Avatar billede jelle Nybegynder
21. november 2007 - 13:42 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Problem med specialtegn som Å når jeg henter fra ASP til Flash

Hej!
Jeg sidder og roder med den første mere 'avancerede' flashapp. som jeg har lavet og er stødt på et problem.

Jeg skal have en streng over fra asp.
Jeg udskriver til asp med følgende kode:

do until rs.EOF
        streng = streng & "<p><b><a href='links.asp?link=" & rs("id") & "' target='_blank'>" & rs("navn") & "</a></b><br>" & rs("beskrivelse") & "<br></p>"
        rs.movenext
    loop
    response.write streng

Det virker helt fint, med mindre der er Æ Ø Å i strengen, for så får jeg bare en firkant i flash.

I flash bruger jeg: LoadVariables ("link.asp","");

Flash'en kan findes her:
http://www.dj-mitu.dk/index2.html - Se under links

Asp'en er her: http://www.dj-mitu.dk/link.asp

Håber nogen kan hjælpe, for er løbet tør for idéer.

På Forhånd tak
Mads
Avatar billede pidgeot Nybegynder
21. november 2007 - 13:44 #1
Du har to muligheder:

1) Du kan lade din fil generere UTF-8
2) Du kan i din Flash sige at den skal bruge systemets tegnsæt ved at sætte System.usecodepage til true

MEN - 2'eren er på alle måder et meget dårligt valg, da du så kræver af brugeren at hans system kører med samme tegnsæt som dit (det er ikke noget man sådan umiddelbart kan vælge på en Windows-maskine, udover ved at installere samme sprog som du har brugt). UTF-8 er en *langt* bedre løsning, fordi det så kan vises korrekt for alle - uanset om de sidder i Danmark, Kina, eller Rusland, og uanset hvilket operativsystem de kører (så længe det er et der kan vise Flash, naturligvis).
Avatar billede jelle Nybegynder
21. november 2007 - 13:47 #2
oki nu er det sådan er jeg er newbie til det her, så kan du forklare hvordan jeg generere UTF-8...?
Avatar billede jelle Nybegynder
21. november 2007 - 14:15 #3
Jeg har tilføjet
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />
</head>

til starten af min asp, og det virker stadig ikke...
Avatar billede pidgeot Nybegynder
21. november 2007 - 14:18 #4
Nej, for det der ændrer jo ikke på dataene. ASP har ingen måde at vide på at den lige pludselig skal ændre alt selv.

Enten må du skrive en funktion i ASP som du sender dit output igennem (og som konverterer fra dit nuværende tegnsæt til det andet), eller også må du konvertere hele din side og database (bedst, men selvfølgelig noget der kræver lidt mere arbejde)
Avatar billede jelle Nybegynder
21. november 2007 - 14:40 #5
oki jeg vil lige arbejde lidt på sagen... ;) tak for hjælpen... opretter du et svar..?
Avatar billede pidgeot Nybegynder
21. november 2007 - 14:40 #6
Gerne. :)