Avatar billede maasen Nybegynder
23. november 2007 - 12:04 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Tilføjelsesforespørgsel, hvordan til føjer man kun ændrede poster

Hej igen

Jeg har ændret et felt i en tabel, som ved hjælp af en tilføjelsesforespørgsel skal 'logges' i en undertabel, men når tilføjelsesforespørgslen aktiveres logges ALT fra tabellen, dvs også alt det der ikke er ændret - så ligger det der bare to/tre/fire/fem gange med samme data.

Altså ønsker jeg kun at tilføjelsen skal ske på en aktive post

På forhånd tak - maasen
Avatar billede mugs Novice
23. november 2007 - 12:59 #1
Hvis hovedtabellenm indeholder flere poster med samme dato, vil du få det samme antal poster i undertabellen. Du bør have et unikt felt i begge tabeller, så du kun referer til dette felt.
Avatar billede maasen Nybegynder
23. november 2007 - 14:06 #2
forstår ikke om det er løsningen på mit problem,,,

Det der sker når jeg trykker på min tilføjelsesforespørgsel, er at den for alle opgaver tilføjer en dato i undertabellen. ex:

jeg har en formular der viser fra en tabel (kaldet hovedtabel):
opgave1, udført(dato1), interval1, næste(datoA)
opgave2, udført(dato2), interval2, næste(datoB)
opgave3, udført(dato3), interval3, næste(datoC)
opgave4, udført(dato4), interval4, næste(datoD)
opgave5, udført(dato5), interval5, næste(datoE)

Hvis jeg så opdaterer f.eks. dato2 til dato22 og herefter aktiverer min tilføjelsesforespørgsel, vil jeg gerne have at undertabellen til føjer som følgende:

Id01, opgave1, udført(dato1)
Id02, opgave2, udført(dato2)
Id03, opgave3, udført(dato3)
Id04, opgave4, udført(dato4)
Id05, opgave5, udført(dato5)
Id06, opgave2, udført(dato22)

og ikke, som den gør nu:

Id01, opgave1, udført(dato1)
Id02, opgave2, udført(dato2)
Id03, opgave3, udført(dato3)
Id04, opgave4, udført(dato4)
Id05, opgave5, udført(dato5)
Id06, opgave1, udført(dato1)
Id07, opgave2, udført(dato22)
Id08, opgave3, udført(dato3)
Id09, opgave4, udført(dato4)
Id10, opgave5, udført(dato5)

hvor du kan se at alle de der ikke er ændrede også går igen på min undertabel, bare med et andet id-nummer

mvh Maasen
Avatar billede maasen Nybegynder
23. november 2007 - 14:09 #3
Det skal forståes som, at der kun bliver tilføjet én post i det eksempel der beskriver hvad jeg ønsker, og der bliver tilføjet 5 poster i det eksempel jeg netop bøvler med lige nu (altså det ikke ønskelige)
Avatar billede mugs Novice
23. november 2007 - 14:42 #4
Hvordan ser dit kriterie ud?
Kan dit kriteriefelt optræde flere gange med den samme værdi?
Avatar billede maasen Nybegynder
23. november 2007 - 14:46 #5
Jeg har ikke noget kriterie,,, har du et forslag til hvordan det skal se ud?
Avatar billede mugs Novice
23. november 2007 - 15:06 #6
Jf. dit tidligere spørgsmål foreslog jeg, at du indsatte et kriterie i forespørgslen der referede til formularens datofelt. Prøv at referere til formularens (postens) unikke felt. Dette skal så også eksistere i undertabellen med samme værdi som i hovedtabellen. På den måde vil du kun tilføje een post i undertabellen:

[forms]![formularnavn]![unikt felt]!
Avatar billede maasen Nybegynder
23. november 2007 - 15:25 #7
Tak for det.... som du kan fornemme har jeg jo ændret lidt på min måde at takle problemet fra før på. Og dit sidste svar med kriterierne gjorde ikke den store forskel. Den opretter stadig poster hvor hver dato, også dem der ikke er blevet fornyet

dvs. den gør stadig følgende:

Id01, opgave1, udført(dato1)
Id02, opgave2, udført(dato2)
Id03, opgave3, udført(dato3)
Id04, opgave4, udført(dato4)
Id05, opgave5, udført(dato5)
Id06, opgave1, udført(dato1)
Id07, opgave2, udført(dato22)
Id08, opgave3, udført(dato3)
Id09, opgave4, udført(dato4)
Id10, opgave5, udført(dato5)
Avatar billede maasen Nybegynder
23. november 2007 - 15:40 #8
Det jeg ændrede ved at indtaste det nævnte kriterie var, at alle dem hvor der ikke stod nogen dato (tomme felter) ikke blev oprettet som ny post. Nu mangler jeg bare at der ikke bliver dobbelt op på opgave1,3,4,5 der jo ikke har fået indtastet en ny dato

Håber du kan hjælpe, da jeg jo ikke den store haj til det her med kriterier og forespørgsler

Maasen
Avatar billede mugs Novice
23. november 2007 - 15:45 #9
Kan du sende din db som en .zip til:

mugs snabelting .dk
Avatar billede mugs Novice
23. november 2007 - 15:45 #10
Rettelse.

mugs snabelting mail.dk
Avatar billede maasen Nybegynder
23. november 2007 - 16:41 #11
Jeg sender den på mandag, da jeg har glemt den på den min arbejdscomputer uden at tage et kopi til mig selv... men håber stadig du er klar på mandag :-)
Avatar billede mugs Novice
23. november 2007 - 17:51 #12
OK - Er normslt på hver dag.
Avatar billede maasen Nybegynder
07. december 2007 - 10:13 #13
Svaret kom pr mail fra Mugs, og det var følgende:

"Når du refererer til datofeltet som kriterium, vil alle poster med samme dato blive tilføjet i tabellen da de jo opfylder kriteriet. Du er nødt til at referere til et unikt indeks i tabellen / formularen og referere til dette. Så er der kun 1 post der opfylder kriteriet."

Tak for det, point givet til dit første svar

Maasen
Avatar billede mugs Novice
07. december 2007 - 10:14 #14
Tak.