Avatar billede finnellegaard Nybegynder
15. november 2007 - 15:56 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Lav flere kurver i samme diagram udfra enkeltdata fra flere ark

Jeg arbejder på et renseanlæg og har brugt regneark som database for aflæsninger af el, vandmængde, regnmængde.
Disse ting aflæses dagligt og der er oprettet et ark pr. måned jan,feb marts etc.
I hvert ark i række 39 står månedens forbrug ex. b39 arkjanuar = elforbrug januar.
Jeg ønsker at lave et diagram der viser det månedlige forbrug af el,vandmængde,regn.... Jeg ville gerne undgå først at skulle hente data over i et nyt ark og så derfra genrere kurverne.Det kan man selvfølgelig gøre .
Jeg vil jo gerne have fælles x-akse med månederne jan, feb, marts
og y-aksen til at vise værdierne. Er der en funktion jeg har overset.
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
15. november 2007 - 16:27 #1
Jeg tror ikke du kan samle en range ud fra flere ark og få den til at virke i en graf, hverken for x-aksens navne eller for data i grafen. Jeg ville mene du skulle samle det i et ark først.

En ide til dette:
- I et samle ark i A34 skrives Jan, som er navnet på mit januar ark, og trækkes ud til feb, mar, etc.
- I B34 skrives formlen: =INDIRECT(ADDRESS(39;2;1;1;A34)) og kopieres ud til de øvrige eleve måneder, eftersom al nedbør står i B39 - row39/col.2
Om du havde flere, som vand, el, etc, kunne du evt. ændre 39 til row() og så placere formlen i den samme række som de data du vil trække.

Håber du kan bruge det.

Hilsen Luffe
Avatar billede klid Nybegynder
16. november 2007 - 00:31 #2
A    B      C          D
1  Jan!  b39  =a1 & b1  =Indirekte(c1)
2  feb!  b39  =a2 & b2  =indirekte(c2)
3  osv
Avatar billede finnellegaard Nybegynder
19. november 2007 - 11:47 #3
Hej luffe og klid
tak for det hurtige svar.
Jeg kan få klid's svar til at fungere men ikke luffes.
Her skriver den #NAVN? i celle b34. Hvorfor starte i a34?
Avatar billede finnellegaard Nybegynder
19. november 2007 - 12:00 #4
Jeg kan ikke helt forstå hvorledes man smart kan gøre det når der er flere data end blot vand. Altså for såvidt angår el,mm
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
19. november 2007 - 13:14 #5
Grunden til du får #NAVN er nok at du har en engelsk version. =INDIRECT hedder så =INDIREKTE og =ADDRESS hedder (måske) =ADRESSE og =ROW hedder =RÆKKE.
Ideen i de to forslag er egentlig den samme, nemlig at hente data over i et samleark, det er bare lidt forskellig måde at gøre det på.
Det jeg forestillede mig var at du havde vand i række 39, el i 40 osv. Hvis du så placerede formlen i række 39, og i stedet for tallet 39 skrev =row(), som så ville angive tallet 39, kunne formlen kopieres nedaf til de aktulle rækker, 40, 41 osv. ... eller hvilke rækker der nu skulle hentes data fra.
Grunden til at jeg begyndte i B34 var fordi at der begyndte jeg i mit testark :-)
/ Luffe
Avatar billede finnellegaard Nybegynder
22. november 2007 - 15:13 #6
tak for hjælpen
Avatar billede finnellegaard Nybegynder
22. november 2007 - 15:13 #7
Jeg håber at jeg nu har givet point
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
22. november 2007 - 16:27 #8
Det kræver lige at du beder den svarer, hvis svar du kunne bruge, om et svar - som det jeg sender nu.
Så highlighter du den eller de svarere i boksen nederst, som du mener skal have point og trykker på acceptér.
Håber du fik det til at virke.
/Luffe
Avatar billede excelent Ekspert
22. november 2007 - 17:29 #9
Hvis du navngir dine værdier i de forskellige ark
så kan du under kildedata>serie>Værdier taste :
=Projektmappenavn.xls!defineretnavn

tilføj en serie for hver ark/måned
Avatar billede finnellegaard Nybegynder
23. november 2007 - 14:00 #10
Tak for hjælpen
jeg vil gerne give klid point også
Avatar billede klid Nybegynder
05. december 2007 - 14:35 #11
Det er jo svært, nå der ikke er flere. Mne det er nu også lige mget. Glad for at du kunne bruge mit forslag.

hej klid
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
05. december 2007 - 15:53 #12
Jeg regnede med at finnellegaard selv fiksede det - jeg opretter lige en "deling" af point så :-)
// Luffe
Avatar billede vejmand Juniormester
05. december 2007 - 16:09 #13
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
06. december 2007 - 14:51 #14
Fikst - tænkte ikke lige på at henvise herfra ;-)