Avatar billede mtychsen Praktikant
23. november 2007 - 21:54 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Mac OSX fylder 26 GB :S

Hej,

Har lige reinstalleret MacBook Pro med de to medfølgende CD'ere.

Hvorfor er min HD allerede ca. 26 GB fuld... det er da helt vildt.

Jeg har ik haft mulighed for at fravælge nogle programmer under installationen, bad den bare slette og installere alt fra ny, som hvis den kom fra fabrikken.

Noget må jeg da har gjort forkert....
Avatar billede bramming Nybegynder
23. november 2007 - 22:00 #1
Har du haft noget på den hdd før?
Sikker på den evt har lavet en formatering inden du har installeret MacBook Pro ?
Avatar billede mtychsen Praktikant
23. november 2007 - 22:32 #2
Hej, nej jeg er ikke sikker på noget som helst..

Hvad bør en fabriksformateret MacBook Pro bruge af HD?
Avatar billede egonspock Seniormester
23. november 2007 - 22:52 #3
hmm, det er måske ikke meget galt. prøv evt. denne kommando i terminalen:

sudo find / -size +200000 -ls

Du bliver så spurgt efter dit password og skal huske at trykke retur, når du har tastet det ind. Derefter vil den finde samtlige filer, der er større end 100 MB på din harddisk.

Men husk at der også er installeret den samlede iLife-pakke med alle templates til både iWeb, iDVD, iMovie, Garageband og formentlig også en prøveudgave af iWork-pakken. Alt sammen noget, der løber op. Og ikke mindst printerdrivere og oversættelser til alle sprog i alle programmer.

Det er jo heller ikke CD'er, du har stoppet ind, men DVD'er ;-)
Avatar billede aeblenet Nybegynder
24. november 2007 - 09:25 #4
egonspock rammer den rigtige fyldfætter:
Printerdrivere
Sprogarkiver

Du kan slette overflødige printerdirvere manuelt og finder dem i mappen:
Macintosh HD > Bibliotek > Printers

Se hvor meget det gir dig af ekstra plads!

Vil du gerne af med sprogarkiverne foreslår jeg en ny formattering, hvor du fravælger de printerdrivere og de sprogarkiver du IKKE vil installere. Muligheden fremkommer i install-dialogen ved at trykke på en knap - og vupti din harddisk har ca 10GB plads mere . . .

Mac OSX fylder min. 12-14 GB alt efter maskintype (uden sprog og printerarkiverne)

God fornøjelse . . .
Avatar billede guldberg75 Nybegynder
16. februar 2009 - 20:15 #5
Monolingual fjerner ca 1gb måske mere? http://monolingual.sourceforge.net/
lidt har også ret he he