Avatar billede mantichora Nybegynder
02. november 2007 - 15:19 Der er 37 kommentarer og
1 løsning

innerHTML-alternativ i DOM

Nu vil jeg gerne til at skrive ordentlig DOM-Javascript, og så dutter innerHTML jo ikke.

Men firstChild.nodeValue indsætter jo kode som tekst, og hvis jeg har en hel side, som skal vises, er det jo hamrende besværligt at skulle lave createElement på hver ting...

Jeg er lidt ude at svømme her. Hvad er den nemmeste måde at indsætte en masse HTML-kode i en side, hvis jeg har html-koden i en string-variabel?
Findes der en måde hurtigt at gennemløbe alle tags, og lave de rigtige createElements ved hver?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
02. november 2007 - 15:36 #1
Det er så ikke det man bruger Ajax/DOM til, altså "en masse HTML-kode" i en side. Derfor.

Du kan

1) Lave din struktur anderledes, så den HTML kommer som almindelig HTML-kode
2) Lave/finde en HTML-parser, der kan lave DOM-funktioner ud af HTML
3) Blive ved med at bruge innerhtml, men sørg for ikke at fortælle det til olebole her på eksperten.dk

Jeg vil anbefale 1)
Avatar billede soerenlyn Nybegynder
02. november 2007 - 20:38 #2
Virker innerHTML egentligt i Firefox ?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
02. november 2007 - 21:04 #3
Ja, det gør det da, for tiden. Det er ikke til at vide, om der kommer en version, hvor det ikke virker. Men rigtige mænd tager ikke backup, og bruger innerhtml - det gør livet mere spændende ;)
Avatar billede mantichora Nybegynder
02. november 2007 - 21:10 #4
Tak for svaret.
Jeg er ikke sikker på jeg forstår nummer 1, erikjacobsen. Den kommer jo netop som "almindelige HTML-kode"?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
02. november 2007 - 21:21 #5
Jeg mener bare som al den anden HTML du har - li'som man gjorde for 10 år siden. Evt. i en iframe, det er dog standard i dag.

Men lad os nu sige, at du laver din egen hjemmeside, der handler om din hobby: dyrkning af løg i haven. Brug de mærkelige tricks du kan, herunder innerhtml. Den dag, det holder op med at virke, så klarer du nok det.

Anderledes hvis du skal sælge en løsning, og egentlig uanset om det står i kontrakten at standarderne skal overholdes: så er det 109% uprofessionelt at bruge innerhtml.

Og så er der sikkert noget mellem de 2 yderpunkter...
Avatar billede mantichora Nybegynder
03. november 2007 - 09:44 #6
Det var da utroligt at man ikke bare implementerer innerHTML, når der ikke er noget brugbart alternativ. Ja ja, man skal selv lave elementerne... men det er ikke altid en løsning.

IFrame er desværre ikke en mulighed her. Desuden er frames jo stadig ikke nogen optimal løsning på noget som helst - specielt når der er søgemaskiner indblandet.
Så jeg er vel nødt til at sende dataene i et specielt format, der er let at parse. F.eks. en CSV med "element-type,style,indhold\n" Eller lignende. Men det gør det jo hamrende besværligt at designe siden, når jeg så ikke kan se den før jeg loader den via min parser. Argh!

Men tak for svaret. Læg gerne :)
Avatar billede roenving Novice
03. november 2007 - 14:11 #7
Prøv at sende data i json (javascript object notation), så du har en direkte adgang til indholdet !-)

Eksempelvis kan det være:

var nodes = [
  ['span',"color:#345;background:url(prikker.gif);","Her er teksten i spanen"],
  ['div',"width:400px;height:200px;",
    ['a','',"En link-tekst"],
    ['','',"Og noget almindelig tekst"]
  ]
];

-- det burde også give et indtryk af dem kompleksitet, du skal lægge ind i din DOM-parser !-)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
03. november 2007 - 18:07 #8
Man standardiserer næppe innerhtml, men den virker da, endnu...
Avatar billede olebole Juniormester
06. november 2007 - 14:50 #9
<ole>

"Det var da utroligt at man ikke bare implementerer innerHTML, når der ikke er noget brugbart alternativ" >> Jamen, problemet er jo, at innerHTML ikke bare er invalid ... den introducerer let en bunke fejl.
En anden ting er, at du nævner, at iframes ikke er gunstige i forbindelse med søgemaskiner. Det er ganske korrekt, men dynamisk indhold, udskrevet med Ajax/JavaScript/DOM/innerHTML er jo _komplet_ ubrugeligt i forhold til søgemaskiner. Søgemaskiner læser ikke JavaScript  ;o)

Nå, lige et par eksempler på, hvorfor du bør undgå innerHTML ... test:

-------------------------------------------------------------------------------------
<script type="text/JavaScript">
function foo() {
    oGnu.innerHTML = oInp.value;
    alert("Tekstfeltets indhold: " + oInp.value + "\nDiv'et gnu's indhold: " + oGnu.innerHTML)
}
function bar() {
    document.body.innerHTML += "<div>Et dynamisk tilføjet div</div>";
}

var oGnu = oInp = null;
window.onload = function() {
    oGnu = document.getElementById("gnu");
    oInp = document.getElementById("inp");
}
</script>

<p>Skift indholdet af 'gnu' et par gange:<br>
    <input id="inp" type="text">
    <button onclick="foo()">Skift indhold</button></p>

<p>Tilføj så endnu et div:<br>
    <button onclick="bar()">Tilføj div</button></p>

<div id="gnu" style="padding:20px;background:yellow">Dette er div'et "gnu"</div>

-------------------------------------------------------------------------------------

Test derefter:

-------------------------------------------------------------------------------------
<script type="text/JavaScript">
function foo() {
    oGnu.firstChild.nodeValue = oInp.value;
    alert("Tekstfeltets indhold: " + oInp.value + "\nDiv'et gnu's indhold: " + oGnu.firstChild.nodeValue)
}
function bar() {
    var o = document.createElement("div");
    o.appendChild( document.createTextNode("Et dynamisk tilføjet div") );
    document.getElementsByTagName("body")[0].appendChild(o);
}

var oGnu = oInp = null;
window.onload = function() {
    oGnu = document.getElementById("gnu");
    oInp = document.getElementById("inp");
}
</script>

<p>Skift indholdet af 'gnu' et par gange:<br>
    <input id="inp" type="text">
    <button onclick="foo()">Skift indhold</button></p>

<p>Tilføj så endnu et div:<br>
    <button onclick="bar()">Tilføj div</button></p>

<div id="gnu" style="padding:20px;background:yellow">Dette er div'et "gnu"</div>
-------------------------------------------------------------------------------------

I begge eksempler, skal du prøve at skifte indholdet i 'gnu' både før og efter, du har indsat det nye div.

Du kan også prøve at teste denne. Skriv først noget i feltet og tryk så på knappen:

<script type="text/JavaScript">
function foo() {
    d.body.innerHTML += "<p>OleBoleBum</p>"
}
</script>

<button onclick="foo()">TEST</button>
<input type="text" id="bla">

Én ting er som sagt, at innerHTML ikke er valid - aldig har været det og aldrig bliver det - men som du kan se, skyder man ofte sig selv i foden ved at bruge den. Muligheden for at bruge tidsvarende JavaScript-kode begrænses ganske voldsomt, hvis man bruger innerHTML.

Desuden giver det kun mening at tale om markup-strenge på serveren. På klienten er _al_ markup noder/elementer i et DOM-træ ... her giver strenge ganske enkelt ikke mening  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede montago Praktikant
07. november 2007 - 09:40 #10
hey Mantichora !

Ole har en ide om at innerHTML ikke er valid, men på trods af dét, er der millioner af hjemmesider som benytter sig af innerHTML og som virker 100% efter hensigten. Grunden til at innerHTML virker og -kan betragtes- som valid, er når man kender konsekvensen af innerHTML.

således har Ole vist et eksempel hvor innerHTML giver en fejl - hurra

men hvis man er lidt snu, og tester sin løsning igennem og sørger for at den virker, så er innerHTML helt fin at bruge, og du vil kun opleve de fejl du programmerede dig udenom --> test! test! test!

på nettet kan du søge efter innerDOM : http://innerdom.sourceforge.net/
som er det tætteste du kommer innerHTML. OleBole er allergisk overfor denne løsning på trods af at den gør netop dét den er lavet til: erstatte innerHTML...

så gør som alle andre: brug innerHTML og lev lykkeligt imens du holder dig for ørene når olebole snakker til dig
Avatar billede mantichora Nybegynder
08. november 2007 - 08:24 #11
OleBole :
> "Det er ganske korrekt, men dynamisk indhold, udskrevet med Ajax/JavaScript/DOM/innerHTML er jo _komplet_ ubrugeligt i forhold til søgemaskiner."

Nej, men til gengæld kan man have et fast HTML-indhold, som så bliver udskiftet med Javascript senere. Så vil det første indhold blive læst af søgemaskinen, i modsætning til med frames. Derfor er frames stadig dårligere.

> "På klienten er _al_ markup noder/elementer i et DOM-træ ... her giver strenge ganske enkelt ikke mening"

Men hele formålet med en web-klient, er jo at fortolke strenge, og lave det om til DOM-elementer. Hvorfor skal jeg så gøre det for den?
Avatar billede mantichora Nybegynder
08. november 2007 - 08:32 #12
Montago :
Haha. Tak for svaret - det var en del mere brugbart i min situation :)
Jeg skal da lige have afprøvet det innerDOM-script, men det lader også til at jeg godt kan bruge innerHTML, uden at frygte at komme i helvede for det.

Jeg skal stadig også lige have et svar fra erikjacobsen, hvis han kigger forbi.
Avatar billede mantichora Nybegynder
08. november 2007 - 08:35 #13
Den virker så tilsyneladende ikke så vildt godt, den innerDOM.

Hvis jeg skriver noget så simpelt som:
<h1 style="color: red">Hallo</h1>

Laver den det om til:
<h1 style="color: #ff0000" style="color: #ff0000;">Hallo</h1>
Avatar billede nielle Nybegynder
08. november 2007 - 09:05 #14
montago, hvad med at gå efter sagen i stedet for manden...
Avatar billede montago Praktikant
08. november 2007 - 09:55 #15
nielle : fordi olebole har det med at gå amok på folk over deres brug af innerHTML - men han kommer aldrig med løsninger på problemet

mantichora: innerDOM har nogle svagheder, men måske man kunne arbejde lidt sammen med skaberen, og rette de fejl der er... eller rette dem selv - jeg har selv brugt innerDOM en smule : www.mdk-photo.com/Trial
Avatar billede olebole Juniormester
08. november 2007 - 11:46 #16
"Nej, men til gengæld kan man have et fast HTML-indhold, som så bliver udskiftet med Javascript senere" >> Ja, det er jo præcis, hvad jeg skriver ... indhold hentet med Ajax er ubrugeligt i forhold til søgemaskiner  ;o)

"Men hele formålet med en web-klient, er jo at fortolke strenge, og lave det om til DOM-elementer. Hvorfor skal jeg så gøre det for den?" >> Vi taler om et HTML-dokument, der allerede er loaded - og der giver det ikke mening at tale om HTML-strenge.

montago >> Du er for primitiv at diskutere med. Du mangler såvel kodemæssige som sociale kompetencer ... og det i en grad, der gør det umuligt at føre en begavet samtale med dig
Avatar billede mantichora Nybegynder
08. november 2007 - 14:15 #17
> "Ja, det er jo præcis, hvad jeg skriver ... indhold hentet med Ajax er ubrugeligt i forhold til søgemaskiner"

Ja, men iframen er der hele tiden. Den første side loadet i iframen bliver heller ikke indekseret af søgemaskiner. Det første der står på siden, før indholdet bliver ændret af javascript, BLIVER indekseret. Derfor er det en bedre løsning - i hvert fald for mig i denne situation :)
Avatar billede olebole Juniormester
08. november 2007 - 14:28 #18
"Den første side loadet i iframen bliver heller ikke indekseret af søgemaskiner" >> Det har du vist misforstået. Jo, den indekseres - men ikke i sammenhæng med teksten på siden, der inkluderer iframen
Avatar billede mantichora Nybegynder
08. november 2007 - 20:51 #19
Nej, igen tror jeg sådan set bare du siger mig imod, for at sige mig imod.
Det kræver trods alt ikke ret meget hjerne at regne ud, at jeg NATURLIGVIS mener i forbindelse med forælder-siden. Specielt eftersom det ikke er særlig hensigtsmæssigt at få en frame indekseret for sig selv, og de fleste sikkert alligevel ville disallowe dem i robots.txt.

Jeg er overbevist om at du, og alle de andre her, udmærket er klar over hvad jeg mener, så hvorfor insisterer du på at køre den længere og længere ud? Faktum er stadig, at Javascript-udskiftet indhold er mere hensigtsmæssigt end frames, i forhold til SEO, så længe den første indholdsside er vigtigst at indeksere.
Avatar billede roenving Novice
09. november 2007 - 00:40 #20
Tjah, man kan jo sige, at det er ret heldigt, at en måde at gøre tingene på, der er fuldstændig på tværs af ideerne om repræsentationen af html-dokumenter i forhold til binding til script-sprog, virker i (stort set !-) alle rimeligt nutidige browsere ...

-- men når den tid kommer, hvor almindelige browsere begynder at udnytte fordelene ved x(ht)ml, vil det ikke være rart at have brugt den slags om en del af kernen i sine projekter ...

-- men foreløbig ser det ud til, at det nok ik' li'e sker de første mange år ...

-- så der er faktisk en ganske god grund til at ole fastholder kritikken af at bruge innerHTML, men oftest fremturer han, som her, hvis kritikken afvises, selv om han kun mener det som et godt råd. Og det er med rette, jvf. ovenstående: Det _er_ hamrende invalid kode, men som erik fremfører, hvis det passer dit ambitionsniveau, så fred være med det -- men ole har altså stadig ret i sin kritik !-)

-- og (i)frames kan sagtens anvendes, men skal så anvendes på en måde, så du ikke mister din kontekst, f.eks. med et javascript, der undersøger om (i)framens html-side ligger på sin rette plads og hvis ikke, så sørger for, at den kommer til det !o]
Avatar billede mantichora Nybegynder
09. november 2007 - 08:33 #21
Jeg godt godt at Ole har ret, og mit ambitionsniveau ligger netop lidt over, at bruge den slags kode, som muligvis vil forsvinde helt fra alle browsere i ikke-så-fjern fremtid :)

Dog, selvom han ved utroligt meget om det her, er det ingen grund til at lade som om jeg ikke forstår noget, som jeg udmærket forstår, bare for at kunne lyde klogere. Det virker ærligt talt en smule barnligt.

Stadig takker jeg alle, der har deltaget her. Det har, selvom jeg ikke helt fandt en bedre løsning, været en interessant og lærerig tråd.
Avatar billede mantichora Nybegynder
09. november 2007 - 08:35 #22
Jeg godt godt? Jeg VED godt.
Avatar billede mantichora Nybegynder
10. november 2007 - 20:36 #23
Nå, nu får Montago altså de point. Så må erikjacobsen brokke sig, hvis det er :)
Avatar billede montago Praktikant
11. november 2007 - 10:42 #24
hvis du godt kunne tænke dig at alle HTMLElementer får en innerDOM funktion påhægtet... kan du

HTMLElement.prototype.innerDOM = function(){
    if(arguments[0]){
        //Set Content
        while(this.hasChildNodes()) this.removeChild(this.firstChild);
        this.appendChild( stringToDOM(arguments[0]) )
    }else{
        //Get Content
        return DOMtoString(this)
    }

derved kan du:

var dv = document.getElementById("divfelt")

dv.innerDOM( "<a href=\"link\">link</a>" )

document.write( dv.innerDOM() )
Avatar billede montago Praktikant
11. november 2007 - 12:26 #25
ded super schmaart :D
Avatar billede roenving Novice
12. november 2007 - 14:00 #26
Hrm, hvorfor lige document.write ?-)
Avatar billede olebole Juniormester
19. november 2007 - 09:34 #27
Ikke for at 'fremture', men document.write er endnu værre end innerHTML, hvad fremtidig kompatibilitet angår. InnerHTML _kan_ teoretisk implementeres under XHTML (omend det bliver et frygteligt rod med bl.a. namespaces), mens document.write er direkte umulig at implementere uden at lave XML fundamentalt om
Avatar billede molokyle Nybegynder
24. juni 2008 - 10:47 #28
Jeg dropper liiiiiige et link ..som faktisk giver olebole kredit for hans synspynkter:

http://slayeroffice.com/articles/innerHTML_alternatives/

Molokyle
Avatar billede molokyle Nybegynder
24. juni 2008 - 11:03 #29
Ps. Jeg kan også give et eksempel på, at innerHTML virker i IE, men ikke i Firefox:

http://www.cssboxing.com/temp/mainframe.html

Molokyle.
Avatar billede montago Praktikant
24. juni 2008 - 11:32 #30
Som sagt... hurra, et eksempel med cross browser issues...

grunden til at eksemplet ikke virker, har ikke noget med innerHTML at gøre, men derimod adresseringen af elementet !
Avatar billede molokyle Nybegynder
24. juni 2008 - 15:24 #31
(Rod-)relativ adressering af en (top)frame via. framenavn og id i 'firefox' regi ?

Eller hva' mener du montago?

Firefox alternativ til:

top.hovedsiden.dyn.WHATEVER

..udbedes (..eller hvor jeg nu 'går galt ibyen') ;-)

Ps. Jeg er bestemt ikke ekspert, så måske du ku' udtrykke dig i lidt klarere termer?

Molokyle.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
24. juni 2008 - 15:27 #32
Hvis jeg må gætte?  Når man har <div id="dyn">, så bruger man selvfølgelig getElementById("dyn")
Avatar billede molokyle Nybegynder
24. juni 2008 - 15:46 #33
Gæt selv ...hva' jeg har prøvet ;-)

top.hovedsiden.getElementById("dyn").innerHTML=bla bla bla...

..måske ? :-p

</MOLOKYLE>
Avatar billede molokyle Nybegynder
24. juni 2008 - 15:51 #34
Min 'oprindelige' konstruktion virker forøvrigt også fint i Opera og Safari (Win), men Netscape, Flock og Firefox vil som sagt IKKE 'lege' med.

Molokyle.
Avatar billede montago Praktikant
24. juni 2008 - 16:54 #35
Jeg legede lige lidt med siden i Firefox + Firebug

(som ErikJacobsen gættede rigtig)

adresseringen skal foregå sådan her :

top.hovedsiden.document.getElementById("dyn").innerHTML = "bla"
Avatar billede montago Praktikant
24. juni 2008 - 16:58 #36
nå...

I kan jo ligeså godt se hvad jeg kan trylle frem med innerHTML :

(virker pt. KUN i Firefox, idet jeg konsekvent IKKE har testet undervejs i andre browsere --- Har endnu ikke testet i FF3.0 ...  )

http://www.mdk-photo.com/Editor
Avatar billede molokyle Nybegynder
24. juni 2008 - 17:18 #37
montago -> Fedest ..for nu virker det heller ik' i IE:

http://www.cssboxing.com/temp/ff_mainframe.html

..oder?

Molokyle.
Avatar billede molokyle Nybegynder
24. juni 2008 - 17:21 #38
UPS... Sorry ...min fejl :-Z

Flovmand !!!