Avatar billede micca Nybegynder
08. november 2007 - 12:56 Der er 6 kommentarer

Kan IBM disken reddes?

Hej eksperter.. Jeg har købt ny computer til min onkel og flyttet dataerne fra han's gamle disk over, troede jeg!

Jeg fandt desværre ud af, at der manglede nogle ret vigtige billeder som var gemt på c drevet. Desværre havde jeg i mellemtiden "destrueret" disken fordi den også indeholdt bankdata.

Disken vi taler om er en gammel svend. Det er en IBM Deskstar DPTA-371360 http://www.dataclinic.co.uk/italiano/deskstar-sml.jpg på hele 13,5 gb :) Jeg har revet det orange bånd som forbinder printplade og "den anden" del fra.

Nu kan den ikke starte op igen. Er der nogen som har nogle gode ideer til dette problem?

VH
Michael
Avatar billede gree Nybegynder
08. november 2007 - 13:00 #1
Hvis at du stadigt har printpladen, så skaf en magen til.

Så længe at du ikke har skadet selve disken, så kan alt genskabes.

Så køb en disk med samme serienummer, evt. på Ebay eller eftersøg den i DBA.

Er der nogle datas som ikke kan skaffes, sådan lige, så brug programmet R-studio
Avatar billede gree Nybegynder
08. november 2007 - 13:04 #2
Hmm,,, ser lige at der er til motoren du har skadet båndet, men det er kun 4 ledninger, kan du ikke bare lodde den på igen ?
Avatar billede micca Nybegynder
08. november 2007 - 13:23 #3
Hej.. Lodde den på igen? Tror at den har revet nogle ledere over fra de fire huller til motoren. Jeg er heller ikke lige så ferm med en loddekolbe. Man må da kunne forbinde de to igen.
Avatar billede gree Nybegynder
08. november 2007 - 19:35 #4
Som jeg ser det, så er der 4 terminaler.

Hvis du sætter dem på igen, så skulle den virke.
Jeg ved ikke hvor du har "klippet" men hvis det er helt ope ved motoren, så kan du se at der er 4 små firkanter, hvis det er efter dem der er klippet, eå kan du lodde på de 4 og over til motoren. Hvis det er før, så kan du "skrabe" dig ind til lederne på begge sider og lodde en ledning på - imellem.

Hvis du ikke har hevet spole-ledningen ud af motoren, så skulle det lade sig gøre :-)
Hvis du bor i Århus - så kom forbi
Avatar billede micca Nybegynder
08. november 2007 - 20:45 #5
Hej Gree,
Jeg har haft pillet hele den orange strimmel og så og en enkelt eller 2 ledere. Jeg har fået kontakt til en som muligvis kan hjælpe. Jeg lader tråden være åben i tilfælde af jeg ikke har held med det.. Tak..
Avatar billede gree Nybegynder
06. marts 2008 - 00:40 #6
??