Avatar billede sylvesternielsen Nybegynder
22. november 2007 - 12:05 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Konfiguration af cisco Catalyst 3560G

Jeg har et par Catalyst 3560G, men har ikke ridet så meget med cisco før.

Jeg kan logge ind at se configurationen med show configuration, men hvordan ændrer jeg i configurationsfilen, aktiverer den og skriver den til lageret?

Er der eventuelt et program, eller andre metoder til at konfigurerer mine vlans og porte?
Avatar billede riversen Nybegynder
22. november 2007 - 19:30 #1
hvad ønsker du at ændre ?

når du ændrer noget, er det straks aktivt, da det er den kørende konfiguration (running config) du ændrer i. For at gemme running config til startup config skriver du fx "wr" eller "copy run start"
Avatar billede sylvesternielsen Nybegynder
22. november 2007 - 19:56 #2
Jeg ønsker bare at rette i den rå config fil.
Avatar billede riversen Nybegynder
22. november 2007 - 20:23 #3
du skriver bare "conf t" og så retter du løs...
Avatar billede sylvesternielsen Nybegynder
22. november 2007 - 20:44 #4
Mener du configure terminal?

Så det er ikke muligt at rette i en fil. Man skal skrive den fra bunden af?
Avatar billede sylvesternielsen Nybegynder
22. november 2007 - 20:53 #5
Det jeg vil ændre er at ændre en port til at have samme konfiguration som denne:

interface GigabitEthernet0/4
description TO-appsrv1-NIC1
switchport trunk encapsulation dot1q
switchport trunk allowed vlan 10
switchport mode trunk
spanning-tree portfast trunk
!

Portens konfiguration ser sådan ud nu:
interface GigabitEthernet0/17
!
Avatar billede olly Nybegynder
22. november 2007 - 21:04 #6
Så kan du lave en config en en texteditor der ser sådan her ud:

conf t
interface GigabitEthernet0/17
description <description>
switchport trunk encapsulation dot1q
switchport trunk allowed vlan 10
switchport mode trunk
spanning-tree portfast trunk
!

Den paster du så ind når du er logget ind i switchen:

switch#

Derefter laver du så en "wr mem" for at gemme config.
Avatar billede sylvesternielsen Nybegynder
22. november 2007 - 21:15 #7
Ok.

Har læst en del i dokumenatationen, men syntes det er svært at læse sig frem til.

Når jeg har pastet konfigurationen ind, er det så muligt at se hvordan den ser ud komplet inden jeg gemmer den? Vil jo helst ikke crashe systemet.

Efter jeg har pastet de ovenstående linier ind og laver en show configuration så viser den ingen ændringer ved interface GigabitEthernet0/17
Avatar billede sylvesternielsen Nybegynder
22. november 2007 - 21:48 #8
En write terminal kunne klare det..

Det ser ud til at fungerer, så nu vil jeg køre i datacenteret at teste om det nu også virker efter hensigten.
Avatar billede riversen Nybegynder
23. november 2007 - 07:01 #9
der er vel ingen grund til at lave porten som en trunk hvis du alligevel kun vil sende 1 vlan igennem, med mindre du ved du vil sende flere vlans igennem på sigt.
Avatar billede sylvesternielsen Nybegynder
23. november 2007 - 10:07 #10
Jeg ved ikke hvorfor de er oprettet sådan, men der er noget failover mm. mellem flere switchs. Har ikke oprindeligt konfigureret switchene, skulle bare have en ekstra port i brug.
Avatar billede sylvesternielsen Nybegynder
01. december 2007 - 19:17 #11
jeg fandt ud af at show running-config også kunne klare det.

Er der en som vil have nogle point? Så smid et svar :)
Avatar billede sylvesternielsen Nybegynder
13. januar 2008 - 20:35 #12
Det er vist lukketid. :)