Avatar billede set Nybegynder
14. november 2007 - 19:15 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Administrator / brugere

Jeg er i gang med at skrive vores webside om til asp.net fra asp.
Nu er jeg rendt ind i et problem.
Hvordan får man skrvet koden til en tabel hvori der er data der kun må ses og redigeres af administrator, og data der kun kan rettes af det enkelte medlem. Medlemmerne kan se de andres oplysninger men ikke rette i dem.

F.eks. (status2  = administrator)

    <% if rsBruger("Brugernavn") = Medlemnr  or rsBruger("Status2") > 10 then %>
    <td id="Layer1" class="table" align="center" width="8%"><input class="tekstgreen2" name="button22" type="button" onClick="location='Medlemsdata.asp?BrugerID=<%=rs("BrugerID")%>'" value="Se/Ret">    </td>
  </tr>
  <%else%>
  <td class="table" align="center" width="8%"><input name="button2" type="button" class="tekstgreen2" onClick="location='Medlemsdata.asp?BrugerID=<%=rs("BrugerID")%>'" value="Se">  </td>
  </tr>
  <% end if %>

Data hentes fra en sql database.

Jeg kan ikke rigtig finde ud af at få splittet koden fra præsentationen altså mellem aspx og aspx.cs.

Jeg bruger C#.

På forhånd mange tak.
Avatar billede neoman Novice
14. november 2007 - 19:38 #1
hvad vil du bruge til at vise din medlemsliste? gridview/repeater ? og hvad skal der ske:
a. admin ser en EDIT knap, bruger ser ingen knap
b. admin ser en knap, bruger ser knap men den er Enabled=false
c. admin ser et link, mens bruger ser medlemsnavn men ej som link
d. andet ?
Avatar billede Slettet bruger
14. november 2007 - 20:08 #2
Bare sæt dine kontroller til visible=false og så bagefter spørge på "if User.IsInRole" og hvis sant, så sætte visible=true;
Avatar billede Slettet bruger
14. november 2007 - 20:11 #3
I øvrigt er tabeller ikke lige det mest benyttede i asp.net..
Hvis det er hele filer der skal blokeres adgang til, kan du bruge securitytrimmer til at fjerne links til siderne i menuen, og så blokere adgangen til filerne i web.config..
Avatar billede set Nybegynder
14. november 2007 - 20:11 #4
Jeg bruger et datagrid objekt.

Som det ses på kode eksemplet ovenfor vil der fremkomme en knap hvorpå der står se/ret hvis det der administrator eller medlemmet egne data ellers skal der kun stå se på knappen hvor man så kan gå videre til en ny side, hvor data alt efter hvem man er vil vise data som kan rettes eller kun ses.
Avatar billede Slettet bruger
14. november 2007 - 20:24 #5
ok så kunne du jo fx konvertere gridviewet til en template og indsætte paneler med de data de forskellige skal kunne se og så skjule/vise disse..
Avatar billede neoman Novice
14. november 2007 - 20:40 #6
DataGrid ? Bygger du på et nyt projekt i .NET 1.1 ?
Avatar billede set Nybegynder
15. november 2007 - 09:39 #7
Jeg bruger visual studio 2005 så jeg går ud fra det er i det nyeste .net.
Hele projektet går ud på, at der er en officiel del og en lukket del for medlemmer.
På den lukkede del er der noget som kun administrator skal kunne se og rette, og så er der de ting som medlemmer kan se og rette for dem selv, samtidig med at de kan se de andre medlemmers data uden at kunne rette i dem.
Det virker godt nok i den gamle asp, men jeg vil gerne prøve kræfter med det nye og .net for jeg har en formodning at det trods alt er bedre og nemmere at arbejde med når man først kender til systemmet, hvilket jeg ikke gør ret meget endnu.
Avatar billede neoman Novice
15. november 2007 - 13:23 #8
Jeg undrer mig over at du så bruger DataGrid som er en levning fra 1.1 mens 2 bruger GridView.

Et gridview har et RowDataBound event som bliver kaldt hver gang en række er blevet fyldt med data. http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/system.web.ui.webcontrols.gridview.rowdatabound(VS.80).aspx

I handleren for dette event kan du gå ind og ændre på knappen, så den passer til den bruger der nu måtte være i gang med siden.
Avatar billede set Nybegynder
17. november 2007 - 23:15 #9
Jeg prøver at arbejde videre med svaret så kasrt venligt er svar så er pointene dine
Avatar billede neoman Novice
18. november 2007 - 12:26 #10
Ok - du vender bare tilbage når og hvis.