Avatar billede michaelgm Nybegynder
24. november 2007 - 10:03 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til at finde nyeste dato og km'er tal

Troede jeg havde fundet ud af det. Men det var ikke de rigtige tal.

Jeg kan ikke få denne sql sætning til at virke. Når jeg sætter de sidste 2 sub select på.
Jeg ville mene at den ene vs.Dato = '2007-11-21 00:00:00' skulle lyde sådan her:

vs.Dato = (SELECT MAX(vs2.Dato) FROM vaerksted.vspeedo AS vs2 WHERE vs2.vognnr=vs.vognnr)

for at finde den nyeste dato på den enkle vognnr/busnr . det er det samme.

for at finde vs.Km='789942' ville jeg mene skulle være sådan:

vs.Km=(SELECT MAX(vs3.Km) FROM vaerksted.vspeedo AS vs3 WHERE vs3.vognnr=cv.BUS AND vs3.Dato=vs.dato)

SELECT DISTINCT
cv.BUS,
vs.Km,
vke.kmtaeller,
vke.kmtjek,
DATE_FORMAT(vke.dato,'%d-%m-%Y') AS dato
FROM
c2.vognlob AS cv
inner Join vaerksted.vspeedo AS vs ON vs.Dato = '2007-11-21 00:00:00' AND  vs.Km='789942'
LEFT Join vaerksted.kmeftersyn AS vke ON cv.BUS = vke.busnr  AND vke.dato=(SELECT MAX(vk.dato) FROM vaerksted.kmeftersyn AS vk WHERE vk.busnr=vke.busnr)
ORDER BY
cv.BUS,vs.Km

Hvis i ikke kan overskue hvad det er jeg vil kan i lige skrive så skal jeg se om jeg kan forklare det bedre.
Avatar billede michaelgm Nybegynder
26. november 2007 - 19:56 #1
SELECT
v.busnr,
vs.Km
FROM c2.vognlob AS v,vaerksted.vspeedo AS vs
WHERE
v.busnr = vs.vognnr AND
vs.ts = (SELECT MAX(vss.ts) FROM vaerksted.vspeedo vss WHERE vss.Tekst='Hjemmetank' AND vss.vognnr=v.busnr)
GROUP BY
v.busnr

Har skåret kmeftersyn fra nu. Men kan stadig ikke få den til at virke. Tror problemet ligger i at i min vognlobs tabel er der flere end 1 af hver bus nr'e og det samme er der i vspeedo. Nogen der har en idé til hvordan jeg kan få den til at virke?
Avatar billede michaelgm Nybegynder
26. november 2007 - 20:12 #2
km på den nyeste dato for hver distinct busnr.. Det er det jeg prøver at finde..
Avatar billede michaelgm Nybegynder
30. november 2007 - 12:19 #3
lukker igen