. november 2007 - 19:34 #9
og Å skal selvfølgelig laves til AA og ikke AE ;)