Avatar billede flvind Nybegynder
31. oktober 2007 - 15:30 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

DB - DataSet - DataGrid - DB Kan det lade sig gøre

Hej

Jeg har en Access database som jeg tilgår ved hjælp af en OleDbConnection som indsætter værdierne i et dataset som bindes til et datagrid

Jeg vil gerne have mulighed for at ændre værdier i mit dataGrid.
Gælder både
- ændre eksisterende værdier
- tilføje nye værdier

Er det ikke muligt at gemme indholdet af datagridet som et dataset som skrives til databasen?
Jeg vil desuden gerne have mulighed for at vælge databasen som connectes til og ikke bare connecte til en fast. Kan det lade sig gøre?

Jeg vil gerne have en knap som benyttes til at gemme indholdet af datagridet i databasen.

jeg benytter følgende kode
            OleDbConnection aConnection = new OleDbConnection("Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=D:\\ErrorlogList.mdb");
            //OleDbConnection aConnection = new OleDbConnection(builder.ToString());
            //create the command object and store the sql query
            try
            {
            aConnection.Open();
            //create the dataadapter object to connect to table
            errorDA = new OleDbDataAdapter("SELECT ErrorLog.ErrorNo,ErrorLog.PartNo,ErrorLog.PartDescription,ErrorLog.ReportDate,ErrorLog.ReportedBy,ErrorLog.FixedDate,ErrorLog.Region,ErrorLog.Country,ErrorLog.Plant,ErrorLog.MachineNo,ErrorLog.MachineType,ErrorLog.Warrenty,ErrorLog.[Warrenty DOA],ErrorLog.Cause FROM ErrorLog", aConnection);
            //create and fill the dataset
            errorDS = new DataSet();
            errorDA.Fill(errorDS, "ErrorLog");
            //fill datagrid
            dataGrid1.DataSource = errorDS.Tables["ErrorLog"].DefaultView;
            this.Controls.Add(dataGrid1);
            //close the connection Its important.
            aConnection.Close();
            }
            catch(OleDbException ex)
            {

            Console.WriteLine("Error: {0}", ex.Errors[0].Message);

            }

Avatar billede Syska Mester
31. oktober 2007 - 22:32 #1
Den korte kommantar uden at have arbejdet med det i lang tid ... det er ja.

Ved at der findes en OleDbCommandBuilder som kan lave insert/update for dig ....

Men hvordan det helt nu er det hele skal kodes sammen kan jeg ikke huske ....

// ouT
Avatar billede flvind Nybegynder
16. september 2008 - 13:31 #2
forældet
Avatar billede Syska Mester
18. september 2008 - 21:49 #3
ja, helt sikkert