Avatar billede ceacer Praktikant
14. november 2007 - 17:01 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Størrelse på graf

Jeg har lige to ting.
1. Nogle gange når jeg gemmer mit ark, så bliver min graf "større" vertikalt, således at den ofte kommer for tæt på overskriften. Min forklaring som er placeret nederst bliver ligeledes rykket til siden, så den ikke står centreret. Hvor kan jeg ændre dette, så mine indstillinger gemmes?

2. Jeg vil derudover gerne have samme størrelse for alle mine grafer. Her tænker jeg ikke på selve rammen men i stedet det indvendige. Hvor er det man går hen og angiver hvor høj og bred grafer skal være? Plejer det ikke at være under formater et sted? Jeg får bare ikke fanen frem...
Avatar billede mzane Nybegynder
14. november 2007 - 17:25 #1
Hvis du har grafen som et objekt i dit regneark, kan du så ikke bare styre størrelsen ved at trække i hjørnet af grafen... dette kan både gøres for hele grafen (med ramme), men også kun for indmaden hvis man ønsker dette!

Hvis det er størrelsen på Y- eller X-akse du vil have ændret kan du højreklikke på disse (hvis du kan ramme) og vælge "formatér akse" og justere værdierne under fanebladet "skala"
Avatar billede ceacer Praktikant
14. november 2007 - 17:33 #2
Problemet er at jeg skal ændre +500 grafer og de skal helst alle have samme størrelse. Den udvendige ramme må jeg selv ændre, men jeg vil gerne have at det indeni har samme højde og bredde. Man kan selv indtaste det et sted. Jeg kan bare ikke huske hvor. Derfor vil det være meget upræcist, hvis jeg skal gøre det med musen.
Skriv venligst igen hvis det er uklart.
Avatar billede mzane Nybegynder
14. november 2007 - 17:55 #3
Okay... nu forstår jeg.
Jeg er bange for at du bliver nød til at mindst klikke en gang på alle graferne... eller i hvert fald få dem alle valgt. Herefter kan du gå i menuen "Formater" -> "Objekt..." og her vælge størrelse osv. for alle dine grafer!
Avatar billede ceacer Praktikant
14. november 2007 - 18:17 #4
ja men det virkede heller ikke, men nu fandt jeg ud af at man skal bruge ctrl inden man trykker på grafen. Det hjalp lidt. :)

Har du eller eller andre en kommentar til problem nr. 1??

ps smid et svar, så får du lidt point. De bliver dog delt med den som svarer på nr. 1 :)
Avatar billede mzane Nybegynder
14. november 2007 - 18:41 #5
Ja, det er rigtigt at der skal bruges Ctrl når du vælger graferne. Det gælder sådan set med alt hvad Microsoft laver. Hvis du f.eks. skal vælge flere filer i windows eller billeder i et billedprogram, så bruger man somregel shift til at vælge alle objekter mellem den første man valgte til den man vælger efterfølgende. Når man bruger Ctrl kan man vælge hver enkelt objekt uahængigt af hinanden. Ctrl+a vælger alle objekter, og hvis man herefter vil fravælge 2 af de valgte objekter kan man holde Ctrl nede og klikke på de 2 uønskede.

Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener der sker med dine grafer når du gemmer?
Men hvis du kan forklare det yderligere..?
Avatar billede ceacer Praktikant
14. november 2007 - 19:47 #6
Ja jeg kender godt til ctrl, men det der undrede mig var at jeg skulle bruge ctrl, når jeg kunne markerede én graf. Jeg forsøgte mig nemlig kun med én graf af gangen.

Problemet består måske i at jeg benytter en makro til at gemme graferne som et billede. Første billede ser sådan ud:

http://img123.imageshack.us/my.php?image=test1yx3.png

Og når jeg så gemmer og åbner filen igen, ser det nogen gange sådan ud:

http://img123.imageshack.us/my.php?image=test2pq2.png

Jeg ved ikke om det har noget med min makro at gøre? Den ser således ud:

Option Explicit

Sub ExportChart()
    '  Export a selected chart as a picture
    Const sSlash$ = "/"
    Const sPicType$ = ".png"
    Dim sChartName$
    Dim sPath$
    Dim sBook$
    Dim objChart As ChartObject

    On Error Resume Next
    '  Test if there are even any embedded charts on the activesheet
    '  If not, let the user know
    Set objChart = ActiveSheet.ChartObjects(1)
    If objChart Is Nothing Then
        MsgBox "No charts have been detected on this sheet", 0
        Exit Sub
    End If

    '  Test if there is a single chart selected
    If ActiveChart Is Nothing Then
        MsgBox "You must select a single chart for exporting ", 0
        Exit Sub
    End If

Dim MySuggest As String
MySuggest = "apm_"

Start:
    sChartName = Application.GetSaveAsFilename( _
      InitialFileName:=MySuggest _
      & ".png", fileFilter:="PNG Files (*.png), *.png")

    '  User presses "OK" without entering a name
    If sChartName = Empty Then
        MsgBox "You have not entered a name for this chart", , "Invalid Entry"
        GoTo Start
    End If

    '  Test for Cancel button
    If sChartName = "False" Then
        Exit Sub
    End If

    '  If a name was given, chart is exported as a picture in the same
    '  folder location as their current file
    sBook = ActiveWorkbook.Path
    sPath = sChartName
    ActiveChart.Export Filename:=sPath, FilterName:="PNG"

End Sub

Håber det hjælper lidt på det.
Avatar billede mzane Nybegynder
14. november 2007 - 19:59 #7
Hej igen... jeg tror bestemt det har noget med din macro at gøre... Jeg har dog ikke selv den store erfaring med det. Men prøv at se om det ikke skulle være muligt at sætte en fast størrelse med din macro, det tror jeg man kan.
Avatar billede ceacer Praktikant
14. november 2007 - 20:07 #8
Jeg har heller ikke selv den store forstand på det. Men det virker bare mærkeligt, når det kun er en del af grafen som ændres og det sker ikke ved alle mine grafer, der benytter samme makro.

Er der andre som kan hjælpe??
Avatar billede ceacer Praktikant
15. november 2007 - 14:51 #9
lukker tråden da det er svaret på det ene spørgsmål. Starter en ny tråd med det andet spørgsmål.