Avatar billede larskhansen Nybegynder
09. november 2007 - 17:14 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Globalt dataset

Hejsa,

Jeg har i form1 (hovedvinduet) et dataset som jeg har sat til "internal" status.

Kan jeg på nogen måder bruge det i andre vinduer?
Hvis jeg f.eks. vil udfylde det DS i en "ms.cs" fil jeg har lavet til at håndtere de MS SQL ting jeg har?

Jeg synes ikke rigtig at mit dataset bliver udfyldt når jeg laver et fill i mit dataadapter? Jeg har prøvet at lave en lokal dataset og den bliver fyldt ud korrekt.

Any ideas?
Avatar billede Syska Mester
09. november 2007 - 17:24 #1
Du kan sende en reference fra din Form1 med til din Form2 ... så kan du jo bruge hvad der er af tilgængelige objecter i Form1 fra din Form2 ...

// ouT
Avatar billede larskhansen Nybegynder
09. november 2007 - 17:36 #2
"...sende en reference..." ? Hvad mener du helt præcist?
Avatar billede Syska Mester
09. november 2007 - 17:43 #3
I din Form2 ... laver du en constructor hvor du enten kan sende en reference med til dit dataset eller din form2 ... og dermed har du adgang til det samme object fra din Form11 og Form2 ...

private DataSet f_ds;
public Form2(DataSet ds)
{
this.f_ds = ds;
}

I din Form1 hvor du så åbner din Form2 skal du så kalde det sådan her:
Form2 myForm = new Form2(ds);
myForm.Show();

og så videre i din kode fra din form2 kan du kalde "f_ds" når du skal have fat i dit dataset ...

( Der kan være mindre fejl men forståelsen skulle være der ... )
// ouT
Avatar billede larskhansen Nybegynder
09. november 2007 - 19:22 #4
Hmm, det giver faktisk mening - det vil jeg lige teste. Vær parat med et svar :o)
Avatar billede larskhansen Nybegynder
10. november 2007 - 15:45 #5
Hej Buzzzzzzzzzzzzzzzzz osv osv :o)

Jeg kan sagtens sende det fra form1 til form2 via din kode.
Men hvad så når jeg i form2 har fyldt det ud og skal vise det i form1?
Det er via en knappe det hele sker og den er jo void...
Avatar billede larskhansen Nybegynder
10. november 2007 - 15:52 #6
Jeg kalder form2 som du også har vist.

Men efter form2.showdialog(); kan jeg ikke hente det længere. Gad vide om det så er blevet lukket eller hvad?
Avatar billede larskhansen Nybegynder
10. november 2007 - 16:14 #7
Hey Buz,

Så fandt jeg svaret.

public static class Global
{
    public static DataSet ds = new DataSet();
}

Hvis du vil have pointene så smid et svar.
Avatar billede larskhansen Nybegynder
13. november 2007 - 09:52 #8
Åbenbart ikke.