Avatar billede svarrer Nybegynder
09. november 2007 - 08:35 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Check om JRE er installeret

Hejsa...

Jeg har et lille web-baseret program, der blandt andet gør brug af en applet. Men såfremt at JRE ikke er installeret hos klienterne så skriver den kun en lille fejl meddelelse i statusbaren på vinduet. (noget.. class kunne ikke loades!).
Er der nogen mulighed for at man via et JS- kan afgøre om JRE er installeret og dermed giver brugerne en bedre fejl-besked ala ("Du har ikke JRE installeret..hent det her : java.com") inden den forsøger at loade appletten?
programmet skal køre kun i IE.

på forhånd tak
/Christian
Avatar billede w13 Novice
10. november 2007 - 03:25 #1
Jeg har aldrig hørt om en mulighed for at tjekke det. Så jeg tvivler. Desværre. =(
Avatar billede arne_v Ekspert
10. november 2007 - 04:08 #2
Avatar billede w13 Novice
14. november 2007 - 04:19 #3
Nå ja okay, det var jo enkelt.

Set på, om "navigator.javaEnabled()" løser dit problem, Svarrer?

Det må være noget i stil med:

if(navigator.javaEnabled()) alert("Du har ikke JRE installeret... Hent det på java.com");

som du skal bruge.
Avatar billede w13 Novice
14. november 2007 - 04:19 #4
Wups, selvfølgelig:

if(!navigator.javaEnabled()) alert("Du har ikke JRE installeret... Hent det på java.com");
Avatar billede arne_v Ekspert
14. november 2007 - 04:37 #5
:-)
Avatar billede svarrer Nybegynder
14. november 2007 - 09:37 #6
Hmm.. det lader ikke til at det virker.. den siger bare ok til at java er installeret selvom JRE ikke er installeret.?!
Kører Java.Enabled() ikke mere på om hvorvidt man kan afvikle javascripts i browseren?!
... Jeg må google videre.. :S
Takker dog for forsøgene..
Avatar billede w13 Novice
14. november 2007 - 15:30 #7
Nu kopierede jeg den bare fra Arne's link, men Java og JavaScript er 2 vidt forskellige sprog. Så det er bestemt ikke, hvorvidt man kan afvikle JavaScripts i browseren. =)
Men om den kan sige andet end "Java er  enabled", skal jeg ikke ku' sige.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. november 2007 - 15:59 #8
Det giver ikke meget mening med JavaScript til at teste om JavaScript er enablet.

:-)

Er du sikker paa at du ikke har en Java installeret ?
Avatar billede svarrer Nybegynder
19. november 2007 - 11:21 #9
Hmm... ifølge denne side er der åbenbart andre der også har haft problemer med dette. (pkt.2 http://www.javatester.org/enabled.html)
Umiddelbart er java ikke installeret på min testmaskine (kan ikke ses i kontrolpanelet ihvertfald..) på den anden side viser den heller ikke applet fejlbeskeden hvis appletten ikke bliver loadet ...<applet...> Requires a browser that supports java</applet> ? kan det være fordi den bruger MS's java til at godkende applet-tagget`?
Avatar billede svarrer Nybegynder
27. november 2007 - 07:59 #10
Det viste sig at man i object-tagget kan specificere hvilken version af java klientmaskinen som minimum skal have, og evt angive hvor en nyere jre kan hentes.

<OBJECT width="100%" height="100%" name="minApplet" classid="clsid:CAFEEFAC-0015-0000-0000-ABCDEFFEDCBA" codebase="http://java.sun.com/update/1.6.0/jinstall-6-windows-i586.cab#Version=6,0,0,99">

så det blev løst på den måde. Tak for hjælpen !
Avatar billede w13 Novice
27. november 2007 - 14:10 #11
ok :)