Avatar billede mkri Nybegynder
10. november 2007 - 08:19 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

langsom sum på tabelopslag

hej

min sum af tabel opslag fungere fint men gør mit regneark total langsomt når den skal opdateres.
der summeres følerværdier i flere tidsintervaller

{=SUM(('konverter til ugedag og tid'!$A$2:$A$193>=A14)*('konverter til ugedag og tid'!$A$2:$A$193<=A15)*('konverter til ugedag og tid'!$B$2:$B$193))}

tidenintervallet er ( A14 og A15 og de er i næste celle A15 og A16 )

ved
10 celler tager det 3 sekunder at opdater arket
20 4 sek.
30 5 sek.
70 30 sek.
90 50 sek.
130 70 sek.
190 285 sek.
250 385 sek.

kan der gøres noget ved det, evt dele det op i flere ark og så sige at ark x skal beregnes først dernæst ark y osv... hvis det kan lade sig gøre...
Avatar billede jlemming Nybegynder
10. november 2007 - 09:13 #1
må det være en vba løsning, som skal aktiveres manuel?
Avatar billede mkri Nybegynder
10. november 2007 - 10:12 #2
nej den må ikke skulle køres manuelt

Mit ark opdateres automatisk allerede hvert 15 min hvor den kører en macro

Application.OnTime Now + TimeValue("00:15:00"), "MyMacro"

måske hvis du har en løsning at det kan flettes ind i den
Avatar billede mkri Nybegynder
10. november 2007 - 10:13 #3
koden til macroen er

Public dTime As Date

Sub MyMacro()

dTime = Now + TimeValue("00:15:00")

Application.OnTime dTime, "MyMacro"
Application.ScreenUpdating = False

  On Error Resume Next

Dim data As Variant, X As Long, R As Long, I As Integer
    data = Worksheets("15 min stop inden for 25 min").Range("A1").CurrentRegion
    X = 1
    With Worksheets("15 min interval")
        For I = 1 To 28
            .Cells(X, I) = data(X, I)
        Next
        X = X + 1
        For R = 2 To UBound(data)
            If Minute(data(R, 1)) = 0 Or Minute(data(R, 1)) = 15 Or Minute(data(R, 1)) = 30 Or Minute(data(R, 1)) = 45 Then
                For I = 1 To 28
                    .Cells(X, I) = data(R, I)
                Next
                X = X + 1
            End If
        Next
    End With

    Sheets("diagram").PrintOut Copies:=1, Collate:=True

Application.ScreenUpdating = True
Avatar billede kabbak Professor
10. november 2007 - 19:14 #4
her du prøvet om sumprodukt er lige så langsom

=SUMPRODUKT(('konverter til ugedag og tid'!$A$2:$A$193>=A14)*('konverter til ugedag og tid'!$A$2:$A$193<=A15)*('konverter til ugedag og tid'!$B$2:$B$193))
Avatar billede jlemming Nybegynder
10. november 2007 - 21:05 #5
Ellers kan du evt prøve sende den til mig på:
jacob,lemming(a)mail,dk
Avatar billede mkri Nybegynder
11. november 2007 - 19:23 #6
jeg kan først teste det på fredag når jeg er på arbejde igen...
Avatar billede mkri Nybegynder
17. november 2007 - 07:38 #7
Hej Jacob

jeg har selv løst problemet så det kører fornuftigt. jeg satte en if sætning ind da det kun er 3 intervaller der skal være synligt, dette gjorde at der var ca 70% færre beregninger den skulle igennem... nu kører det acceptabelt.

=IF(D31=1;SUM(('konverter til ugedag og tid'!$A$2:$A$193>=A31)*('konverter til ugedag og tid'!$A$2:$A$193<A32)*('konverter til ugedag og tid'!$C$2:$C$193));0)

eks:
d3 er lig 1 hvis tidspunkterne onsdag 18.00 og torsdag 06.00 begge er i opslaget

jeg har ikke testet sumprodukt men er da villig til at give dig nogle points for det....

men tak for hjælpen
Avatar billede mkri Nybegynder
29. november 2007 - 14:24 #8
nå nu lukker jeg dette spørgsmål