Avatar billede jens_32 Nybegynder
16. november 2007 - 14:50 Der er 9 kommentarer og
3 løsninger

Oprettelse index i C5 sql

Jeg får fejl, når jeg forsøger at oprette et nyt index på en tabel. Det ser ud til at være klar i C5, men SQL siger at indexet ikke kan oprettes.

Hvad kan dette skyldes?

Er der et maksimalt antal indexer der kan laves på den enkelte tabel.... det har jeg aldrig hørt før?
Avatar billede Broholm Novice
16. november 2007 - 18:09 #1
Hvis den kun siger at "indexet kunne ikke oprettes", så er det højst sandsynligt fordi indexet er unikt, men der er dubletter i de posterne, som allerede er i tabellen.
Avatar billede Broholm Novice
16. november 2007 - 18:10 #2
Og der kan vist oprettes 1024 indexer pr. tabel i SQL, så det er nok ikke den grænse du har nået :-)
Avatar billede jenic Nybegynder
16. november 2007 - 21:52 #3
undgå æøå i indexnavnet, samt for mange felter
Avatar billede jens_32 Nybegynder
17. november 2007 - 21:41 #4
Jeg siger at indexet ikke skal være unikt (JA).
Ok, ikke grænsen der er problemet.
Der er ikke æ, ø eller å og kun et felt fra tabellen.

Så jeg forstår det ikke!?
Avatar billede Broholm Novice
18. november 2007 - 00:54 #5
Hvad er den nøjagtige ordlyd af fejlen?

Er "Gem feltets indhold" sat til "Ja" på feltet?
Avatar billede Broholm Novice
18. november 2007 - 00:56 #6
Er der allerede et andet index på tabellen som starter med dette felt? Hvis det er tilfældet så vil SQL serveren ikke oprette det, da det allerede eksisterer.
Avatar billede jens_32 Nybegynder
24. november 2007 - 16:45 #7
Der er ikke et andet index, der starter med dette felt.

Jeg tjekker om gem feltets indhold er sat til ja. Hvad gør det om der står ja eller nej angående SQL?
Avatar billede Broholm Novice
26. november 2007 - 21:59 #8
Hvis det står til 'Nej', så bliver feltet ikke oprettet i SQL databasen og derfor kan der ikke laves index på det.
Avatar billede jens_32 Nybegynder
19. januar 2008 - 15:26 #9
Der står ja.... hmmm den var vanskelig.

Andre ideer?
Avatar billede Broholm Novice
20. januar 2008 - 14:55 #10
Har du tjekket for dubletter i posterne i recid-indexet (dataset,løbenummer)? Det skal altid være unikt.

SELECT Dataset,Lxbenummer,COUNT(*)
FROM <tabel>
GROUP BY Dataset,Lxbenummer
HAVING COUNT(*) > 1
Avatar billede jens_32 Nybegynder
25. februar 2008 - 13:54 #11
Der ser ikke ud til at være nogen dubletter. Desuden tilader jeg at der må være flere af samme slags i tabellen på det felt jeg har i indexet.... mystisk.
Avatar billede Broholm Novice
25. februar 2008 - 18:03 #12
Det er ikke sikkert, at det er dit index der giver fejlen. Recid indexet er der altid, og det tillader ikke ens nøgler.