Avatar billede supersquirrel Nybegynder
31. oktober 2007 - 23:17 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

1px sort streg om tekst

Hejsa,

Jeg er ikke helt så meget inde i CSS endnu, så tænkte jeg ville spørge jer her på eksperten, om man på en eller anden måde kan få 1 pixel sort streg uden om en hvid tekst..

Så ville være godt hvis nogen vidste om man kunne :))
Avatar billede supersquirrel Nybegynder
01. november 2007 - 00:17 #1
Anyone? :P
Avatar billede jebzki Nybegynder
01. november 2007 - 00:19 #2
Det kan du ikke, en du kan lave en firkant rundt om.

<span style="border:1px solid #000;">Halløjsa</span>
Avatar billede sv1sson Nybegynder
01. november 2007 - 00:21 #3
hvilken type tekst vil du have 1px sort omkring?
Avatar billede supersquirrel Nybegynder
01. november 2007 - 00:23 #4
Arial
Avatar billede supersquirrel Nybegynder
01. november 2007 - 00:24 #5
Hmm kan desværre ikke bruge en boks rundt om
Avatar billede jebzki Nybegynder
01. november 2007 - 00:26 #6
Det er ikke muligt i CSS..
Avatar billede supersquirrel Nybegynder
01. november 2007 - 00:29 #7
Nå, ellers tak for hjælpen
Avatar billede sv1sson Nybegynder
01. november 2007 - 00:31 #8
Avatar billede supersquirrel Nybegynder
01. november 2007 - 00:34 #9
Nej..

http://danishbulldog.dk
Det er det samme som oppe i hjørnet
Avatar billede sv1sson Nybegynder
01. november 2007 - 00:49 #10
Højre hjørne? ( - EN BLOG OM DANISHBULLDOG )
Avatar billede mstorgaard Praktikant
01. november 2007 - 14:46 #11
En lidt besværlig løsning:

<div style="position: absolute; top: 9px; left: 9px; z-index: 0; font-family: Arial; font-size: 10px; color: #000000;">Tekst med ramme rundt om</div>
<div style="position: absolute; top: 9px; left: 10px; z-index: 0; font-family: Arial; font-size: 10px; color: #000000;">Tekst med ramme rundt om</div>
<div style="position: absolute; top: 9px; left: 11px; z-index: 0; font-family: Arial; font-size: 10px; color: #000000;">Tekst med ramme rundt om</div>
<div style="position: absolute; top: 10px; left: 9px; z-index: 0; font-family: Arial; font-size: 10px; color: #000000;">Tekst med ramme rundt om</div>
<div style="position: absolute; top: 10px; left: 10px; z-index: 0; font-family: Arial; font-size: 10px; color: #000000;">Tekst med ramme rundt om</div>
<div style="position: absolute; top: 10px; left: 11px; z-index: 0; font-family: Arial; font-size: 10px; color: #000000;">Tekst med ramme rundt om</div>
<div style="position: absolute; top: 11px; left: 9px; z-index: 0; font-family: Arial; font-size: 10px; color: #000000;">Tekst med ramme rundt om</div>
<div style="position: absolute; top: 11px; left: 10px; z-index: 0; font-family: Arial; font-size: 10px; color: #000000;">Tekst med ramme rundt om</div>
<div style="position: absolute; top: 11px; left: 11px; z-index: 0; font-family: Arial; font-size: 10px; color: #000000;">Tekst med ramme rundt om</div>
<div style="position: absolute; top: 10px; left: 10px; z-index: 1; font-family: Arial; font-size: 10px; color: #ffffff;">Tekst med ramme rundt om</div>
Avatar billede mstorgaard Praktikant
01. november 2007 - 14:52 #12
Den bliver så placeret 9-11 pixels fra top/venstre.
Avatar billede jebzki Nybegynder
01. november 2007 - 15:46 #13
Hvorfor ikke baer bruge et billede? Dette er jo ikke en løsning der kan anbefales.
Avatar billede supersquirrel Nybegynder
01. november 2007 - 17:05 #14
jebzki > Ville gerne have haft en sort streg om teksten nede i content.. for så ville de hænge lidt sammen med det hele..

mstorgaard, du har ret, den er meget besværlig - men du får alligevel point for din tid :)
Avatar billede sv1sson Nybegynder
01. november 2007 - 21:14 #15
hvad med at bruge en outline font?
Avatar billede mstorgaard Praktikant
01. november 2007 - 21:53 #16
Hvis der bruges PHP, så er der lige en funktion, som gør det lidt hurtigere at benytte min kode:
<?php
function stroke($top, $left, $text, $size = 14, $font = 'Arial', $color1 = '000000', $color2 = 'ffffff') {
    $top1 = $top-1;
    $top2 = $top+1;
    $left1 = $left-1;
    $left2 = $left+1;
    $common = ' padding-left: 45%; padding-right: 45%; font-family: ' . $font . '; font-size: ' . $size . 'px;';
    echo '<div style="position: absolute; top: ' . $top1 . 'px; left: ' . $left1 . 'px; z-index: 0;' . $common . ' color: #' . $color1 . ';">' . $text . '</div>';
    echo '<div style="position: absolute; top: ' . $top1 . 'px; left: ' . $left . 'px; z-index: 0;' . $common . ' color: #' . $color1 . ';">' . $text . '</div>';
    echo '<div style="position: absolute; top: ' . $top1 . 'px; left: ' . $left2 . 'px; z-index: 0;' . $common . ' color: #' . $color1 . ';">' . $text . '</div>';
    echo '<div style="position: absolute; top: ' . $top . 'px; left: ' . $left1 . 'px; z-index: 0;' . $common . ' color: #' . $color1 . ';">' . $text . '</div>';
    echo '<div style="position: absolute; top: ' . $top . 'px; left: ' . $left2 . 'px; z-index: 0;' . $common . ' color: #' . $color1 . ';">' . $text . '</div>';
    echo '<div style="position: absolute; top: ' . $top2 . 'px; left: ' . $left1 . 'px; z-index: 0;' . $common . ' color: #' . $color1 . ';">' . $text . '</div>';
    echo '<div style="position: absolute; top: ' . $top2 . 'px; left: ' . $left . 'px; z-index: 0;' . $common . ' color: #' . $color1 . ';">' . $text . '</div>';
    echo '<div style="position: absolute; top: ' . $top2 . 'px; left: ' . $left2 . 'px; z-index: 0;' . $common . ' color: #' . $color1 . ';">' . $text . '</div>';
    echo '<div style="position: absolute; top: ' . $top . 'px; left: ' . $left . 'px; z-index: 1;' . $common . ' color: #' . $color2 . ';">' . $text . '</div>';
}
?>

Et eksempel på et output er så dette:
<?=stroke(10, 1, 'Hej med dig', 12, 'Verdana'); ?>