Avatar billede loechte Nybegynder
31. oktober 2007 - 18:19 Der er 4 kommentarer

Ingen udskrift fra DOS

Jeg har et akut problem!

Jeg bruger et DOS-baseret regnskabsprogram til daglig fakturering og ordrestyring. Dette udskriver via LTP1 porten til en matrixprinter (Så er scenen sat for et forældet system!)

Idag tilsluttede jeg en switch til 2 printere, så jeg ikke skal skifte mellem to slags papir.

Da jeg skal prøve efter tilslutning kan programmet ikke udskrive længere! Printerne reagerer ikke når der kaldes på udskrift!!

Min første tanke var at printporten måtte være brændt af på den bærbare computer - men da jeg tilsluttede en laserprinter kunne maskinen igen udskrive..

Tanken måtte jo så være fejl på enten kabler eller printere, men efterprøvning af begge printere for sig gav intet resultat.

Nu har jeg så brugt maskinen på et andet kontor med en anden matrix printer - denne virker heller ikke! Men både program og maskine virker med laserprinteren... Jeg er HELT blank?!!

Nogen ideer om hvad det kan være - og forslag til problemløsning modtages med kyshånd!!
31. oktober 2007 - 19:37 #1
... virker det (igen) UDEN denne mellemswitch ?
Avatar billede loechte Nybegynder
31. oktober 2007 - 19:54 #2
NEJ! Det fungerer slet ikke nu! Den kan nu heller ikke udskrive via laserprinteren... Har slettet porten i windows, men det ændrer intet!

Den vil simpelthen ikke anerkende matrixprinteren (uanset hvilke af printere jeg tilslutter)
31. oktober 2007 - 21:59 #3
Hmmm...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. november 2007 - 08:29 #4
Oprindeligt kunne dit problem være for langt kabelnet. Jo længere kabelnettet er, jo mere støj modtager det. Og faktisk er alt over 5 meter i risikozonen.
På sådan en opsætning er det den samlede kabellængde der tæller...

Men desværre lyder det jo mest som om printerporten er død nu. En almindelig fejl er at man tager stikket ud og ind, mens der er strøm på en af enhederne. Det går godt i de fleste tilfælde, men jeg har da brændt både et par parallelporte og et par printerporte på den måde...

Prøv på en anden pc...