Avatar billede celinder Nybegynder
08. november 2007 - 12:06 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Database Connection

JEg bruger asp.net 2.0

jeg har i min web.config skrevet min connection streng

<add name="BESTILLINGConnectionString1" connectionString="Data Source=.\SQLEXPRESS;AttachDbFilename=|DataDirectory|\BESTILLING.mdf;Integrated Security=True;User Instance=True"
            providerName="System.Data.SqlClient" />

Jeg vil gerne connecte til min database i codebehind filen og jeg benytter mig af .vb

Problemmet er at jeg kun kan finde ud af at gøre det i min aspx fil ikke i codebehind delen.

Kan i hjælpe - tak ?
Avatar billede torotune Nybegynder
08. november 2007 - 15:03 #1
Du kan gøre sådan her, hvis du placerer et GridView på din aspx-side og giver det ID'et GridView1. Din codebehind til siden laver du sådan:

Imports System.Data.SqlClient
Imports System.Data

Partial Class test
    Inherits System.Web.UI.Page

    Protected Sub Page_Load(ByVal sender As Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Me.Load
        Dim strConn As String = _
        Web.Configuration.WebConfigurationManager.ConnectionStrings("BESTILLINGConnectionString1").ConnectionString

        Using con As New SqlConnection(strConn)
            con.Open()
            Dim myConnection As SqlConnection = New SqlConnection(strConn)
            Dim ad As SqlDataAdapter = New SqlDataAdapter("SELECT * FROM Bestilling", myConnection)
            Dim ds As DataSet = New DataSet
            ad.Fill(ds, "Bestilling")

            GridView1.DataSource = ds
            GridView1.DataBind()
        End Using
    End Sub
End Class

Ret evt klassens navn til dit eget, og ret sql'en, så bliver det udskrevet i dit Griview :-)
Avatar billede torotune Nybegynder
11. november 2007 - 20:56 #2
Var det noget der kunne bruges?
Avatar billede celinder Nybegynder
13. november 2007 - 13:02 #3
ja det er det sådan set, men jeg har løst det på en anden måde istedet.

JeG oprettede et Data Acces Layer istedet

Men du opretter bare et svar så får du point.
Avatar billede torotune Nybegynder
14. november 2007 - 10:00 #4
Ok fint. Jeg synes det er en fordel at vide hvordan man kan tilgå sine data både via et DAL og programmatisk som det i eksemplet :-) Du kan også opdele ovenstående i en klasse for sig selv, så du du ikke skal skrive smøren hver gang, men bare smide få parametre ind som f.eks. SQL'en.