Avatar billede bluesnix Nybegynder
07. november 2007 - 15:01 Der er 7 kommentarer

Aktive links skal være sorte og understreget

Hej

Jeg kan ikke lige umiddelbart gennemskue, hvorda jeg i min topmenu (#dTop) gør de aktive links sort og understreget (i min Joomla!-template). Jeg kan kun gøre dette med 'hover'. Nogen der kan hjælpe?

Koden ser således ud:

/**
*  Copyright www.joomlaDesigns.co.uk - 2007
*/

/* *********************** GENERAL SETTINGS    *********************** */
* {
    padding: 0px;
    margin: 0px;
}
html {
    height: 100%;
    padding-bottom: 0.1%; /* force scrollbars */
}
html, body{
    font: 11px Verdana, Geneva, Arial, Helvetica, sans-serif;
    color: #333;
}
body#normal {background: #333;}

/*  Global Formatting */
h1,h2,h3,h4,h5,h6 {padding: 6px 0 4px;}
h1,.contentheading {font: normal 24px "Trebuchet MS",Verdana,sans-serif; color: #111; line-height: 24px; padding-bottom: 8px;}
h2 {font: bold 14px Verdans,sans-serif; letter-spacing: -1px; line-height: 18px; color: #111;}
h3 {font: bold 16px Verdana,sans-serif; line-height: 20px;}
h4 {font: bold 13px Verdans,sans-serif; line-height: 14px;}
h5 {font: bold 12px Verdans,sans-serif; line-height: 13px;}
h6 {font: bold 11px Verdans,sans-serif; line-height: 12px;}

td{font-size: 11px;}
th{font-size: 11px;}

a {color: #a9d132; text-decoration: none;}
a:hover {color: #000; text-decoration: underline;}
a.image, a.image:hover  {border:0;}
a.mainlevel {font: normal 1.2em sans-serif; line-height: 20px; background: url(../images/dot.gif) no-repeat left center; padding-left: 10px;}

li{list-style: none; }
#dMain ul {clear: both; padding: 6px 20px 12px;}

fieldset {
    width: 470px;
    padding: 5px;
    border: 1px solid #eee;
}
/* *********************** END GENERAL SETTINGS *********************** */

/* *********************** LAYOUT SETTINGS      *********************** */

/* top */
#dTop {
    border-top: 5px solid #000;
    background: #111 url(../images/grdnt_black.jpg) repeat-x;
    color: #FFF;
    padding: 24px 0;
}
#dTop .center {padding: 0;}
#dTop .left {font: normal 2em sans-serif; padding-left: 15px; line-height: 50px;}
#dTop .right {width: 150px;}
#dTop .search {padding-top: 15px;}
#dTop .topMenu {clear: both;}
#dTop .topMenu li {float: right; margin-left: 30px;}
#dTop a {color: #fff; font: normal 1.2em sans-serif; text-decoration: none;}
#dTop a:hover {color: #000;text-decoration: underline;}
#dTop form {float: right; padding: 0; margin: 0;}

/* newsflash */
#dFlash {
    background: #000 url(../images/flash.jpg) repeat-x;
    color: #FFF;
}

/* main content styles */
#dMain {background: #FFF url(../images/main.jpg) repeat-x; padding: 10px; 0;}
.mid li,.mainright li,.mainleft li {list-style: disc;}
#dMain p {padding: 3px 0 4px;}

.componentheading {
    font: normal 1.4em Verdana,sans-serif;
    padding-bottom: 6px;
}
.sectiontableentry1,.sectiontableentry2 {padding: 2px 0;}

table.contentpaneopen {margin-right: 16px;}

.mosimage_caption {font-style: italic;}

.contenttoc {
    padding: 10px;
    text-align: left;
}
.contentpaneopen img {
    border: 5px solid #DDD;
    margin: 10px;
}
.buttonheading img {border: none; margin: 0;}

/* footer */
#dFooter {
    border-top: 5px solid #bce446;
    color: #CCC;
}
#dFooter a {color: #FFF;}

/* forms */
.left form {padding-bottom: 10px;}
form a {display: inline;}

/* misc */
.center {width: 760px; margin: 0 auto; padding: 12px 0;}
.clearer {clear: both; font-size: 0;}
.left {float: left;}
.right {float: right;}
.small {color: #333;}
.createdate {padding-bottom: 6px; color: #999;}

/* column combinations */
.col2 .mainleft,.col2 .mainright {width: 78%; float: left;}
.col2 .mainright {float: right;}

.col3 .left,.col3 .right,.col2 .left,.col2 .right {width: 20%;}
.col3 .mid {float: left; width: 54%; margin: 0 2%;}

/* *********************** END LAYOUT SETTINGS  *********************** */
/**
*  Copyright www.joomlaDesigns.co.uk - 2007
*/
Avatar billede jokkejensen Novice
07. november 2007 - 15:34 #1
http://www.google.dk/search?hl=da&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=active+pseudo+class&spell=1

Nu kender jeg ikke til joomla, men er 100% sikker på de lige kan ændre klasse på det aktive menu punkt. Det vil lette det lidt, :active driller ofte i alle browsers.

/JJ
Avatar billede bluesnix Nybegynder
07. november 2007 - 15:46 #2
Tak! Jeg er ikke super skrap i CSS, så jeg tænkte på, om du kunne illustrere, hvordan koden så ville se ud, hvis jeg skulle ændre den?
Avatar billede comodin Nybegynder
07. november 2007 - 23:43 #3
du kan vel indsætte noget ligende:
a:active {color:#000; text-decoration:underline;} nedenunder dine andre a værdier
og denne i dine layout settings, under dine #top værdier:
#dTop a:active {color: #000;text-decoration: underline;}

måske...
Avatar billede roenving Novice
09. november 2007 - 04:29 #4
Ifølge css-standarden betyder :active et element, hvor man har trykket museknappen ned på, men bla. en enkelt mindre udbredt browser (IE !-) fortolker det som, at museknappen har været trykket ned og intet andet element i den aktuelle kontekst har fået focus, hvilket giver visse relativt uforudseelige forskelle på browsernes tolkning ...

-- for at være sikker på, at alle ser det samme, skal du enten server-side bestemme det (altså hardcode det eller lade et dynamisk sprog, f.eks. php eller asp[.net] kode det !-) eller med javascript teste matches og så sætte de nødvendige style-properties, når linket er til den aktuelle side !o]
Avatar billede bluesnix Nybegynder
09. november 2007 - 08:47 #5
Tak roenvig!

Så fik jeg et lille indblik i det, men det lyder til at være udenfor min rækkevidde, så jeg må vist acceptere, at min template ikke ser HELT lige sådan ud, som jeg skulle ønske - men det er heldigvis småting. :-)

Men nu ved jeg i hvert fald, hvordan jeg kan gå videre med det, hvis det skulle være. Send et svar, så får du points.
Avatar billede roenving Novice
09. november 2007 - 15:08 #6
Velbekomme '-)
Avatar billede roenving Novice
09. november 2007 - 15:09 #7
-- og der skal vist deles her, for 100 point er langt i overkanten !-)