Avatar billede boris Mester
15. november 2007 - 13:32 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Unikke værdier i en kolonne

I en bestemt kolonne må der kun kunne indtastes unikke værdier.
Dvs at hvis der f.eks. er indtastet 5530, må dette tal ikke kunne indtates flere gange. Hvordan gøres det?
Det er Excell 2002
Avatar billede judomads Nybegynder
15. november 2007 - 13:58 #1
Du kan gøre det via en indtastningsbox der efterfølgende checker om der findes den indtastede værdi i forvejen i arket.

/Mads
Avatar billede boris Mester
15. november 2007 - 14:02 #2
Mjø, men nu er det kun een kolonne, der skal tjekkes?
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
15. november 2007 - 14:20 #3
Om du har din kolonne i A og dit første ciffer i A1.
Hav en hjælpekolonne i B - begynd i B2 med formlen:
=IF(ISNA(VLOOKUP(A2;A$1:A1;1;FALSE));1;0)
og kopier derned af.
i A2 skal du have fat i - menu - data - validation - under settings vælg allow: custom - og under formula skriv: =B2=1 - og OK
Kopier A2 derned af.
Så skulle der gerne testes løbende når du skriver et ciffer i A2, A3, etc.

Hilsen Luffe
Avatar billede jkrons Professor
15. november 2007 - 16:51 #4
Du kan klare det med datavalidering uden hjælpekolonne:

Marker den relevante kolonne, fx A. Vælg dernæst Data - Datavalidering. Vælg Brugerdefineret som tilladte værdier, og indsæt denne formel:

=TÆL.HVIS(A:A;A1)=1
Avatar billede boris Mester
15. november 2007 - 20:23 #5
Tak, det er lige i øjet! Læg et svar.
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
15. november 2007 - 22:04 #6
Jeg er da ked af, at jeg er kommet til at genere en herinde (jkrons?) så meget, at jeg skal have en 0% karma for min kommentar. Jeg kan da godt se at den sidste løsning som jkrons kommer op med er en smartere løsning, men sådan er det jo for mange tråde herinde - der er nogen der begynder at svare og nogen der udbygger, flere kommer på og man finder efterhånden frem til et brugbart svar. Ellers ville alle tråde jo blot bestå af ét spørgsmål og ét svar. Man lærer herinde gennem diskusionerne - jeg har ihvertfald lært meget i den korte tid jeg har været herinde; ikke mindst ved at prøve at give mit bud på en mulig løsning af problemstillingerne.
Så endnu engang undskyld til vedkommende som jeg er kommet til at træde over tæerne - det har ikke på nogen måde været tilsigtet.

Hilsen Luffe
Avatar billede jkrons Professor
15. november 2007 - 22:39 #7
Hej Luffe

Så vidt jeg ved har jeg absolut ingenting med din karma at gøre. Hverken i positiv eller negativ retning, og du har på ingen måde trådt over mine tæer, så jeg er lidt usikker på, hvad du mener her.
Avatar billede boris Mester
16. november 2007 - 08:01 #8
Jeg har ingen anelse om, hvad problemet skulle være.
Jeg er spørgeren og dermed den, der har glæde af svarene, og jeg er meget taknemmelig for alle jeres svar.
Jeg har valgt jkrons, fordi det er helt enkelt og elegant og ikke forvirrer brugerne med ekstra kolonner m.v.
Da jeg kopierede luffeladefogeds funktion ind i en celle, sagde Excell, at var ukendt tekst, og det med indtastningsfelter var for bøvlet i forhold til opgaven.
Men selvom jeg valgte een af løsningerne, er jeg glad for alle svarene, og hvis nogen på mine vegne har givet "dårlig karma" til en anden, vil jeg gerne være med på en klage over den pågældende".
Men jeg håber, det er en misforståelse.
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
16. november 2007 - 09:10 #9
Hmmm - det var bare en 0% karma med henvisning til dette spm 805905 der blev lagt 15/11 kl.15:53 - derfor jeg gættede på dig jkrons, eftersom du havde lagt en kommentar 15:52, men jeg kunne ikke lige forstå hvad det var jeg havde gjort forkert, derfor min kommentar kl.22:04 - sorry for denne lidt forhastede konklusion.
Lidt mærkeligt system at man kan lægge sådan en "kritik" uden afsender og uden forklaring. Jeg har kun været herinde en tre-fire måneder, så jeg kunne jo godt være kommet til at lave noget forkert uden at være klar over det, men kan forstå på jeres indlæg, at det har jeg sandsynligvis ikke. Tak for jeres tilbagemelding - den er jeg glad for.

Grunden til du får ukendt tekst i min løsning er måske fordi du har en dansk udgave? Anyway, min løsning tester kun på om der har været en ens værdi ovenover den aktuelle indtastning, altså før i kolonnen, hvorimod jkrons tester på både ovenover og nedenunder - så enig; det er den bedste løsning.

Tak for støtten og god weekend
/ Luffe
Avatar billede boris Mester
16. november 2007 - 09:15 #10
Hej Luffe
Jeg synes, du skal klage over denne anonyme "kritik", for admin-menneskene kan jo godt se, hvem der har lagt den.
Som sagt var alle svarene interessante, og jeg giver point til dem, der svarer, og god weekend til alle.
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
16. november 2007 - 09:31 #11
Jeg vil lige vente med til senere at eventuelt klage - vedkommende skal jo lige have en chance for at fortælle mig hvad der eventuelt er galt. Tak for din karma kommentar - går ud fra det var dig - det var pænt af dig.
Svarer ikke - det må være jkrons - som du også selv skrev i går 20:23 ;-)

Sorry for at jeg fylder din unikke værdier i kolonne tråd med alt muligt andet.

/ Luffe
Avatar billede jkrons Professor
16. november 2007 - 13:03 #12
Hvis giver dårlig karma, for et svar på et spørgsmål, som man end ikke har været involveret i, hverken som spørger eller svarer er det langt ude. Som så ofte gives der flere løsninger på det samme problem, og at dette er tilfældet berettiger ikke efter min mening nogen til at give dårlig karma.

Jeg syntes faktisk at luffes svar var kreativt, det ville jeg ikek selv have tænk på, og kom bare med mit eget forslag som et alternativ.

Jeg giver gerne halvdelen af point til luffe, som også har fået lidt karma fra mig, for at vise at jeg mener ham det godt :-)
Avatar billede boris Mester
16. november 2007 - 13:12 #13
Så afventer jeg også luffes svar og i mellemtiden er der afsat dobbelt så mange points til deling.
Det har været en positiv oplevelse.
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
16. november 2007 - 13:36 #14
Tusind tak - I er meget venlige.
Og tak for støtten - så vil jeg fortsætte med mine "kreative workarounds", som jo nok er det jeg kan bidrage med :-)
// Luffe
Avatar billede jkrons Professor
16. november 2007 - 15:19 #15
Velbekomme til jer begge.
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
16. november 2007 - 15:24 #16
Jeg ville påtale min 0% karma, som boris opfordrede til, her til eftermiddag - men nu er den så væk!? - så der må være en der er kommet mig i forkøbet med en klage over vedkommende? For såvidt jeg kan se kan man ikke selv slette afgivet karma, hvis vedkommende skulle have fortrudt.

Så nu kan jeg vist godt lukke denne tråd i tråden, med et tak for hjælpen - har givet jer begge velfortjent karma for den støtte og de råd i har givet mig - det har i sandhed været god karma :-)

Ser frem til næste spørgsmål om test af unikke værdier i TO kolonner ;-)

//Luffe
Avatar billede boris Mester
16. november 2007 - 15:37 #17
Jeg ved ikke, hvordan det her karma-noget fungerer, men hvis nogen har kunnet slette noget, som almindelige brugere ikke har adgang til at slette, må det være en med højere adm-rettigheder end os andre, og så synes jeg faktisk, at sagen fortjener at blive tjekket en smule højere oppe.
Selvom man kan håbe, at pågældende også har lært af det.
Måske ender det her med at jeg også begynder at lege med VBA og den slags.
Avatar billede snowball Novice
19. november 2007 - 12:50 #18
En bruger kan selv fjerne de karma'er man har givet andre brugere, så det er nok det der er sket i dette tilfælde, for der er ikke kommet nogen forespørgsler på at få slettet karma inden "luffeladefoged" selv henvendte sig.

Snowball / Admin