Avatar billede larsande Nybegynder
01. november 2007 - 09:48 Der er 5 kommentarer

Dynamiske parametre i web.config filen

Hej

Jeg har en webapplikation hvor jeg i runtime har brug for at ændre i parameterne i web.config filen. Eks. så skal min connectionstring til min MSSQL Database muligvis ændres. Spørgmålet er derfor om det er muligt at overskrive web.config parameterne i runtime, parameterene må ikke overskrives rent fysisk i web.config filen da de oprindelige parameter skal være gældende hvis applikationen genstartes.
Avatar billede kalp Novice
01. november 2007 - 09:51 #1
hvorfor har du ikke bare flere connectionstrings i din web.config.. det er derfor man har lavet ConnectionStrings sektionen
Avatar billede Syska Mester
01. november 2007 - 15:53 #2
hmmm

Hvorfor så ikke ligge dem i Application ? Det er jo globalt for alle ... og fjernes igen efter en genstart ....

// ouT
Avatar billede larsande Nybegynder
01. november 2007 - 17:05 #3
Fordi det er det reelt er en fuldstændig identisk database som jeg skal tilgå. Jeg har et "test" miljø hvor databasen kører i, men hvis jeg har behov for at køre i miljø 1 så skal jeg runtime kunne skifte miljø 2, giver det mening?. Jeg vil derfor i min applikation helst kun have et sted hvor jeg kan ændre min connectionstring og andre web.config parameter, resten af koden (eks. min forretningslag som tilgår databasen) skal ikke vide noget om hvilket miljø jeg forsøger at køre op imod.
Avatar billede Syska Mester
01. november 2007 - 17:41 #4
Det ved de jo heller ikke, hvis du kan vælge at bruge den som er i web.config, eller skrive din egen connection string ...

Men det er måske et problem at de kan se den conn string, som du vil lave dynamisk ?

// ouT
Avatar billede larsande Nybegynder
03. november 2007 - 13:44 #5
Måske mit eksempel med connectionstring er måske lidt dårligt. Jeg har eksempelvis også tilknyttet en dll fil i mit projekt (som er et stykke ekstern kode hvor jeg ikke kan rette),  denne dll kræver i visse situationer også en parameter i min web.config fil, denne parameter skal også kunne ændres hvis man runtime mæssigt beslutter sig for at køre op mod et andet "mijø", her kan jeg jo ikke navngive parameteren med noget andet men har brug for dynamisk at kunne ændre den.