Avatar billede strikehawk Nybegynder
15. november 2007 - 10:38 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hvordan er holdende placeret

jeg har lavet et EXEL ark hvor der er beregnes samlet antal points og hvormange kegler holdet har lavet.

Det jeg har brug for er et script der kan, i en kolonne, beregne holdets placering ud fra antal points og hvis der er points lighed skal den se på kolonner med antal kegler for at afgøre placeringen. Der er 10 hold i turneringen.

    Kegler  Points  Placering
A    2300    8        ?
B    2301    10        ?
C    2200    8        ?
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
15. november 2007 - 10:45 #1
Det var ikke en idé at smide et autofilter på dine data - så kunne du nemt sortere efter rækkefølge og tilbage igen til rækkefølgen hold A, B, C?
Hilsen Luffe
Avatar billede strikehawk Nybegynder
15. november 2007 - 10:59 #2
nej de ovenstående kolonner er resultatet fra et matrix, så det er ikke muligt at lave filter for så skal matrixen også ændres og det vil jeg ikke have.
Avatar billede be_nice Juniormester
15. november 2007 - 11:13 #3
Du kan bruge funktionen "Plads"

Eksempel på din liste
Kolonne A = Holdnavn
Kolonne B = Kegler
Kolonne C = Point

I D1 skriver du =PLADS(C1;C$1:C$10;1)
Kopier samme formel til D2-D10 for at få placeringen på de enkelte hold.

Sig til hvis du har brug for mere hjælp

/Be_Nice
Avatar billede strikehawk Nybegynder
15. november 2007 - 12:12 #4
Det er ikke helt det jeg skal bruge da det ikke tager højde for pointlighed, hvor det skulle kikke på kegler, og den har vendt pointene, den med flest points bliver sidst.
15. november 2007 - 12:19 #5
Tilføj en ekstra kolonne hvori du beregner en fiktiv størrelse, der angiver beregning af placering:
=(C2*100000)+B2

Brug herefter denne kolonne til beregning af plads, jvf. ovenstående.

Du skal rette det sidste 1-tal i PLADS-formlen, for at få det i den rigtige rækkefølge.
=PLADS(C1;F$1:F$10;0)
Avatar billede strikehawk Nybegynder
15. november 2007 - 12:27 #6
Kanon tak for hjælpen erikjuul
Smid et svar og du får pointene
Avatar billede jlemming Nybegynder
15. november 2007 - 22:11 #7
en anden løsning:
Kolonne A = Holdnavn
Kolonne B = Kegler
Kolonne C = Point
kolonne D = Placering
række 1 = overskrifter
række 2-200 = hold

Koden har den fordel at det bedste placeret hold vil altid stå øverst!!

højre klik på ark navn, indsæt denne kode:

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    If Not Intersect(Target, Range("A2:C200")) Is Nothing Then
        For Each ch In Range("A2:A200")
            If ch.Value <> Empty Then
                ch.Offset(0, 3).FormulaR1C1 = "=ROW(RC)-1"
            End If
        Next ch
        Range("A1:c200").Sort Key1:=Range("C2"), Order1:=xlDescending, Key2:=Range("B2") _
        , Order2:=xlDescending, Header:=xlGuess, OrderCustom:=1, MatchCase:= _
        False, Orientation:=xlTopToBottom, DataOption1:=xlSortNormal, DataOption2 _
        :=xlSortNormal
    End If
End Sub
16. november 2007 - 09:44 #8
OK!Det får du her.